حبیب کاسه ساز، علی حاتمی سینمای دفاع مقدس بود
کد خبر: 3621245
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
ناصر شفق در مراسم تشییع پیکر حبیب سینمای ایران:

حبیب کاسه ساز، علی حاتمی سینمای دفاع مقدس بود

گروه هنر: تهیه کننده سینمای دفاع مقدس در مراسم تشییع پیکر حبیب کاسه ساز گفت: سینمای دفاع مقدس دیگر نظیر ایشان را به خود نخواهد دید، همانگونه که دیگر نظیر علی حاتمی در سینمای ایران نیامد؛ کاسه ساز را علی حاتمی سینمای ایران می‌دانم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم تشییع پیکر حبیب الله کاسه تهیه کننده ارزشی سینمای کشورمان امروز 30 تیرماه، با حضور جمع کثیری از هنرمندان از مقابل ساختمان شماره دو خانه سینما برگزار شد.

در ابتدا سیدجواد هاشمی، که اجرای مراسم را بر عهد داشت در سخنانی اظهار کرد: همه متفق‌القول هستند که دیگر نظیر حبیب کاسه ساز در سینمای دفاع مقدس تکرار نخواهد شد. این هنرمند تمام عمر خود را گذاشت تا سینمای دفاع مقدس رشد کند. وی یادش همیشه در سرزمین و هنر ایران اسلامی زنده خواهد ماند.

در ادامه این مراسم ناصر شفق، تهیه کننده سینما و یار دیرین حبیب الله کاسه ساز درباره این تهیه کننده ارزشی چنین اظهار نظر کرد: من سخنران نیستم و نمی‌توانیم همه چیز را درباره وی بیان کنیم چون خوبی‌های وی در کلام نمی‌گنجد. برای اولین بار حبیب کاسه ساز را در کوه‌های کردستان در سال 59 دیدم. وی در آن زمان با گروهی از دوستان خود آمده بود تا کار فرهنگی در کردستان انجام دهد. از همان زمان دریافتم که این هنرمند تفاوت آشکاری با دیگران دارد آن هم این است که وی سینما را برای این می‌خواهد که در آن ارزش‌ها بیان شود.

وی افزود: جای خالی امثال حبیب الله کاسه ساز را پر کردن بسیار دشوار است همانگونه که جای خالی مرحوم علی حاتمی هیچ گاه در سینما پر نشد. من به جرئت کاسه ساز را حاتمی دفاع مقدس نام می برم که دیگر نظیر او نخواهد آمد.

این تهیه کننده سینما با بیان اینکه اگر حبیب کاسه ساز نبود بسیاری از فیلم‌ها در حوزه دفاع مقدس تولید نمی‌شد، اظهار کرد: سینمای دفاع مقدس بسیاری از فیلم‌های خوب خود را مدیون حبیب کاسه ساز است؛ وی آرزو داشت تا بتواند گوشه‌ای از ارزش‌های دفاع مقدس را در سینما تصویر کند خواسته‌ای که محقق شد و فیلم‌های وی گواه این ادعا است.

وی تاکید کرد: حبیب خیلی مظلوم و آرام بود و این متانت وی باعث شده بود هیچ کس نتواند خاطره همکاری با او را فراموش کند. برای همین از هر فیلمسازی که درباره حبیب بپرسیم درباره اخلاق نیکوی او سخن خواهد گفت.

شفق در انتهای سخنانش تاکید کرد: حبیب کاسه ساز از خانواد‌ه‌ای پا به عرصه میدان گذاشت که تمام افرادش دغدغه انقلاب و ارزش‌های دفاع مقدس داشتند. در ادامه نیز امیدوارم فرزندان این هنرمند ارزشمند کشورمان راه پدرشان را ادامه دهند.

در ادامه مراسم، مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما که در سریال «در چشم باد» با کاسه ساز همکاری داشت، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: حبیب همه چیزش در خدمت دفاع مقدس بود و هیچ گاه از این رویکرد دور نشد. در زمان جنگ با حضورش در جبهه یاری رسان رزمندگان بود و بعد از جنگ نیز با ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی به آرمان‌های رزمندگان و شهدا ادای احترام می‌کرد.

وی افزود: حبیب از آن دست آدم‌هایی بود که هیچ گاه نمی‌گذاشت ارزش‌های دفاع مقدس زیر سوال رود برای همین هر آنچه که داشت به روی اعتلا و رشد سینمای دفاع مقدس متمرکز کرده بود. درباره حبیب کاسه ساز همین اندازه بگویم که اگر همت و تلاش وی نبود سریال در چشم باد ساخته نمی‌شد. وی در آن کار سختی‌های بسیاری کشید و متاسفانه از سوی برخی از مسئولان برای تامین بودجه مشکلاتش چند برابر شد. پس بیاید تا زمانی که هنرمندان زنده هستند قدر آنها را بدانیم.

این فیلمساز ادامه داد: حبیب الله کاسه ساز سینماگری بود که هیچگاه وارد جناح بندی‌ها و بازی‌های سیاسی نشد برای همین همه اهالی سینما وی را دوست دارند و امروز در غم فراغش غصه می‌خورند.

