ضبط تلاوت‌های جلسات آموزشی اساتید و قاریان توسط رادیو قرآن/ اعلام برنامه‌های جدید
کد خبر: 3621517
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
ابوالقاسمی خبر داد:

ضبط تلاوت‌های جلسات آموزشی اساتید و قاریان توسط رادیو قرآن/ اعلام برنامه‌های جدید

گروه فعالیت‌های قرآنی: احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن طی نشستی خبری ضمن اعلام ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت و دیگر برنامه‌های جدید رادیو قرآن از اجرای طرح ضبط تلاوت‌های تأثیرگذار قاریان در جلسات آموزش قرآن خانگی و خصوصی خبر داد.

احمد ابوالقاسمی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن طی نشستی که امروز، 31 تیرماه با اصحاب رسانه داشت از افتتاح و راه‌اندازی بانک جامع نغمات قرآنی خبر داد و ویژه‌برنامه‌های رادیو قرآن در دهه کرامت و دیگر برنامه‌های جدید را تشریح کرد.
ابوالقاسمی در ابتدا بیان کرد: یکی از برنامه‌ها که در حوزه اطلاع‌رسانی خواهد بود به نام مجله خبری نمای نزدیک که کارشناس ـ مجری این برنامه جواد نصیری است و‌ تهیه‌کننده آن فاطمه رحمانی خواهد بود. در این برنامه بنابر، اطلاع‌رسانی تمامی فعالیت‌های قرآنی و موسسات است، علاوه بر این با خبرنگاران خبرگزاری‌های ایکنا، تسنیم، فارس و‌ شبستان ارتباط برقرار می‌شود و اخبار تحلیل خواهد شد و علاقه‌مندان در روزهای زوج از ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۷ می‌توانند شنونده این برنامه باشند.
وی در ادامه افزود: یکی دیگر از برنامه‌ها با عنوان قرآن و اقتصاد روی آنتن می‌رود که این برنامه با توجه به شعار سال در مورد اقتصاد مقاومتی تولید شده است، در این برنامه آموزه‌های قرآنی و روایی در مورد تولید و اشتغال به سمع شنوندگان می‌رسد و کارشناس آن نیر غلامرضا اشرف‌سمنانی است که در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۱۱:۲۰ روی آنتن می‌رود، همچنین علیرضا صفرزاده، تهیه‌کنندگی برنامه را برعهده دارد.

ابوالقاسمی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها، هدیه‌های آسمانی نام دارد که این برنامه با تعامل با مدارس زیر نظر آموزش و پرورش استان تهران تولید شده و زمان پخش آن نیز پنجشنبه‌ها از ساعت 9:15 تا 10 خواهد بود، همچنین برنامه صراط نیز در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه روی آنتن می‌رود که این برنامه در روز سه‌شنبه به تصحیح قرائت و اذکار نماز و در روز چهارشنبه به تصحیح قرائت قرآن می‌پردازد.

مدیر رادیو قرآن در ادامه تصریح کرد: ترجمان وحی، عنوان یکی دیگر از برنامه‌های رادیو است که محور این برنامه ترجمه قرآن کریم از ابتدا است. این برنامه واژه‌محور بوده و پس از ترجمه واژه به سمت مفاهیم آیات می‌رود و کارشناس آن نیز محمدتقی فیاض‌بخش خواهد بود. علاوه بر این، یک برنامه عصرگاهی با محوریت جزء سی قرآن داریم که از اول مهرماه روی آنتن می‌رود و به آموزش روخوانی، روان‌خوانی و حفظ قرآن می‌پردازد، همچنین در نظر گرفته شده که در هر فصل سال با توجه به این برنامه، مخاطبان بتوانند یک جزء از قرآن را حفظ کنند به طوری که هفته‌ای یک و نیم صفحه از قرآن حفظ شود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها، مهر تابان نام دارد که این برنامه هر روز از ساعت 6:30 پخش می‌شود. تلاوت‌های کوتاه و بعضا جدید در ابتدای هر برنامه یکی از آیتم‌های مهر تابان است، همچنین یکی از بخش‌های این برنامه بر مدار آفتاب، نام دارد که در این بخش جواد رفیعی، موذن حرم امام رضا(ع) به بیان احادیث رضوی می‌پردازد که این آیتم به منظور اثرگذاری بیشتر در حرم امام هشتم(ع) ضبط شده است.

