مسکو و حکایت مساجد انگشت‌شمار
کد خبر: 3620251
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱

مسکو و حکایت مساجد انگشت‌شمار

گروه بین‌الملل: مساجد مسکو، پایتخت روسیه از تعداد انگشتان دست فراتر نمی‌رود و اخیرا مسجدی در این شهر ساخته شده است که مناره ندارد.

آماری از تعداد مساجد مسکو
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در شماره 89 هفته‌نامه جامعه و فرهنگ روسیه امروز رایزنی فرهنگی ایران در مسکو به نقل از پایگاه خبری «اینترفکس» روسیه آمده است: اخیرا سازمان محلی مذهبی «میلاست»، اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه از افتتاح هفتمین مسجد شهر مسکو خبر داد.
این مسجد جدید با ظرفیت هزار نفر در نزدیکی ایستگاه مترو خیابان «بونینسکی» در یک قطعه زمین خصوصی بنا شده و فاقد مناره بوده و در حال حاضر امور تکمیلی آن در حال انجام است.
به گفته رامان سیلانتف از اسلام‌شناسان معروف، در پایتخت روسیه شش مسجد وجود دارد، که دارای ساختمان جدا، مناره و بافت خاص مسجد و همچنین ساختمان‌ها و سازه‌های مرتبط برای اجرای مراسم‌های مختلف است.
سیلانتف اظهار کرد: با افتتاح مسجد جدید در نزدیکی مترو خیابان بونینسکی و با احتساب دیگر مساجد(مسجد جامع، تاریخی، یادبود، دو مسجد در خیابان آترادنوی و مسجد موجود در ساختمان سفارت ایران)، در حال حاضر هفت مسجد فعال در مسکو وجود دارد.
این در حالی است که الدار علاءالدین‌اف، مفتی مسکو معتقد است که تنها چهار مسجد در این شهر وجود دارد.
وی گفت: مسجد جدید را نباید مسجد نامید؛ این ساختمان بیشتر به عنوان مرکز فرهنگی و روشنگری است که فعالیت آن، در وهله اول، مربوط به مسلمانان است.
وی همچنین تصریح کرد: ساختمان‌های(مساجد) موجود در خیابان آترادنوی مجموعه یک مسجد هستند که از بخش‌های مربوط به اهل تسنن و شیعه تشکیل شده است و دو مسجد جداگانه نیستند، مسجد سفارت ایران در یک فضای بسته قرار دارد، پس می‌توان گفت که تنها چهار مسجد برای مسلمانان با شرایط ورود آزاد وجود دارد.  
سیلانتیف گفت: مشکلات در زمینه تعداد مساجد به دو دلیل وجود می‌آید؛ دلیل اول آنکه، مسجد موجود در ساختمان سفارت ایران در یک محیط بسته وجود دارد، دوم اینکه مفتیات دو مسجد آترادنوی را به دلیل فاصله نزدیک یکی می‌دانند، البته این درست نیست، آیا مساجد نزدیک و واقع در یک خیابان را باید یک مسجد به حساب آورد!».
گفتنی است، دو مسجد موجود در خیابان اترادنوی مجزا هستند با ساختار و دسته‌های خاص خود، یکی مخصوص اهل تسنن و دیگری برای شیعیان است.
captcha