برنامه‌‌ای برای مقابله با کودک آزاری نداریم/ فریاد «أَفَلاَ تَتَفَکَّرُونَ» قرآن بر سر مسئولان
کد خبر: 3621334
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳

برنامه‌‌ای برای مقابله با کودک آزاری نداریم/ فریاد «أَفَلاَ تَتَفَکَّرُونَ» قرآن بر سر مسئولان

گروه جامعه: در حالی که رسانه‌ها و مردم در تلاش برای بالا بردن آگاهی عمومی در خصوص کودک آزاری هستند، مسئولان بهداشتی و آموزشی همچنان هیچ برنامه‌ای برای مقابله و کاهش این آسیب ارائه نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در حالی که هفته‌ها است رسانه‌های رسمی و غیر رسمی، شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و البته مردم به صورت گسترده در خصوص کودک آزاری و قتل آتنا سخن می‌گویند و رسانه‌های رسمی طی مصاحبه‌های مختلف با کارشناسان این حوزه در تلاش هستند آگاهی خانواده‌ها در خصوص نحوه پیشگیری از کودک آزاری و آموزش درست خود مراقبتی به کودکان را افزایش دهند، هنوز هیچ مسئول آموزشی و بهداشتی برنامه‌ای برای مقابله با مسئله کودک آزاری در جامعه ارائه نکرده است.

بر اساس نظریه‌های ارتباطی در کشورهایی که در آنها رسانه‌ها فعال هستند و از آزادی نسبی برخوردارند، زمانی که در خصوص یک موضوع رسانه‌ها به صورت گسترده دست به انتشار مطلب می‌زنند و مردم را نیز با خود همراه می‌کنند، آن موضوع در جامعه برجسته شده و موجب می‌شود سیاست مداران، سیاست گذاران و مسئولان اجرایی کشور نیز به آن توجه و در رفع معضل و مسئله به وجود آمده دست به کار شوند؛ اما متأسفانه موضوع کودک آزاری در کشور علی رغم اینکه بارها و بارها تکرار شده و مکررا مورد توجه گسترده مردم قرار گرفته است، هیچ برنامه آموزشی و بهداشتی در این خصوص تدوین و اجرایی نشده است.

این مسئله در حالی صورت می‌گیرد که برخی معتقد هستند نباید مسئله کودک آزاری جنسی در جامعه به صورت گسترده مطرح و آموزش‌های مربوط به این موضوع به کودکان ارائه شود و حتی عده‌ای به شدت معتقد هستند که مطرح کردن هر گونه موضوعی مرتبط با مسائل جنسی به کودکان برخلاف نظر اسلام است، در حالی که حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و استاد تمام دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا ضمن انتقاد شدید از نبود آموزش در این زمینه عنوان کرد: «در جامعه خودمان و حداقل نهادهای رسمی کشور به سمت نگاه تفریطی و حذف کامل آموزش‌های مسائل جنسی تمایل دارند و رسانه‌های ما جوری فضا را کاملا مردانه کرده‌اند که گویی مسائل جنسی وجود خارجی ندارد و هیچ بحثی به نام آموزش را پی نمی‌گیرند. ما نباید مانند غربی‌ها که همه مسائل را باز کرده و سلفی‌ها که همه مسائل را بسته نگه‌ داشته‌اند، رفتار کنیم.»

وی تصریح کرد: چندین سال قبل نیز که موضوع کودک آزاری فردی مطرح شده بود، کارشناسان عنوان کردند که یکی از دلایل بروز این آسیب آموزش ندادن به بچه‌ها برای خود مراقبتی است. متأسفانه ما این آسیب‌ها و خطرات را نمی‌گوییم در حالی که این مقدار پرده‌پوشی از اسلام بر نمی‌آید. اگر به روایت‌ها مراجعه کنیم می‌بینیم که در آنها مسائل خصوصی زناشویی مطرح می‌شود و حتی حریم رفتاری و حضوری دختر بچه‌ها و پسربچه‌ها هم بیان شده است. مطرح شدن این مسائل در احادیث هم نوعی آگاهی است که مسائل جنسی و آسیب‌های آن واقعیات جامعه است و راه‌ها را برای پیشگیری از آسیب‌ها نشان می‌دهد.

