گوشه‌ای از سیره قرآنی صادق آل محمد(ص)
کد خبر: 3621074
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱

گوشه‌ای از سیره قرآنی صادق آل محمد(ص)

گروه فعالیت‌های قرآنی: زندگی ششمین امام شیعیان، جعفر بن محمد(ع) برای پیروانش سراسر الگو و اسوه است به‌گونه‌ای که از آن حضرت توصیه‌ها و روایات بسیاری را در مورد ارتباط با قرآن و سیره قرآنی شاهد هستیم که می‌تواند چراغ راه مسلمانان در عمل به کلام وحی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ششمین امام از ائمه شیعیان اثنی عشری امام جعفر صادق(ع) هستند. امامی که شرایط دوران ایشان به جهت سقوط خلافت بنی‌امیه و روی کار آمدن بنی‌عباس به‌گونه‌ای رقم خورد که سبب ایجاد فرصتی مناسب برای حضرت شد، از همین رو یک نهضت بزرگ علمی را توسط ایشان در این دوران شاهد هستیم.
استحکام پایه‌های علمی مکتب تشیع در این عصر توسط حضرت صورت گرفت تا جایی که از مذهب شیعه اثنی‌عشری به‌عنوان «مذهب جعفری» و از ایشان به‌‌عنوان رئیس این مذهب یاد می‌شود.
در ادامه تلاش داریم تا به بخشی از سیره قرآنی حضرت اشاره کنیم و رهنمودهای ایشان را در این عرصه بیشتر شناخته و چراغ راه خویش قرار دهیم.
امام صادق(ع) در روایات متعدد بر ارتباط، انس و چگونگی پیوند همیشگی با این کتاب آسمانی تأکید کرده‌اند. ایشان در روایتی می فرمایند: «علیکم بالقرآن! فما وجدتم آیه نجابها من کان قبلکم فاعملوا به، و ما وجدتموه هلک من کان قبلکم فاجتنبوه، بر شما باد قرآن، هر آیه‌ای را که یافتید که گذشتگان، با عمل به محتوای آن آیه نجات یافتند، شما هم به آن عمل کنید و هر آیه را دیدید که بیانگر هلاکت پیشینیان است، شما هم از آن (عامل هلاکت) بپرهیزید. همچنین ایشان در زمینه حفظ، آموزش و عمل به کلام وحی و ادب و آداب تلاوت قرآن، ارتباط جوانان با قرآن و ... نیز مطالب بسیار عمیقی بیان کرده‌اند.   
محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا در مورد سیره قرآنی امام صادق(ع) و توصیه‌های ایشان در این زمینه ابراز کرد: قرآن کریم در سیره همه ائمه(ع) و از جمله امام صادق(ع)، محور است.
وی در ادامه گفت: در این زمینه بحث تلاوت، قرائت و تدبیر در قرآن و همچنین بحث تفسیر و در نهایت اقامه قرآن و عمل به آن مطرح است که همه این موضوعات در روایات امام صادق(ع) محور بوده و بیشتر سوالاتی که از ایشان پرسیده می‌شود، ایشان هم  با محوریت قرآن پاسخ می‌دادند.
حجت‌الاسلام فیض‌آبادی افزود: مثلا کسی از امام صادق(ع) سؤال کرد که من معده‌ام درد می‌کند، چه کنم؟ امام(ع) براساس آنچه که در قرآن آمده فرمودند: دو وعده غذا بخور چون بهشتیان دو وعده غذا می‌خورند.
این استاد جامعةالمصطفی(ص) العالمیه همچنین اضافه کرد: حتی امام صادق(ع) در مورد این سوال که چه چیزی بخوریم هم توصیه به استفاده از گوشت پرندگان بدان جهت که در قرآن بدان اشاره شده است، دارند.
این کارشناس مذهبی رادیو با بیان اینکه هر آنچه از روایات ائمه(ع) به ما رسیده برگرفته از قرآن است، عنوان کرد: در این زمینه حتی روایتی از امام صادق(ع) داریم که فرمودند: معیار در اسلام قرآن است و هر روایتی از ما اهل بیت(ع) به شما رسید به قرآن کریم عرضه کنید، اگر برخلاف قرآن بود ما نگفتیم و آن دروغ است.
وی در ادامه به بحث اقامه قرآن در زندگی در همه ساحت‌ها و عرصه‌‌ها اشاره کرد و افزود: نکته مهم در کلام اهل بیت(ع) و همچنین امام صادق(ع) بحث اقامه قرآن در جامعه است، یعنی ما باید قرآن را در جامعه نهادینه و اقامه کنیم و همه ابعاد زندگی از تربیت فرزند، همسرداری و ... بر مبنای کلام وحی باشد.
حجت‌الاسلام فیض‌آبادی در ادامه به چند روایت از امام صادق(ع) در مورد بهره‌مندی از محضر کلام وحی اشاره کرد و گفت: این امام معصوم در ضمن روایتی می‌فرمایند: هرگاه نزد تو قرآن تلاوت می‌شود، بر تو لازم است گوش بدهی و سکوت و توجه داشته باشی.
وی همچنین اضافه کرد: امام صادق(ع)فرموده‌اند: «ان القرآن نزل بالحزن فاقروه بالحزن، قرآن با حزن نازل شده است، شما هم، آن را حزین قرائت کنید». همچنین ایشان در جایی دیگر در مورد ارتباط جوانان با قرآن کریم فرمودند: هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او درمی‌آمیزد و خداوند او را با فرشتگان همراه می‌سازد و قرآن روز قیامت نگهدارنده او خواهد بود.
captcha