مسجد پایگاه تزکیه نفس است
کد خبر: 3621637
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
حجت‌الاسلام شاهچراغی:

مسجد پایگاه تزکیه نفس است

کانون خبرنگاران نبأ: امام جمعه شهرری با اشاره به اینکه مسجد پایگاه تزکیه نفس است، گفت: انسان اگر می‌خواهد از آلودگی‌ها پاک شود باید به مسجد برود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام سیدعلی شاهچراغی، امام جمعه شهرری روز گذشته 30 تیرماه در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه شهرری ضمن اشاره به این موضوع که مساجد خانه‌های خدا بر روی زمین هستند، اظهار کرد: از قول پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل است که خداوند تبارک و تعالی در تورات فرموده که خوشا به حال بنده‌ای که در خانه خود طهارت و وضو کرده و در مسجد به زیارت من بیاید.
وی به نقش مساجد در تعلیم و تربیت و تهذیب نفس مؤمنان اشاره کرد و گفت: مسجد پایگاه تزکیه نفس است و انسان اگر می‌خواهد از آلودگی‌ها پاک شود باید به مسجد برود.
امام جمعه شهرری نقش حیاتی و مهم مساجد را ایجاد وحدت و مودت در میان مومنان برشمرد و افزود: شیطان مثل گرگی در کمین انسان است و انسانی که از مسجد دور شود همانند گوسفندی است که از گله به دور افتاده و هر لحظه امکان دریده شدن او به‌وسیله گرگ شیطان وجود دارد.
وی در ادامه به دیگر نقش‌های مساجد در زندگی اجتماعی مسلمانان اشاره کرد و گفت: بر اساس روایات مسجد رفتن برای مؤمن سه فایده دارد؛ بهشت را بر او واجب می‌کند، بلا و مصیبت را از او دور می‌کند و دوستان و برادران دینی بیشماری پیدا می‌کند.
حجت‌الاسلام شاهچراغی با تأکید بر اینکه مساجد پایگاه تعلیم و تربیت، پاسخگویی به شبهات و رسیدگی به امور اجتماعی مردم هستند، گفت: در عصری که ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی بنیان خانواده‌ها و سلامت جامعه را تهدید می‌کنند، مسجد بهترین پناهگاه مؤمنان است.
امام جمعه شهرری با ذکر نام از دو مبارز مسجدی در زمان سلطه رضاخان حاج مرتضی زاهد و حاجی مقدس را که از پایگاه مساجد بر علیه دین‌ستیزی رضاخان مبارزه می‌کردند آنان را بهترین مدافعان منبر و مسجد در دوره سیاه پهلوی اول خواند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سالروز تأسیس شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات و اسلامی بودن قوانین را بر عهده دارد و در طول عمر انقلاب خدمات شایسته‌ای به نظام داشته است.
امام جمعه شهرری با اشاره به مناسبت‌های ماه ذی‌القعده و دهه کرامت، ضمن تبریک میلاد با سعادت امام رضا( ع) و حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: بزرگ‌ترین افتخار مردم ایران در طول قرن‌های متمادی میزبانی و همجواری امام هشتم شیعیان و خواهر بزرگوارشان حضرت معصومه(س) است که روز تولد او روز دختر است.
امام جمعه شهرری به سالروز اقامه اولین نماز جمعه به امامت آیت‌الله طالقانی در تهران اشاره کرد و گفت: پنجم مردادماه، سالروز اقامه اولین نماز جمعه به امامت مجاهد نستوه آیت‌الله طالقانی در تهران است که حضرت امام به حق او را ابوذر زمان خواند؛ چراکه او با وجود تلاش‌های موزیانه منافقین برای مصادره‌اش دست رد به سینه آنان زد و تا آخر در کنار امام(ره) ماند و این نماز جمعه‌ها یادگار ارزشمند اوست.
شاهچراغی به‌مناسبت سالگرد اقامه اولین نماز جمعه در تهران تصریح کرد: نماز جمعه تریبون امام جمعه نیست بلکه تریبون اصلی اسلام و نظام اسلامی ماست و به برکت همین نمازهای جمعه است که ما توانستیم انقلاب، نظام و کشور را حفظ کرده و حتی در جنگ هم به پیروزی برسیم.
وی در ادامه به واقعه 30 تیر اشاره کرد و گفت: قیام 30 تیرماه به رهبری آیت‌الله کاشانی که به سقوط قوام السلطنه و روی کارآمدن مصدق شد که اگر در مسیر اسلام قرار می‌گرفت حتما به پیروزی می‌رسید ولی افسوس که مصدق با ترجیح درآمد دولت از فروش مشروبات و مخالفت خود با بسته شدن مشروب‌فروشی‌ها زحمات رهبران و مبارزان این قیام را به هدر داد.
شاهچراغی در ادامه با اشاره به فرمایشی از حضرت امام(ره) درباره قیام 30 تیرماه، یادآور شد: به‌دنبال این موضوع حضرت امام(ره) که همان روز در منزل یکی از علما در تهران تشریف داشتند فرموده بودند که مصدق به‌خاطر این کار خود سیلی خواهد خورد و همین‌طور هم شد و سرانجام شکست خورده و تبعید شد.
امام جمعه شهرری همچنین با اشاره به سالروز عمیات پیروزمندانه مرصاد در چهارم مردادماه یاد و خاطره شهید صیاد شیرازی فرمانده رشید عملیات و دیگر همرزمان شهیدش را گرامی داشت.
وی در پایان خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به مسئله فلسطین و رنج جانکاه مردم مسلمان در سرزمین‌های اشغالی موضوع بسته شدن درب مسجد‌الاقصی بر روی مسلمانان از سوی رژیم صهیونیستی که به دنبال عملیات شهادت‌طلبانه یکی از رزمندگان مقامت فلسطین صورت گرفت گفت: این کار سردمداران رژیم صهیونیستی چیزی جز نشان دادن شکست آنان نیست.
محمد عمرانی
captcha