جشنواره ملی بانوی کرامت؛ درصدد شاد بودن در شادی اهل بیت(ع)
کد خبر: 3620378
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
سروقامت تصریح کرد:

جشنواره ملی بانوی کرامت؛ درصدد شاد بودن در شادی اهل بیت(ع)

گروه جامعه: مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از برگزاری دومین جشنواره ملی بانوی کرامت به میزبانی دانشگاه الزهرا(س) با شعار «در شادی اهل بیت(ع) شاد باشیم» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری تشریح برنامه‌های دومین جشنواره ملی بانوی کرامت و نیز همایش ملی نگرش علمی و کاربردی به عفاف و حجاب امروز، ۲۷ تیرماه، با حضور حمید صابر فرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، سروقامت، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا(س)، فتاحی‌زاده، دبیر علمی همایش ملی نگرش علمی و کاربردی به عفاف و حجاب در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

سروقامت در ابتدای نشست به تشریح جزئیات دومین جشنواره ملی بانوی کرامت پرداخت و گفت: 18 کمیته در ستاد بزرگداشت دهه کرامت حضور دارند که از جمله می‌توان از اصناف، دانش‌آموزان، حوزویان، راهبردی‌ و بین‌المللی نام برد؛ از این میان یکی از پرثمرترین کمیته‌ها مربوط به دانشگاهیان است که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آنان برگزاری جشنواره ملی بانوی کرامت محسوب می‌شود.

وی از اهم فعالیت‌های کمیته دانشگاهیان را در این ستاد برگزاری جشنواره‌های 28 گانه رضوی، برگزاری جشنواره بانوی کرامت، بررسی روایات طبی امام رضا(ع) با همکاری وزارت بهداشت، آغاز نهضت ترجمه آثار رضوی، بررسی مناظرات علمی امام هشتم، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، بررسی شبهات دینی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و برپایی جشن‌های مردمی خواند.

وی با بیان اینکه اولین جشنواره بانوی کرامت سال گذشته از سوی دانشگاه شریعتی بخش دختران برگزار شد، گفت: در سال اول برگزاری جشنواره با تجربیات و امکانات محدودتری روبرو بودیم و میزبان 700 اثر ارسالی شدیم.

سروقامت میزبان دومین دوره جشنواره ملی بانوی کرامت را دانشگاه الزهرا(س) خواند و ادامه داد: جشنواره امسال با شعار «در شادی اهل بیت(ع) شاد باشیم» برگزار می‌شود، چرا که ما درصدد فرهنگ‌سازی برای ترویج شادی‌های حلال و معنوی هستیم. همچنین کتاب «الگوی شادی» نوشته آیت‌الله ری شهری نیز در این جشنواره معرفی می‌شود.

ترویج روحیه نشاط معنوی

مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: تمام تلاش خود را در دهه کرامت به کار می‌گیریم تا از ظرفیت‌های جامعه در جهت ترویج روحیه نشاط معنوی در جامعه استفاده کنیم.

وی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را از دیگر بخش‌های این جشنواره ملی خواند و عنوان کرد: برای ترویج کرسی‌های آزاداندیشی در جامعه نیاز به فضاسازی و در نظر گرفتن تمهیدات مورد نیاز داریم تا بتوانیم به این مطالبه مقام معظم رهبری عمل کنیم و این مهم نیاز به مشارکت همه نهادها و دستگاه‌های مسئول دارد؛ به طور مثال با حوزه علمیه قم تعامل خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

سروقامت از توجه ویژه به حضرت احمد بن موسی بن جعفر(ع) ملقب به شاهچراغ در دهه کرامت خبر داد و گفت: یک روز از این هفته به ایشان اختصاص یافته است؛ همچنین در مجموع دهه کرامت برنامه‌های متعددی در ارتباط با امامزادگان و بقاع متبرکه اجرایی می‌شود.

در ادامه این نشست ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا(س) و دبیر دومین جشنواره بانوی کرامت نیز به ارائه گزارش پرداخت و گفت: این جشنواره با هدف تبیین جایگاه زن در اسلام، معرفی سیره بانوی کرامت، تقویت هویت دینی جامعه بانوان دانشگاهی و بسط و گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) برگزار می‌شود.

