نگاهی به سیزدهمین مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور
کد خبر: 3621165
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳

نگاهی به سیزدهمین مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: سیزدهمین مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، ساعت 8 صبح امروز 29 تیر ماه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از اتقان نیوز، مراسم سیزدهمین مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، امروز پنجشنبه 29 تیر ماه با حضور نمایندگان بیش از 300 مؤسسه قرآنی در مجتمع فرهنگی اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.
بر اساس این گزارش، بخش اول، با اجرای حمید مجیدی مهر، از مجریان سیمای قرآنی و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز و با تلاوت آیاتی از قرآن‌کریم توسط محمد عمارلو، از مدیران و قاریان فعال خراسان رضوی، ادامه یافت.
پخش کلیپی از شرح حدیث امام صادق(ع) توسط رهبر معظم انقلاب و کلیپی در گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم، از جمله برنامه‌های مراسم افتتاحیه این مجمع بود که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
در ادامه نیز دو اثر حماسی و انقلابی «چشم انتظارم» در وصف حضرت سید‌الشهداء(ع) و قطعه «قهرمان گمنام» در وصف شهدای مدافع حرم» توسط حسن محمود زاده، خواننده حماسی کشور اجرا شد که فضای این همایش را در سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری، بسیار تحت تاثیر قرار داد.
تجلیل از خانواده شهدای قرآنی «اقتدار و امنیت»، در اربعین شهادت حادثه تروریستی مجلس، از مهمترین برنامه‌های این مراسم بود که طی آن توسط رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و جمعی از پیشکسوتان مؤسسات قرآنی از خانواده شهید «حجت‌الاسلام مهدی تقوی» به نمایندگی از شهدای این حادثه تجلیل به عمل آمد.
همچنین در گرامیداشت یاد و خاطره خادم‌القرآن، «مرحوم محمد زنگنه»، مدیر اسبق روابط عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، از خانواده آن مرحوم به پاس سال‌ها خدمت ارزنده به مجموعه مؤسسات قرآنی تجلیل به عمل آمد.
پایان بخش مراسم افتتاحیه این مجمع، پخش کلیپی تحت عنوان «اقتدار موشکی؛ عبادت رمضانی» در تقدیر از توانمندی نیروهای نظامی کشور در دفاع از آب و خاک ایرن اسلامی بود.
در ادامه نظر به اینکه مؤسسات قرآنی نمونه بارز فعالیت‌های خودجوش فرهنگی مردمی هستند، نماهنگی از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص فعالیت نهادهای خودجوش مردمی و لزوم حمایت‌های دولتی و حاکمیتی برنامه در طلیعه مجمع سیزدهم، پخش شد.
در این بخش از همایش، هیئت رئیسه مجمع سیزدهم متشکل از آقایان محمد بیستونی، حسین شائیلوزاده، معصومه صاحب جمعی، حجت محمودی، و بی بی شمسی حسینی با اتفاق نظر حاضرین، جهت اداره جلسه انتخاب شدند.
در ادامه گزارشی از عملکرد یک‌ساله اتحادیه توسط حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت ارائه شد.
این گزارش شامل اقدامات اتحادیه در زمینه‌های مانند سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی موثر، اداری و مالی، امور مؤسسات و مجامع استانی، امور محتوایی و روابط عمومی بود که به اختصار به بخشی از آن اشاره می‌شود.
الف) حوزه سیاست‌گذاری
این بخش از اقدامات اتحادیه با هدف حفظ و حراست از حقوق  و منافع مؤسسات قرآنی از طریق حضور موثر در نهادهای تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری‌های کلان پیگیری شده است.
حضور فعال در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حضور در جلسات هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و تشکیل کمیته تخصیص اعتبارات بودجه قرآنی کشور با حضور نمایندگان اتحادیه، برپایی جلسات با مسئولین نهادهای فرهنگی و قرآنی کشور از جمله مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان دارالقران الکریم، قرآن و عترت بسیج، شبکه قرآن و معارف سیما، سازمان فرنگ و ارتباطات اسلامی و ... ، حضور فعال در ستاد عالی مسابقات بین‌المللی قرآن و کریم و حضور فعال در نمایشگاه قرآن مزین در سال 95 از جمله این موارد است.