ضبط تلاوت‌های جلسات آموزشی اساتید و قاریان توسط رادیو قرآن/ اعلام برنامه‌های جدید

مدیر رادیو قرآن در ادامه افزود: یکی دیگر از آیتم‌های مهر تابان با عنوان امن و امان خواهد بود که در مورد یکی از موضوعات در حوزه سبک زندگی بحث می‌شود، همچنین نوآوری در بکارگیری نغمات و تلاوت‌های مختلف بخش دیگری از این برنامه است که سعی در ایجاد فضای باطراوت صبحگاهی دارد، علاوه بر این، رویکرد تعاملی با شنوندگان از طریق فضای مجازی را نیز در این برنامه دنبال می‌کنیم.

ابوالقاسمی بیان کرد: راه بهتر، عنوان برنامه دیگری از رادیو قرآن خواهد بود که به بحث آموزش مهارت زندگی با رویکرد قرآنی می‌پردازد. برای نمونه، بررسی مدیریت استرس و خشم با نگاهی به آیات قرآن و پرداختن به تکنیک‌های مدیریت در حوزه اقتصادی، رفتاری و ... جزء مباحثی است که در این برنامه مطرح می‌شود. همچنین زمان پخش برنامه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هر هفته از ساعت 16:15 تا 17 به صورت تولیدی خواهد بود و از اول مردادماه روی آنتن می‌رود.

مدیر رادیو قرآن تصریح کرد: آموزش نجوم با محوریت آیات قرآن در برنامه‌ای تحت عنوان راز آسمان بررسی خواهد شد که این برنامه از مردادماه به صورت زنده روی آنتن می‌رود و کارشناس ـ مجری آن علیرضا فتحی‌پور خواهد بود. زمان پخش برنامه نیز روزهای سه‌شنبه از ساعت 18 تا 19 است. علاوه بر این، برنامه نمایشی تلنگر را خواهیم داشت که در آیتم‌های کوتاه سه دقیقه‌ای راهکارهای برطرف کردن آسیب‌ها و معضلات اجتماعی را مطرح می‌کند.

وی در ادامه افزود: موضوعات چالشی و متداول روزمره مردم نیز در برنامه قرآن و زندگی مطرح می‌شود در این برنامه به بیان سوژه‌هایی از صفحه‌ حوادث مبنی بر اتفاقات مختلف در جامعه و بررسی موضوعات، براساس آیات قرآن خواهیم پرداخت، زمان پخش برنامه نیز روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هر هفته از ساعت 9:15 تا 10 به صورت زنده خواهد بود. یکی دیگر از برنامه‌های رادیو قرآن کرسی‌های تفسیر است که در این برنامه مباحث علوم قرآنی چالش‌برانگیز از اواسط مرداد مطرح می‌شود. در واقع این برنامه ویژه پژوهشگران است و می‌توانند در آخر شب آن را دنبال کنند.

مدیر رادیو قرآن تصریح کرد: سفیران عشق، عنوان یکی دیگر از برنامه‌های رادیو است که در آن به بررسی و تطبیق داستان‌های قرآن با تورات، انجیل و تلمود پرداخته می‌شود و برای این کار از کارشناسان ادیان دیگر نیز استفاده شده است، زمان پخش این برنامه نیز شهریورماه خواهد بود.

ویژه‌برنامه‌های رادیو قرآن در دهه کرامت

گزارش ایکنا حاکی است، بخش دیگری از سخنان ابوالقاسمی، مربوط به ویژه‌برنامه‌های رادیو قرآن در دهه کرامت بود. وی بیان کرد: یکی از برنامه‌ها با عنوان آنچه دختران باید بدانند، تولید شده که زمان پخش آن سالروز ولادت حضرت معصومه(س) خواهد بود از جمله آیتم‌های این برنامه می‌توان به بررسی شاخصه‌های قرآنی دختران برای حضور در عرصه‌های اجتماعی اشاره کرد. همچنین گفت‌وگو با دختران موفق با سبقه علمی و قرآنی، معرفی کتاب، تلاوت و مدیحه به مناسبت ولادت امام رضا(ع)، گزارش از بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع)، تبیین سیره زندگی امام رضا(ع) و اوصاف قرآن در کلام امام رضا(ع) از دیگر بخش‌های این برنامه خواهد بود. تهیه‌کننده برنامه سمیرا قنبری و کارشناس آن نیز آزاده عباسی خواهد بود. این برنامه از ساعت 9:15 تا 10 تقدیم علاقمندان خواهد شد.

