چرایی توکل به خدا در قرآن
کد خبر: 3621336
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵

چرایی توکل به خدا در قرآن

گروه معارف: توکل یعنی انسان همیشه به آنچه مقتضای حق است عمل کند و در این راه به خدا اعتماد کند که خداوند حامی و پشتیبان کسانی است که حامی و پشتیبان حق هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، توکل یعنی انسان همیشه به آنچه مقتضای حق است عمل کند و در این راه به خدا اعتماد کند که خداوند حامی و پشتیبان کسانی است که حامی و پشتیبان حق هستند.

توکل تضمین الهی است برای کسی که همیشه حامی و پشتیبان حق است. توکل، اعتماد قلب در امور بر خدا است بطوریکه بندگان جمیع امور خویش‏ را بر خداوند حواله دهند و از هر نیرو و قدرتی دیگر در امور خویش تبری جویند و تنها به‏ یک قدرت وابسته باشند و او خدا است و تنها او را اساس عمل و تاثیر بدانند و اگر برای‏ انسان‌های مومن در حوزه عملیات روحی و جسمی، فردی و اجتماعی خویش چنین حالتی‏ پیش آید اینان «متوکلین» به خدا به شمار می‏‌آیند.

توکل بر خداوند برنامه همیشگی زندگی یک انسان با ایمان است

حجت‌الاسلام مسعود مهدوی امام جمعه ورزقان، در گفت‌‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: توکل تضمین الهی برای کسی است که همیشه‏ حامی و پشتیبان حق است.

وی، افزود: توکل یعنی اینکه ما دیگری را وکیل کارهای خود کنیم کسی که ما را یاری کند تا به آنچه مطلوبمان است برسیم و از خوف و خطر در امر مورد نظر در امان بمانیم.

وی عنوان کرد: با نگاهی به آیات قرآن کریم و آموزه‌های اهل بیت(ع) درمی یابیم که در سایه توکل به خداوند است که می‌توانیم به اعتماد به نفس واقعی دست یابیم و آن را درخود تقویت کنیم. کسی که به جای قدرت محدود خود، به قدرت لایزال خداوندی تکیه کند، قدرت روانی فوق‌العاده‌ای در وی ایجاد می‌شود و به راحتی می‌تواند در برابر گرفتاری‌های زندگی مقاومت کند و در نتیجه، سطح سلامت روانی خود را بالا ببرد.

حجتالاسلام‌ مهدوی ادامه داد: توکل بر خدا آدمى را از وابستگی‌ها که سرچشمه ذلت و بردگى است نجات مى‌دهد و به او آزادگى و اعتماد به نفس مى بخشد.

وی با اشاره به فرموده حضرت علی(ع)افزود: امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند: هرکس به خدا توکل کند، دشواری‌ها برای او آسان می‌شود و اسباب برایش فراهم می‌شود.

امام جمعه شهرستان وززقان با استناد به آیه 160 سوره آل عمران یادآور شد: در این آیه می خوانیم: و مؤمنین باید بر خدا توکل کنند.

وی از نقطه مقابل توکل بر خدا گفت و افزود: نقطه مقابل توکل بر خدا، تکیه کردن بر غیر اوست؛ که با توحید منافات دارد و نشانه این است که شخص متوجه علت واقعی پدیده ها نیست. و نگاهش محدود بوده و نتوانسته عمق مسائل را در یابد.

حجت‌الاسلام مهدوی، توکل بر خداوند را برنامه انسان با ایمان دانست و تاکید کرد: توکل بر خداوند برنامه همیشگی زندگی یک انسان با ایمان است. توکل بر خدا یعنی تلاش پیگیر و مناسب و دقت و برنامه ریزی برای انجام درست هر تکلیف و وظیفه خواه در زندگی فردی یا اجتماعی در زمینه مسائلی دنیوی یا اُخروی و ... .

فرد متوکل از لحاظ جسمانی و روحی تغییرات چشم‌گیری می‌کند

حجت‌الاسلام محمود شربیانی امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد:  هرگاه توكل به مفهوم صحيح كلمه در جان انسان پياده شود به يقين اميدآفرين، نيروبخش و باعث تقويت اراده و تحكيم مقاومت و پايمردي است.

وی افزود: در قرآن کریم بر توکل بر خداوند متعال بسیار تأکید شده و آن را یک الزام می‌دانند چرا که امور بدون پشتوانه و حیانی محکوم به شکستند کسی که در امورش خود را مؤثر مطلق می‌داند بزودی به خاک کذلت می‌افتد در این جهان بزرگ حتی یک برگ خشک درختی بدون اجازه قادر متعال بر زمین نمی‌افتد و ما باید در هر لحظه متوجه این نکته باشیم و سپردن امور خود به خداوند متعال آن ها را بیمه کنیم .

وی با استناد به آیه 2 سوره انفال بیان کرد: در این آیه می خوانیم: مؤمنان همان کسانی‌اند که چون خدا یاد شود دلهایشان بترسد و چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید و بر پروردگار خود توکل می‌کنند.

حجتالاسلام شربیانی ادامه داد: خداوند تمام شرایط و وسایل را برای مخلوق خود(انسان) به عنوان اشرف مخلوقات در جهان هستی آفریده است و خود را حافظ و وکیل او در جهان قلمداد کرده است، پس با وجود او در زندگی مشکلات و امور ناخوشایند برطرف می‌شود و حتی با احساس و درک این که خدا با او است می‌تواند بر تمامی حوائج خود فائق شود و ناملایمات زندگی خود را کنار زند.

وی با اشاره به فرموده پیامبر اکرم(ص) افزود: حضرت محمد مصطفی(ص) می فرمایند: توکل کردن به خدا بعد از به کار بردن عقل، خود موعظه است.

امام جمعه عجب‌شیر یادآور شد: انسان با سلاح توکل بر خدا محکم و بی نقص و پشتوانه استوار نیازی به کس یا چیز دیگر ندارد و همه کارها برای او آسان و راحت می شود.

وی از تغییرات روحی فرد متوکل گفت و افزود: فرد متوکل که فقط خدا را حامی و نگهبان خود می‌داند از لحاظ جسمانی و روحی تغییرات چشمگیری می‌کند.

حجت‌الاسلام شربیانی تاکید کرد: برای تحقق توکل واقعی باید معرفت و شناخت و ایمان خود را به خداوند و علم و قدرت و رحمت او بیشتر نماییم و با اعمال نیک و شایسته ریشه درخت ایمان را عمیق و استوار نماییم و با چنین معرفت و ایمانی واگذاری کار به خدا و انتخاب او به وکالت در امور مختلف کار چندان سختی نخواهد بود و مشکل اصلی همان مسأله عدم شناخت درست و عمیق و نبود ایمان سرشار و نقش آفرین است.

captcha