وی از جمله محورهای این جشنواره را «بانوان برتر اسلام؛ الگوی دختران و بانوان»، «نقش بانوان در مشارکت‌های اجتماعی»، «نشاط و بالندگی بانوان در آموزه‌های دینی»، «اشتغال بانوان در آموزه‌های دینی» و «تفاوت جایگاه واقعی زن با تفکرات فمنیستی» نام برد و اظهار کرد: علاقه‌مندان تا 20 مرداد‌ماه سال جاری، فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره که 27 شهریورماه سال جاری، برگزار می‌شود ارسال کنند.

ملانظری با بیان اینکه علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در بخش‌های علمی در قالب تألیف کتاب، نقد و بررسی تطبیقی کتاب، ترجمه کتاب و مقاله نویسی و در بخش‌های هنری، ادبی و فناوری ارسال کنند، گفت: قبل از برگزاری مراسم اختتامیه شاهد برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی خواهیم بود و همراه با مراسم اقدام به برپایی نشست‌های تخصصی پیرامون محورهای جشنواره و نمایشگاه آثار منتخب علمی، ادبی و هنری می‌کنیم.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) به ارائه آماری از آثار ارسالی پرداخت و عنوان کرد: تا کنون 240 نفر در این جشنواره ثبت نام و 75 نفر اقدام به ارسال اثر کردند که خروجی آن تا کنون 192 اثر دریافتی بوده است.

بنابر این گزارش، از دیگر بخش‌های این نشست خبری تشریح جزئیات همایش ملی نگرش علمی و کاربردی به عفاف و حجاب بود که با تبیین موضوع از سوی فتاحی‌زاده، دبیر علمی این همایش همراه بود.

تلاش برای تصویب انجمن ملی عفاف

وی برگزاری همایش ملی نگرش علمی و کاربردی به عفاف و حجاب را بسترسازی برای برگزاری این همایش به صورت بین‌المللی دانست و گفت: طرح و ایده انجمن ملی عفاف را مطرح کردیم و امیدواریم بتوانیم به زودی از این طرح حمایت و شاهد تصویب آن باشیم.

وی در بیان ویژگی‌های این همایش گفت: درصدد هستیم نگاه فراجنسیتی به موضوع عفاف و حجاب را ترویج کنیم تا برخی گمان نکنند که مردان از مقوله حجاب و عفاف سهمی ندارند چرا که گسترش این فرهنگ نیاز به آموزش مردان و خودمراقبتی از سوی آنان نیز دارد. برآیند گسترش عفاف در جامعه سلامت خانواده‌ها و نسل‌ها و در نهایت تأمین امنیت روانی آحاد جامعه است.

فتاحی‌زاده همچنین تبیین علمی چرایی ضرورت رعایت عفاف و حجاب را از دیگر ویژگی‌های خاص این همایش خواند و اظهار کرد: چالش‌ها و شبهات متعددی در این زمینه وجود دارد که باید به صورت علمی پاسخ داده شود تا جوانان بپذیرند.

وی محورهای این همایش را الهیات و مبانی معرفتی، ارتباطات و رسانه‌ها، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، بهداشت و سلامت، جامعه شناسی و علوم اجتماعی، حقوق، علوم تربیتی و روانشناسی، هنر و ادبیات خواند و بیان کرد: برگزاری مسابقات کتابخوانی، تجلیل از فعالان علمی - فرهنگی و طرح‌ها و ایده‌های برتر مرتبط با موضوع همایش از برنامه‌های جانبی محسوب می‌شود.

فتاحی‌زاده تعداد آثار ارسال شده را تا کنون 288 مقاله در محورهای هشت گانه اعلام کرد و افزود: 461 نفر تا کنون ثبت نام کرده‌اند که برای ارسال چکیده مقالات تا یکم شهریور‌ماه و برای ارسال اصل مقالات تا 30 شهریور‌ماه سال جاری، فرصت دارند.
captcha