بررسی سه شاخصه فقه امام صادق(ع)
کد خبر: 3620729
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲

بررسی سه شاخصه فقه امام صادق(ع)

گروه معارف: مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی گفت: ولایت‌پذیری، نگاه حکومتی و نگاه اجتماعی از ویژگی‌های فقه امام صادق(ع) است.

حجت‌الاسلام جواد اکبری مطلق، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت:  فقه امام صادق(ع) سه ویژگی برجسته دارد که آن را ممتاز می‌کند.

وی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های فقه امام صادق(ع) اجتماعی بودن آن است، به این معنا که حضرت وقتی مطلبی را به شاگرد خود آموزش می‌دادند او را به نقاط مختلف می‌فرستادند تا بین بقیه مردم پیاده شود و به این صورت نبود که معتقد باشند که هر کس به صورت شخصی به آن عمل کند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی بیان کرد: ویژگی دوم فقه امام صادق(ع) نگاه حکومتی به فقه است به این معنا که ایشان یک شبکه سازمان سازمان یافته به نام سازمان وکالت راه انداختند که وکلای خود را برای رفع نیازهای مردم به ایران و عراق و یمن و.. می‌فرستادند.

اکبری مطلق ادامه داد: در آن زمان امام صادق(ع) امکان تشکیل حکومت را نداشتند ولی راه‌‍اندازی سازمان وکالت نشان از نوعی نگاه حکومتی دارد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی گفت: ویژگی دیگر فقه امام صادق(ع) ضرورت ولایت‌پذیری در تمام امور بود و از این جهت اگر کسی به عنوان مثال در مباحث اقتصادی خود مراعات فقه و دین را نمی‌کرد مورد پذیرش حضرت صادق(ع) واقع نمی‌شود.

 اظهار کرد: نکته‌ای که در زمینه کلاس‌های درس امام صادق(ع) باید به آن اشاره کرد این است که حضرت مقید نبودند حتما فقه و اصول تدریس کنند بلکه در زمینه محتوای آموزشی به استعداد شاگرد خود توجه داشتند.

اکبری مطلق بیان کرد: به عنوان مثال آن چیزی که حضرت به جابر بن حیان به عنوان یک شیمی‌دان آموزش می‌دادند با موضوعاتی که به مفضل که یک عارف مسلک بود تفاوت داشت و به مفضل که علاقمند بود عارفان را علمی پی‌گیری کند موضوعاتی را تعلیم دادند که امروزه به عنوان توحید مفضل می‌شناسیم.

وی یادآور شد: موضوعی که در زندگی امام صادق(ع) بسیار پررنگ است این است که دینداری عالمانه بهتر از دینداری جاهلانه است چرا که معتقد هستند که هر چیزی که در دین وجود دارد یک پشتوانه علمی دارد.

 

captcha