جشنواره‌ قرآنی متفاوت با اختتامیه‌های طولانی/ قدردانی به بهانه سالروز تولد
کد خبر: 3621201
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

جشنواره‌ قرآنی متفاوت با اختتامیه‌های طولانی/ قدردانی به بهانه سالروز تولد

گروه فعالیت‌های قرآنی: در آخرین هفته از تیرماه گرم تابستان 96، شاهد هفته‌ای پر از خبرهایی در عرصه فعالیت‌های قرآنی از جمله درگذشت بانوی فعال قرآنی، اعتراضات معلم‌های قرآن در ارومیه تا جشنواره قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی و جشن تولدی برای خادم القرآن عباس سلیمی بود.

رویدادهای قرآنی ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در هفته ای که پشت سر گذاشته شد رویدادها قرآنی مهمی در جای جای کشورمان رخ داد که در این هفته شاهد برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآنی وزارت بهداشت در شیراز، درگذشت یکی از فعالان قرآنی کشور در قم و اعتراض جمعی از معلمان قرآن در ارومیه و آذربایجان غربی بودیم. در ادامه نگاهی به مهم ترین رویدادهای قرآنی هفته انداخته‌ایم.
درگذشت بانوی فعال قرآنی
اولین روز هفته جاری یعنی 24 تیرماه، خبر درگذشت یکی از بانوان فعال قرآنی کشور در استان قم منتشر شد. «بشری فلکی» از اساتید قرآن استان قم و داور مسابقات کشوری پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. وی از اساتید دانشگاه در قم و از جلسه‌داران آموزش سنتی قرآن کریم بود که در راستای نشر و بسط آموزش قرآن در میان آحاد مردم جامعه گام‌های مثمرثمری برداشته است. مراسم تشییع و خاکسپاری این بانوی قرآنی عصر روز ۲۴ تیرماه برگزار شد، همچنین دوشنبه، ۲۶ تیرماه ساعت ۱۸ مراسم ترحیم در کانون امام حسن مجتبی(ع) شهر قم برگزار شد.
برگزاری جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه
هشتاد و چهارمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز یکشنبه 25 تیرماه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل و آئین‌نامه کمک هزینه تحصیل قاریان و حافظان قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفت. اعضاء مجمع در این زمینه به بحث و گفت‌وگو در مورد جزئیات آن پرداختند و پس از ارائه پیشنهادهای متعدد اصلاحی، تصمیم بر آن گرفته شد که کارگروه مربوطه، جهت ارائه پیش‌نویس به شورای توسعه فرهنگ قرآنی بازنگری مجددی طبق اصلاحات مطرح شده، داشته باشند.
جشنواره قرآنی دانشگاهیان وزارت بهداشت
مرحله کشوری بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت، از روز یکشنبه 25 تیرماه در بخش‌ها و رشته‌های مختلف آغاز شد و تا ۲۸ تیرماه به میزبانی شهر شیراز ادامه یافت. در این مسابقات بیش از 600 شرکت کننده در بخش حضوری و در گروه های کارکنان، اساتید و دانشجویان به رقابت پرداختند. همچنین در حاشیه این مسابقات و طی دو مراسم اختتامیه مجزا از نزدیک به 250 برگزیده رشته های غیرحضوری در بخش هایی همچون، کتبی، پژوهشی، هنری، ادبی، فناوری و ... تجلیل به عمل آمد.
معرفی دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر در عرصه قرآن
همچنین روز 28 تیرماه نیز مراسم اختتامیه اصلی این مسابقات برگزار و از برگزیدگان بخش های حضوری تجلیل به عمل آمد. در این مراسم دانشگاه های برتر نیز معرفی شدند که دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، کاشان، تبریز، اصفهان و اراک با کسب بیشترین امتیاز، رتبه های برتر را کسب کردند.
جشنواره ملی قرآن ویژه اساتید برگزار می‌شود
همچنین در بخش دیگری از این مسابقات، محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، در مراسم اختتامیه بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت و به هنگام اهدای جوایز بخش غیر حضوری از برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت ویژه اساتید برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: بعد از پایان جشنواره، آیین‌نامه آن مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. همچنین در این مراسم استان گیلان به عنوان میزبان دوره آینده جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت معرفی شد.
جزئیاتی از همایش بررسی مسائل اساسی اجرای منشور
همایش یک روزه «بررسی مسائل اساسی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی» روز هشتم مردادماه با حضور جمعی از خبرگان و نخبگان امور قرآنی در مجتمع فرهنگی اردویی شهید باهنر تهران برگزار خواهد شد. در پی اعلام این خبر از سوی قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی حکمی، ریاست این همايش تخصصی به حجت‌الاسلام سعید بهمنی واگذار شد. همچنین طی روزهای بعد نیز حجت‌الاسلام سعید بهمنی، رئیس این همايش طی احکامی، رؤسای پنل‌های تخصصی این همایش یک روزه را معرفی کرد.
آغاز ثبت نام در جشنواره قرآنی مدهامتان