ب) بخش اداری و مالی
 در این بخش نیز می‌توان به عملکردهایی مانند: اعطای 11 میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه بانک رسالت به مؤسسات قرآنی،اعطای وام بلا عضو  قرض‌الحسنه بلند مدت به مؤسسات آسیب دیده  و مناطق محروم،حمایت از نمایشگاه‌های قرآن‌کریم در استان تهران، حمایت 6  میلیارد ریالی از طرح‌های فاخر مؤسسات قرآنی کشور، حمایت از 30 محفل جزء‌خوانی قرآن شهری و 30 محفل روستایی، حمایت از حوزه نشر مؤسسات قرآنی از طریق انتشارت سراسری اتقان اشاره کرد.
 ج) حوزه  امور مؤسسات و مجامع استان‌ها
عضویت 175 مؤسسه جدید و تکمیل فرم‌های اطلاعاتی مؤسسات
صدور 750 پروانه عضویت جدید (سه‌ساله) جهت مؤسسات عضو
تکمیل اطلاعات و اصلاح بانک اطلاعات مؤسسات قرآنی عضو
تشکیل کمیته ارزیابی  طرح‌های فاخر و بررسی بیش از 300 طرح و ارزیابی آن‌ها
پیگیری اجرای طرح میزان در استان تهران به عنوان پایلوت
ابلاغ دوره آموزشی و مدیریت  فعالیت‌های قرآنی اتحادیه‌های استانی و پیگیری اجرا و تخصیص بودجه
د) حوزه امور محتوایی
راه‌اندازی پورتال آموزش مجازی قرآنی کشور در زمینه ارائه دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی و مفاهیم قرآن‌کریم از طریق درگاه آموزش مجازی، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری آموزشی با قوه قضائیه در زمینه همکاری آموزشی مؤسسات کشور با ادارات کل دادگستری، سازمان بهزیستی کل کشور، عضویت مدیران عامل استان‌ها در شورای قرآنی بهزیستی استان،دانشگاه قرآن و حدیث، تخفیف تحصیل، برگزاری آزمون‌ها، مؤسسه مالی و اعتباری کوثر، آموزش کشوری کلیه کارکنان مؤسسه،بنیاد امامت، برگزار دوره‌های آموزشی قرآن و عترت،همکاری در راه‌اندازی اتوماسیون رتبه‌بندی و اطلاعات مؤسسات قرآنی استان تهران، راه‌اندازی اتوماسیون اداری اتحادیه برای تسهیل ارتباط با مؤسسات قرآنی و اجرای طرح خانه ایده‌های قرآنی و دریافت بیش از 300 طرح فاخر قرآنی  از جمله فعالیت‌های این بخش  است.
 ه) حوزه روابط عمومی
تشکیل دبیرخانه کارگروه قرآن کمیته فرهنگی و آموزش اربعین
برپایی دوره آموزش ویژه مبلغین عراقی جهت موکب داری ایام اربعین
اعزام اولین کاروان قرآنی نور جمهوری اسلامی
اجرای طرح بزرگترین جمع‌خوانی قرآن‌کریم در اربعین حسینی
اولین همایش تجلیل از خادمان اربعین
سامان‌دهی فضای مجازی اتحادیه، تلگرام، اینستاگرام، گروه امت قرآنی و ...
جمع‌آوری کمک‌های مردمی و تهیه و توزیع قرآن در مناطق محروم
سازماندهی و نوسازی مهمانسرای اتحادیه جهت پذیرایی از فعالان قرآنی
برگزای نشست‌های خبری با موضوعات مهم و به روز در مورد دغدغه فعالیت‌های قرآمی
چاپ و توزیع سالنامه قرآنی در بین مؤسسات
برگزاری طرح حفظ  سوره فجر همراه با پویش تلاوت قرآن کریم
سامان‌دهی مؤسسات جهت حضور فعال در طرح 1450 و 1451
همایش تجلیل از خانواده شهدای قرآنی دفاع مقدس
راه‌اندازی نخستین تیم کوهنوری قرآنی، یادیود شهید حاجی حسنی کارگر
مشارکت در یادواره سوره‌های سرخ
حمایت از اردوهای جهادی، سازندگی و دانشجویی
مشارکت در برگزاری نمایشگاه قرآن کابل
برگزاری کارگاه آشنایی با فرق انحرافی و روش‌های جلوگیری از آن
برپایی همایش طرح ملی «احیا» دوره آموزشی امام شاسی
در ادامه این نشست رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در خصوص ادغام اتحادیه گزارش ارائه و به سوالات حضار در این خصوص پاسخ داد.
گفتنی است، این نشست در مجتمع فرهنگی باهنر تهران واقع در تهران، میدان تجریش، میدان قدس، خیابان شهید باهنر، خیابان فیضیه، درب غربی مجتمع فرهنگی اردوگاه شهید باهنر برپا شد.

captcha