مسعود ده نمکی، دیگر سینماگری بود که در این مراسم حضور داشت و در سخنانی تصریح کرد: جلوی این همه پیشکسوت سینمای دفاع مقدس حرف زدن کار بسیار دشواری است اما به هر حال وظیفه خود می‌دانم که با بیان چند جمله ادای احترامی به حبیب الله کاسه ساز داشته باشم.

وی اضافه کرد: آنهایی که در جبهه حضور داشتند می‌دانند که استرس شب عملیات چیست، اما من به شخصه وقتی وارد سینما شدم دیدم که برای تولید یک فیلم دفاع مقدسی هر شب آن پر از استرس است برای همین معتقدم سختی‌های که حبیب الله کاسه ساز در سینمای دفاع مقدس کشید باعث بیماری وی شد.

ده نمکی تاکید کرد: امیدوارم قدردان امثال حبیب الله کاسه ساز در سینما باشیم فردی که هیچگاه خنده از لبانش محو نمی‌شد در خاتمه امیدوارم که روح وی با شهدا محشور شود.

سیروس الوند دیگر سخنرانی بود که درباره حبیب الله کاسه ساز در مراسم تشییع پیکر وی حرف زد؛ وی سخنان خود را چنین آغاز کرد: عذر می‌خواهم که در این مراسم من روی صحنه حاضر شده و حرف می‌زنم چون از من موجه‌تر افراد دیگر حضور دارند اما به هر حال وظیفه خود می‌دانم که ارادتم را به حبیب الله کاسه ساز نشان دهم.

وی افزود: تمام وجود حبیب الله کاسه ساز در ارادت به رزمندگان و شهدا خلاصه شده بود؛ وی هیچ گاه برای بیان ارزش‌های دفاع مقدس ساکت نماند حتی در سخت ترین شرایط نیز به کار خود ادامه داد. گواه این ادعا نیز آثار بسیار فاخری است که در کارنامه حبیب کاسه ساز وجود دارد.

الوند با بیان اینکه کاسه ساز همه را به یک چشم می‌دید و هیچ گاه اسیر جناح بندی نبود، اظهار کرد: حبیب هیچ گاه به خودی و غیر خودی در سینما معتقد نبود و هر آنچه که داشت در طبق اخلاص می‌گذاشت تا فیلمسازانی که علاقمند به کارهای دفاع مقدسی هستند بتوانند اثر مورد نظرشان را تولید کنند. برای همین نیز امروز شاهدیم که از هر قشر و سلیقه‌ای در این مراسم حضور دارند.

وی در انتهای سخنانش تاکید کرد: حبیب الله کاسه ساز سینمای دفاع مقدس را به عنوان یک دکان نمی‌نگریست بلکه از جیب شخصی خود نیز برای سینما خرج می‌کرد؛ خصیصه‌ای که در کمتر کسانی که ادعای کار ارزشی کردن را دارند می‌توان شاهد بود.

محمدمهدی عسکرپور، کارگردان سینما به عنوان دیگر سخنران این مراسم با بیان اینکه ما امروز عزیز بزرگی را بدرقه می‌کنیم، اظهار کرد: همه معترف هستند که حبیب الله کاسه ساز به نیکی شهره است؛ وی هیچ گاه در زندگی به کسی بد نکرد و هر آنچه که داشت برای سینمای دفاع مقدس گذاشت تا اینگونه بتواند همیشه سربلند باشد؛ خواسته‌ای که معتقدم در انجام آن موفق بود.

وی آشنایی خود را با کاسه ساز به دهه 60 دانست و گفت: از دهه 60 من با این هنرمند ارزشمند آشنا بودم؛ هنرمندی که تمام وجودش را برای رونق و اعتلای سینمای دفاع مقدس گذاشته بود. وی فرهنگی دینی و اسلامی داشت و در کارهایش نیز این فرهنگ را می‌شود به خوبی مشاهده کرد.

مدیرعامل اسبق خانه سینما با تاکید بر اینکه سینماگران دفاع مقدس یک تکیه گاه را از دست دادند، گفت: به جرئت باید اعتراف کنم که سینمای دفاع مقدس یک یاور را از دست داده؛ یاوری که جایی وی پر کردن بسیار سخت و دشوار است.

وی در خاتمه سخنانش تاکید کرد: امشب برادر شهید کاسه ساز و دیگر شهدا به استقبال وی خواهند آمد.

منوچهر شهسواری مدیرعامل خانه سینما آخرین سخنران این مراسم بود. وی در بیاناتی کوتاه تاکید کرد: حبیب الله کاسه ساز به دیار باقی شتافت و همه ما یک روزی این مسیر را طی خواهیم کرد اما اینکه تا چه حد قادریم کوله‌باری در خور توجه با خود داشته باشیم، جای بحث دارد اما درباره حبیب الله کاسه ساز مطمئنم که وی تا ابد نامش به نیکی آورده خواهد شد.

وی تاکید کرد: سینمای ایران فرد بزرگی را از دست داد؛ کسی که تمام وجودش را برای اعتلای سینمای دفاع مقدس گذاشت اما تلاش وی بدون ثمر نبود بلکه توانست با این تلاش امروز سینمای دفاع مقدس را به جایگاهی شایسته برساند.

در بخش پایانی این مراسم نماز میت به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی بر پیکر کاسه ساز اقامه شد و سپس پیکر این تهیه کننده ارزشمند سینما جهت خاکسپاری عازم بهشت زهرا شد.


captcha