این نویسنده کتاب «درسنامه اخلاق اسلامی» در ادامه اظهار کرد: پاک کردن صورت مسئله «نیاز جنسی» همین عوارضی که اکنون شاهد آن هستیم را در پی دارد. ۹۰ درصد مواردی که در ایران بچه‌ها چه در درون خانواده و چه بیرون از آن آسیب می‌بینند به دلیل آموزش نداشتن کودکان است و موارد بسیار زیادی هم اتفاق می‌افتد که به قتل کشیده نمی‌شود، اما تعرض صورت می‌گیرد و کسی از آن مطلع نمی‌شود. ما باید غریزه جنسی را به رسمیت بشناسیم و بپذیریم که کودکان و نوجوانان در معرض آسیب هستند و باید به جا و به موقع آنها را آموزش دهیم.

بنابر این گزارش؛ اما متأسفانه هنوز هیچ یک از مسئولان آموزش و پرورش یا افرادی که با گروه‌های سنی در معرض خطر کودک آزاری جنسی قرار دارند و البته صدها نهاد فرهنگی کشور هیچ یک حتی یک برنامه آموزش عمومی برای گروه‌های هدف یعنی خانواده‌ها و کودکان برای پیشگیری از کودک آزاری جنسی ارائه نکرده‌اند و این مسئله کاملا مغایر با تمام آموزه‌های اسلامی در خصوص اولویت داشتن پیشگیری و توجه به پیشگیری از آسیب‌ها در جامعه است.

««أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ»؟ «أَفَلَا تَذَكَّرُونَ»؟ «أَفَلَا تَعْقِلُونَ »؟

مسئله مهمی که اکنون تمامی مسئولان فرهنگی کشور باید به آن پاسخ دهند این است که چرا در جامعه اسلامی شرایط فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی به حدی از بحران رسیده که هر روز کودکان معصوم این سرزمین مورد تجاوز و آزار جنسی قرار می‌گیرند. فاجعه بسیار بالاتر از قتل آتنا است. آتنا مادر، پدر و خانواده‌ای دارد که مرگش را فریاد بزنند؛ اما هر روز ده‌ها کودک کار و خیابانی مورد آزار و تجاوز جنسی قرار می‌گیرند به نحوی که پنج درصد این کودکان در اثر تجاوز به ایدز مبتلا شده‌اند اما صدای هیچ کشوری بلند نمی‌شود و هیچ مسئولی پاسخگوی حضور این تعداد بیمار جنسی در جامعه نیست. «أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ»؟ «أَفَلَا تَذَكَّرُونَ»؟ «أَفَلَا تَعْقِلُونَ»؟

البته مسئله کودک آزاری فقط به کودکان و خانواده‌های آنها محدود نیست؛ در سوی دیگر موضوع کودک آزاران قرار دارند؛ بر اساس پژوهش‌های قطعی علمی کودک آزاری و کودک آزاری جنسی نوعی بیماری و اختلال روانی است که اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است.

در این خصوص حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا عنوان کرد: فردی که کودک آزاری می‌کند خود دچار اختلال‌های روانی مختلف است. اگر سیستم بهداشت روانی ما تقویت شود و مشاوره و خدمات روانشناسی و روان‌درمانی تحت پوشش بیمه قرار گیرد، می‌شود به بسیاری از افرادی که ممکن است در آینده جنایت‌کار شوند، کمک کرده و از تشدید اختلال آنها پیشگیری شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها ۱۰ جلسه روان‌درمانی تحت پوشش بیمه است اما در کشور ما نه تنها بیمه‌ای وجود ندارد بلکه هزینه‌های سنگینی برای جلسات روان‌درمانی باید پرداخت شود که موجب می‌شود بسیاری از پیگیری اختلال خود منصرف شوند.

