عباس حزباوی غزلیات امام خمینی(ره) را به زبان عربی ترجمه کرد
کد خبر: 3621392
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴

عباس حزباوی غزلیات امام خمینی(ره) را به زبان عربی ترجمه کرد

گروه فرهنگی: عباس حزباوی، شاعر پیشکسوت جهان اسلام تعدادی از غزلیات امام خمینی(ره) را به زبان عربی ترجمه کرد.

عباس حزباوی، شاعر پیشکسوت جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، از آماده‌سازی اثر جدیدش با موضوع ترجمه اشعار امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: امام خمینی(ره) 4 دیوان شعر دارد که شامل سبوی عشق، محرم راز، نقطه عطف و باده عشق هستند، در این اثر از هر دیوان سه قصیده انتخاب کردم و آنها را در همان قالب نظم به زبان عربی برگرداندم.

وی اظهار کرد: علاوه بر ترجمه، اشعار را به تفصیل نقد و تحلیل کردم؛ موارد جناس، اشاره، ایهام، لف و نشر و ... را ذکر کردم و آن‌ها را با آثار شعرای عارف مثل ابن عربی، سعدی، حافظ و منصور حلاج مقایسه کردم.

حزباوی ادامه داد: در این کتاب از سه بانویی که در زندگی امام(ره) نقش داشتند نیز یاد شده است؛ یکی از این بانوان مادر مکرمه ایشان است؛ چون امام(ره) در کودکی پدرشان را از دست دادند و مادر تربیت ایشان را به عهده گرفت. یکی دیگر از این بانوان همسر امام(ره) هستند که غربت و تبعید را تحمل کرد تا انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. سومین بانو، خانم فاطمه طباطبایی همسر سید احمد است که این اشعار را برای ما نگه داشت؛ اگر سیده فاطمه طباطبایی نبود، شعری از امام راحل به دست ما نمی‌رسید.


این شاعر پیشکسوت گفت: ان‌شاءالله بهره خوبی از این کتاب ببریم، چون چنین چیزی تاکنون منتشر شده است؛ اصلاً امام(ره) به عنوان شاعر معرفی نشده است و حتی رهبر انقلاب در دیداری که با ایشان داشتم وقتی در جریان این کار قرار گرفتند، فرمودند: امام به خوزستانی‌ها هم به عنوان شاعر معرفی نشده است. چه برسد به دنیا.

وی با اشاره به قول مساعد استاندار و مدیرکل ارشاد خوزستان مبنی بر چاپ و انتشار دیگر آثارش گفت: یکی از این آثار حماسه خمینی(ره) که در آن تمام اشعار جنگ را جمع کردم و قرار است از طرف بنیاد حفظ آثار طی یکی دو ماه آینده منتشر شود. یکی دیگر «الخمینیات» است که قصائدی است که درباره امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری سروده‌ام. این اثر برای بار دوم منتشر می‌شود. «احلی القصائد» هم اثر دیگری است که درباره فاجعه فوت حضرت امام(ره) است که یک بار چاپ شد و ارشاد استان قول داده آن را به چاپ دوم برساند.

عباس حزباوی از شاعران و نویسندگان عرب استان خوزستان و از اولین شاعران انقلاب و شعر عربی معاصر است. «الالعاب الشعبیة لعرب خوزستان»، «آراء فی التفسیر اللغوی للقرآن الکریم»، «المرأة المسلمة بین الامس و الیوم»، «دروس فی الشعر الحسنی»، «سالفة ابن خوزستان»، «حراس الثورة الاسلامیة»، «تجوید الصلاة الائمة الجمعة و الجماعات»، «دروس فی الشعر الشعبی»، «دروس فی الشعر العربی»، «تراثنا الشعبی خلال قرن»، «دیوان دمعة علی شاطی الفرات» و ... از جمله آثار این شاعر خوزستانی است.

گفتنی است، آخرین اثر عباس حزباوی با موضوع ترجمه و تحلیل 12 غزل امام خمینی(ره) توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان چاپ می‌شود و در هشتمین جشنواره شعر عربی رضوی خوزستان رونمایی خواهد شد.

captcha