لزوم تنظیم زمان برگزاری رویدادهای عمومی تئاتر با جشنواره‌های تئاتر دینی
کد خبر: 3620224
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴

لزوم تنظیم زمان برگزاری رویدادهای عمومی تئاتر با جشنواره‌های تئاتر دینی

گروه هنر: جشنواره‌های تئاتر دینی اغلب چون مناسبتی برگزار می‌شوند لذا مبنای برگزاری آنها تاریخ هجری قمری است که به نسبت هجری شمسی ثابت نیست و در طول سال در حال گردش است؛ رویدادهای عمومی تئاتر به جهت عدم تداخل با برگزاری این جشنواره‌ها باید زمان برگزاری خود را تنظیم کنند.

یعقوب صدیق‌جمالی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در دوره دوازدهم جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» با کارگردانی نمایشی تحت عنوان «ایستگاه آهو» حضور دارم که فیلم اجرا برای انجام مراحل بازبینی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی ادامه داد: این نمایش که نگارش آن را نیز شخصاً به عهده داشتم روایتگر حادثه دو قطاری است که در مسیر مشهد در منطقه‌ای در استان سمنان با یکدیگر برخورد کردند که این اتفاق منجر به زخمی و به شهادت رسیدن جمعی از زائران علی بن‌موسی‌الرضا(ع) شد.

کارگردان برگزیده یازدهمین جشنواره «تئاتر رضوی» با اشاره به فشردگی برنامه‌های تئاتری در ایام برگزاری جشنواره «تئاتر رضوی» تصریح کرد: این امر مشکلاتی را برای گروه‌های نمایشی به وجود خواهد آورد چرا که ممکن است یک گروه در بیشتر این رویدادهای تئاتری شرکت کرده باشد و ملزم به اجرای اثر نمایشی باشد و چنین رویکردی به دلیل تداخل برنامه‌ها عملاً گروه نمایشی را دچار تشویش و نگرانی کرده و نتیجه اینکه حتی اگر برنامه ریزی برای حضور مؤثر در تمامی آنها داشته باشند، از کیفیت اجرای اثر نمایشی آنها کاسته شود.

وی به جشنواره «تئاتر سوره» که توسط حوزه هنری همزمان با همین ایام برگزار خواهد شد اشاره کرد و گفت: چه بهتر بود که مسئولان برگزاری این جشنواره با نگاهی به تقویم زمانی برخی از جشنواره‌های مناسبتی که برگزاری آنها با توجه به سال قمری در طی سال‌ها در حال گردش هستند و تاریخ مشخصی ندارند، برگزاری برنامه‌های خود را متناسب با آنها برنامه‌ریزی کنند.

صدیق‌جمالی افزود: بهتر است مثلاً جشنواره «تئاتر سوره» همچون سا‌ل‌های قبل مهرماه هر سال برگزار شود تا هم تداخلی به لحاظ زمانی با جشنواره های مناسبتی نداشته باشد و هم زمانی تثبیت شده‌ای از سوی مسئولان برای آن در نظر گرفته شود تا تبدیل به یک سنت نمایشی برای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شود.

وی در پایان در مورد الحاق جشنواره مسابقه «نمایشنامه‌نویسی رضوی» به جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» تأکید کرد: تجمیع جشنواره‌هایی که یک هدف و موضوع را دنبال می کنند اتفاق خوبی است و در این مورد خاص موجب قرابت دو جامعه نمایشنامه‌نویس و عوامل اجرایی تئاتر می‌شود با این شرط که باید جشنواره برای تعامل بیشتر آنها و استفاده از نمایشنامه‌های شرکت داده شده در این جشنواره برنامه ویژه‌ای داشته باشد چرا که درصد ناچیزی از آثار شاخص مکتوب نمایشی در حوزه رضوی تاکنون تبدیل به اجراهای نمایشی شده‌اند.       

captcha