درمان و کنترل آسیب‌های اجتماعی با نسخه‌‌ واحد!
کد خبر: 3620677
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰

درمان و کنترل آسیب‌های اجتماعی با نسخه‌‌ واحد!

گروه جامعه: فرماندار قرچک مشکل اساسی کشور در خصوص ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی را و‌جود یک نسخه واحد برای کل کشور دانست و افزود‌: باید کاری کنیم تا دانش‌آموزان با فرهنگ اسلامی-ایرانی آشنا شوند و از نظر مسائل معرفتی، آموزشی و پرورشی آن‌چنان تغذیه شوند که بتوانند بر بسیاری از موضوعات انحرافی فائق شوند.

مسعود مرسل‌پور، فرماندار قرچک، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر نقش جامعه اسلامی و مسئولان در کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها، اظهار کرد: ناهنجاری‌ها محصول چند بحث در دنیا است که به‌تبع آن در کشور ما نیز اتفاق می‌افتد؛ متأسفانه در حال حاضر، انواع آسیب‌های اجتماعی در جامعه دیده می‌شود و در این میان برخی معتقدند، آسیب‌های اجتماعی برای جوامع اجتناب‌ناپذیر است اما باید یادمان باشد که جامعه ما، اسلامی است و با جامعه جهانی زیاد قابل‌مقایسه نیست، لذا نباید از این راه وضعیت خودمان را توجیه کنیم.

وی افزود: برخورد با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی به‌تنهایی توسط دولت قابلیت اجرا و عملیاتی شدن به معنای واقعی نخواهد داشت؛ لذا ما باید به‌عنوان نظام و دولت سرفصل‌های مربوطه را تنظیم و به جامعه بیان کنیم و مردم بر اساس این سرفصل‌ها خودشان در این زمینه حرکت و اقدام کنند.

مرسل‌پور تصریح کرد: مشکل اساسی که امروز در کشور، در خصوص ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و‌جود دارد این است که یک نسخه واحد برای کل کشور پیچیده می‌شود و از همین نسخه برای درمان تمامی آسیب‌ها در مناطق مختلف استفاده می‌شود. ازاین‌رو با توجه به تنوع فرهنگ‌ها و محیط‌های زندگی ضروری است برای هر منطقه نسخه‌ای متناسب با فرهنگ، آداب و سنن آن بپیچیم و تزویج کنیم.

فرماندار قرچک ادامه داد: ما در برخی از مناطق خرده‌فرهنگ‌های قومی و قبیله‌ای داریم و نتوانسته‌ایم کاری کنیم که این تضاد و یا تقابل آن‌ها با فرهنگ اسلامی-ایرانی کاملاً شناسانده شود و شاخص‌های آن را بشناسیم؛ طبیعتاً زمانیکه این خرده‌فرهنگ‌ها وجود دارند پیچیدن نسخه واحد جوابگو نیست.

وی گفت: معتقدیم در حل آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی باید شهر به شهر نسخه فرهنگی را متناسب با وضعیت اجتماعی آن منطقه در نظر داشته باشیم تا بتوانیم جلوی ناهنجاری‌ها را بگیریم؛ از طرفی باید راه‌های سخت‌افزاری را آرام و آرام کنار بگذاریم، چراکه چاره‌ای جز راه نرم‌افزاری نداریم و باید برای حل این معضلات از پایه شروع کنیم.

ضرورت آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ اسلامی
مرسل پور با تأکید بر ضرورت آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ اسلامی در کاهش ناهنجاری‌های جامعه، تصریح کرد: باید کاری کنیم تا زمانی که دانش‌آموز وارد دبستان می‌شود با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا شود و از نظر مسائل معرفتی، علمی، آموزشی و پرورشی آن‌چنان تغذیه شود که بتواند بر خیلی از موضوعات انحرافی فائق شود.

فرماندار قرچک در پایان بیان کرد: ما باید این مؤلفه‌های اسلامی‌-ایرانی برگرفته از قرآن و آموزه‌های دینی را در اختیار مردم قرار دهیم و در این موضوع فرهنگ‌سازی کنیم که تا خود مردم به این جهت هدایت‌شده و رفتار و فعالیت‌هایشان را در این زمینه انجام دهند.
captcha