ضبط تلاوت‌های جلسات آموزشی اساتید و قاریان توسط رادیو قرآن/ اعلام برنامه‌های جدید

وی در ادامه افزود: پخش صلوات خاصه امام رضا(ع) به مناسبت سالروز ولادتشان یکی دیگر از برنامه‌ها است و برنامه قرآن، کتاب زندگی نیز به بزرگداشت دهه کرامت و بررسی فضائل و سجایای اخلاقی امام رضا(ع) و کرامت انسانی از منظر ایشان خواهد پرداخت.

ابوالقاسمی در ادامه تصریح کرد: برنامه نور درخشان نیز در این دهه به تبیین نگاه قرآنی حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) در کلام، سیره و عمل می‌پردازد. علاوه بر این برنامه در آستان کرامت نیز به موضوع سیره حضرت معصومه(س)، سیره رضوی و تبیین بحث کرامت انسانی از دیدگاه قرآن خواهد پرداخت.

مدیر رادیو قرآن بیان کرد: کتاب‌هایی با موضوع دهه کرامت نیز در برنامه اشاره معرفی می‌شود. همچنین در سالروز ولادت حضرت معصومه(س) شبکه رادیویی قرآن به پخش تلاوت و مدیحه به مناسبت ولادت کریم و کریمه اهل بیت(ع) می‌پردازد، همچنین پخش گزارش از بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) و تبیین سیره زندگی ایشان نیز در این روز پخش می‌شود.

راه‌اندازی بانک جامع نغمات قرآنی و دلایل آن

راه‌اندازی بانک جامع نغمات قرآنی از دیگر مباحثی بود که در این جلسه به صورت مختصر به آن پرداخته شد. ابوالقاسمی در این زمینه بیان کرد: برای این کار یکی از اهداف ما جلسات قرآنی سنتی و خانگی است که بتوانیم تلاوت‌های قاریان در این جلسات را ضبط کنیم؛ چرا که فضای بهتر از این جلسات وجود ندارد.

ابوالقاسمی در ادامه افزود: با توجه به اینکه در کشور ما عوام‌زدگی زیاد شده و شنونده‌های عام روی قاریان و تلاوتشان تاثیر گذاشته و مسیر قاریان را از تلاوت اصیل به سمت تلاوت‌های هیجانی برده است، اما در جلسات خانگی که با حضور مستمعین حرفه‌ای برگزار می‌شود این طور نیست و تشویق‌ها واقعی هستند.

وی بیان کرد: قصد داریم با اساتید برجسته در این زمینه تعامل داشته باشیم به این صورت که این جلسه قرآن به میزبانی آنها باشد و قاریانی که قرار است در آن جلسه به تلاوت قرآن بپردازند رادیو قرآن مشخص کند. همچنین قصد داریم این تلاوت‌ها را ضبط کنیم؛ چرا که بسیاری از تلاوت‌های ماندگار در همین جلسات خانگی شکل می‌گیرد و در کشور مصر نیز شاهد این بودیم که در جلسات خصوصی که ارتباط عاطفی بین قاری و مستمع وجود داشته، تلاوت‌های بهتری شکل گرفته است.

مدیر رادیو قرآن افزود: بنده روی این طرح به صورت مستقیم نظارت خواهم داشت و اگر قرار باشد تلاوت قاریان تصویربرداری شود نیز اولویت روی حسن صوت خواهد بود و عواملی که موجب افت تلاوت قاری به دلیل مسائل تصویربرداری و ... می‌شود در نظر گرفته نمی‌شود؛ چرا که تلاوت یک هنر صوتی است و صوت آن مهمتر از تصویر است.

ابوالقاسمی بیان کرد: این طرح در طی یک‌ماه آینده به صورت رسمی آغاز می‌شود و مکان جلسات قرآن برای برپایی این برنامه مشخص خواهد شد. اما اولین جلسه این طرح هفته آینده در منزل یکی از قاریان خواهد بود که در آن جلسه تلاوت‌ها ضبط خواهد شد، همچنین زمان‌بندی این جلسات نیز هر هشت روز یکبار خواهد بود.


captcha