در این هفته همچنین فراخوان دوازدهمین دوره جشنواره قرآنی «مدهامّتان» پس از اقدامات اولیه در این حوزه، ابلاغ و به دنبال آن ثبت نام برای حضور در این جشنواره آغاز شد. نام‌نویسی در این جشنواره براساس جدول زمان‌بندی تا ۱۱ مردادماه ادامه خواهد داشت. این جشنواره ویژه اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور است. مرحله کشوری این مسابقات آذرماه امسال در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
اعتراض معلم‌های قرآن
در این هفته شاهد اخبار حاشیه ای در زمینه استخدام معلم های قرآنی در آذربایجان غربی بودیم. بعد از آنکه در سال ۱۳۹۰ طی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 5000 نفر در استان آذربایجان غربی به استخدام سازمان آموزش و پرورش درآمدند، در بین آنها حافظان و قاریان ممتاز قرآن با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد در رشته مدرسی قرآن استخدام شدند. شش ماه بعد از استخدام سراسری با ارسال بخشنامه‌ای به آموزش و پرورش‌های استان‌ها، دستور تغییر وضعیت استخدام تمامی معلم‌ها به پیمانی صادر شد و تمامی معلم‌ها به غیر از ۱۴۰ معلم قرآن شهر ارومیه پیمانی شدند. اما این تخلف به این صورت شده است که پس از گذشت شش سال از استخدام قراردادی، همچنان هر سال با آموزش و پرورش قرارداد یک ساله امضا می‌کنند، این معلمان در این هفته اعتراضاتی در مورد وضعیت خود داشتند.
برگزاری نشست ترویج تلاوت قرآن
نشست تخصصی «ترویج تلاوت قرآن کریم با هدف قرائت عموم» صبح روز، ۲۷ تیرماه به همت ایکنا در محل سالن جلسات مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی وابسته به سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، با حضور سه کارشناس در این زمینه برگزار شد.
رضا سلامت پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی در این نشست گفت: ابعاد مختلف معرفتی، تفسیری، هنری و اجتماعی تلاوت قرآن بحث مورد نیاز جامعه است که پرداختن علمی به این مباحث در شعاع برخی هجمه‌ها قرار گیرد، در این زمینه، هیچ هراسی نباید از مطرح کردن و پرداختن علمی و آکادمیک به این موضوعات وجود داشته باشد.
ذائقه مردم ایران با موسیقی مصر تناسب ندارد
همچنین رضا روانبخش، کارشناس موسیقی نیز در نشست تخصصی ترویج تلاوت قرآن با هدف قرائت عموم به ارائه توضیحاتی در مورد موسیقی در قرائت قرآن پرداخت و بیان کرد: ذائقه مردم ایران با موسیقی مصری تناسب ندارد و از علل عدم استقبال مردم از محافل قرآنی همین است.
سختگیری باعث دوری از قرآن می شود
حسین مرادی زنجانی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان نیز که یکی از سه مهمان حاضر در این نشست بود طی سخنانی، گفت: پیامبر(ص) هیچگاه بر کسانی که قرآن می‌خواندند ایراد نگرفت و همواره تأکید بر این است که هر کسی هر چقدر می‌تواند و توانایی دارد، قرآن بخواند چراکه سخت گرفتن باعث دوری بسیاری از افراد از قرآن می‌شود.
جشنی به افتخار استاد
روز چهارشنبه به مناسبت سالروز تولد خادم‌القرآن «عباس سلیمی» خبرنگاران ایکنا مراسمی را برای این پیشکسوت قرآنی در محل تحریریه برگزار کردند. خادم‌القرآن عباس سلیمی در حاشیه جلسه شورای مرکزی سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور و در سالروز تولدش و در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا توصیه‌هایی به جوانان ارائه کرد و گفت: همانطور که در روایات گفته شده است که فرصت‌ها مانند ابر می‌گذرند، جوانان و نوجوانان باید بدانند که با وجود تمام مشکلات و کمبودها و فضای توطئه‌آلود مجازی که امروز وجود دارد، باید توجه کنند که در زمان ما نیز این فضای آلوده وجود داشت و ما نیز در فضای ابتذال فرهنگی زندگی می‌کردیم.
یادآور می‌‌شود، این مراسم پس از پایان جلسه شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، حجج اسلام محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حشمتی، معاون قرآنی وزیر ارشاد، پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، حسن بیادی، حسین ساری و مرتضی رضایی‌زاده از اعضای شورای مرکزی سازمان و حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا و مصطفی آجرلو، معاون ایکنا برگزار شد.
برگزاری اربعین شهدای تروریسی مجلس
همزمان با سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت؛ صادق آل محمد(ص)، مراسم اربعین شهادت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، رئیس سابق سازمان فعالی های قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل سابق ایکنا که در حادثه تروریستی 17 خردادماه مجلس شورای اسلامی به دست تروریست های تکفیری به شهادت رسید، عصر روز، پنج شنبه 29 تیرماه، با حضور اعضای خانواده و جمعی از همرزمان و همکاران این جهادگر شهید در قم برگزار شد.
captcha