این روانشناس کشورمان تصریح کرد: اگر فردی می‌بیند که تمایل دارد به کودکان آسیب‌ برساند یا نسبت به آنها تمایلات جنسی دارد حتما به یک روانشناس مراجعه کند چرا که این اختلال قابل درمان است.

این گزارش حاکی است؛ علی رغم این آگاهی علمی هیچ یک از مسئولان بهداشت و درمان کشور نیز مطلبی در خصوص مقابله با رشد بیماری کودک آزاری در کشور نگفته و هیچ طرحی برای مقابله و کمک به درمان این بیماران ارائه نشده است.

اگر چه جو عمومی جامعه اکنون در شرایطی قرار دارد که هر گونه صحبت کردن در خصوص کودک آزاری به عنوان یک بیماری شاید به معنی حمایت از قاتل آتنا و آتناها تعبیر شود، اما واقعیت این است که با مراجعه به دادگستری‌ها با خیل پرونده‌های مربوط به کودک آزاری و کودک آزاری جنسی مواجه می‌شویم که چون به قتل نیانجامیده و خانواده‌های قربانیان نیز تمایلی به علنی کردن موضوع نداشته‌اند، صرفا در دادگاه مطرح شده است و البته صدها مورد کودک آزاری دیگر نیز در کشور اتفاق می‌افتد که اصلا کار به گزارش و دادگاه نیز نمی‌رسد و خانواده‌ها آن را مخفی می‌کنند و همین مخفی کردن موضوع موجب می‌شود سال‌ها کودک آزار دیده و خانواده قربانی با مشکلات روانی و اجتماعی متعدد دست به گریبان باقی بمانند.

این در حالی است که مراجعه به روانشناس و کمک گرفتن از مشاوران متخصص در این زمینه می‌تواند به بهبود حال قربانی و خانواده وی کمک کند؛ اما متأسفانه سکوت و عدم آموزش و اطلاع رسانی در خصوص درمان روانی کودک آزاران، کودکان و خانواده‌های قربانیان موجب شده است این آسیب بدون درمان در جامعه باقی بماند و روز به روز نیز شدیدتر شود.

احمد خاکی، معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران ضمن سپاسگزاری از تلاش‌های رسانه‌ها و مردم برای بیان ابعاد مختلف موضوع کودک‌آزاری، معقتد است: باید احساسات را به نقطه‌ای معطوف کنیم که نهادهایی که وظیفه آموزش دارند به موقع آموزش‌های لازم را ارائه دهند. باید در دوره مهدکودک، پیش دبستانی ابتدایی و بیشتر بر روی مسائل اجتماعی کار کنیم تا سایر آموزش‌های درسی.

وی خواستار همکاری سایر نهادهای فرهنگی که بودجه‌های کلان دریافت می‌کنند با آموزش و پرورش و بهزیستی در خصوص آموزش کودکان و خانواده‌های آنها شد و گفت: در گذشته صحبت کردن در خصوص مسائل جنسی برای کودکان تابو بود اما اکنون متخصصان و روانشناسان این تابو را شکسته‌اند. زمانی صحبت کردن در این خصوص سخت بود اما اکنون همایش‌ در این زمینه برگزار می‌شود و کلاس‌های آموزشی و کتاب چاپ می‌شود، این مسائل واقعیات جامعه ما است و نمی‌توان آنها را انکار کرد.

خاکی در پایان سخنانش گفت: در جامعه آتناهای زیادی داریم که هیچ اطلاعاتی ندارند و به افراد خطرناک اعتماد می‌کنند. صدها فرد مانند قاتل آتنا در جامعه ما حضور دارند و ما هستیم که باید آگاهی لازم در قبال این موضوع‌ها را به فرزندانمان بدهیم که سد محکمی در مقابل کودک آزاری باشد.

اما همچنان تنها چیزی که در جامعه شاهد هستیم تلاش‌های مردم و رسانه‌ها و سکوت مسئولان و برنامه‌ریزیان در این زمینه است.

زهرا ایرجی

captcha