حواشی به وجود آمده در انتخابات نظام پزشکی غیر اخلاقی است
کد خبر: 3621826
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
جعفریان:

حواشی به وجود آمده در انتخابات نظام پزشکی غیر اخلاقی است

گروه سلامت: رئیس هیئت اجرایی هفتمین انتخابات نظام پزشکی استان تهران و رئیس هیئت نظارت بر انتخابات به تشریح حواشی این انتخابت پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی جعفریان رئیس هیئت اجرایی هفتمین انتخابات نظام پزشکی استان تهران در نشست خبری که ساعاتی پس از اعلام اتمام شمارش آرا صورت گرفت با بیان اینکه هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی که با حواشی زیادی برگزار شد، اظهار کرد: در این دوره از انتخابات، لغو انتخابات الکترونیک حواشی زیادی ایجاد کرد و انواع اظهار نظرها صورت گرفت.

وی افزود: رای دادن به صورت الکترونیک ساز و کار پیچیده‌ای را می‌طلبد تا بتوان امنیت آراء را تضمین کرد، در عین حال باید توجه کرد که قانون نظام پزشکی در این دوره برای اولین بار اجرا شد زیرا پیش از این محل خدمت در رای گیری‌ها ثبت نمی‌شد و افراد می‌توانستند در هر جایی رای دهند اما امسال این موضوع اصلاح و محل خدمت در رای گیری ثبت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: متاسفانه در روز رای گیری سامانه الکترونیک دچار اختلال شد و ممکن بود که آراء افراد به درستی شمرده نشود یعنی مشکل رأی دادن در سامانه نبود بلکه اختلال در خواندن و رمزگشایی رأی بود به همین دلیل انتخابات الکترونیک را لغو کردند چرا که این ترس وجود داشت رأیی که نوشته می‌شود به درستی خوانده نشود.

وی با بیان اینکه هیئت اجرایی آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات به صورت حضوری را داشت گفت: رأی گیری حضوری بدون هیچ مشکلی انجام شد به طوری که هر کس که مایل به رأی دادن بود می‌توانست به صورت حضوری به حوزه انتخابیه مراجعه کرده و رأی خود را به صندوق بیاندازد حتی کسانی که از سامانه الکترونیک تاییدیه گرفته بودند می‌توانستند با همراه داشتن مدارکی که ثابت کند محل کار او در تهران است برای رأی دادن حضوری اقدام کنند.

جعفریان ادامه داد: هر کس مدارکی را مبنی بر اشتغال در تهران ارائه می‌کرد و برای ما محرز می‌شد که او در تهران شاغل است می‌توانست رای دهد. بر این اساس 500 نفر از طریق این مسیر مراجعه کردند که 70 درصدشان موفق به رای دادن شدند.

رییس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی تهران بزرگ با بیان اینکه ثبت رای‌دهی در حوزه انتخابیه تهران بسیار روان بود گفت: میزان توقف افراد در حوزه بین پنج دقیقه و اوج شلوغی بین 30 تا 35 دقیقه بود.

جعفریان بیان کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ شکایتی در مورد انتخابات حضوری نداشته‌ایم، البته برخی کاندیداها در محوطه خارج از حوزه انتخابیه می‌ایستادند و هر چقدر هم حراست و افراد هیات نظارت و اجرایی به آنها تذکر می‌دادند موثر نبود. البته این موارد را به هیئت نظارت گزارش داده‌ایم تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بعد از اتمام زمان قانونی رای گیری درب‌های محوطه حوزه انتخابیه بسته شد گفت: از ساعت 11 شب شمارش آراء آغاز شد و ساعت 15 بعد از ظهر امروز به اتمام رسید.

جعفریان اظهار کرد:‌ عوامل اجرایی صندوق‌ها همگی از پرسنل دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران بودند و افرادی هم که شمارش آراء را بر عهده داشتند از پرسنل دانشگاه بودند. البته اعضای هیئت نظارت کاملا مستقل از هیئت اجرایی بوده و اعضایشان را هیئت نظارت مرکزی انتخاب می‌کنند. بر این اساس افرادی را که آنها به عنوان اعضای هیئت نظارت معرفی کردند، در زمان رای گیری و شمارش آراء حضور داشتند.

وی درباره مکانیزم شمارش آراء بیان کرد: مکانیزم شمارش آراء به این صورت بود که هر رأی که خوانده می‌شد سه نفر آن را ثبت می‌کردند و بعد از آن هر 50 رای که خوانده می‌شد مجددا چک می‌شدند. بنابراین امکان خطا در شمارش آرا به سمت صفر میل می‌کند. در زمان ورود این اطلاعات به کامپیوتر نیز دو نفر با کمک یکدیگر اطلاعات را وارد و مجددا آنها را چک می‌کردند و در نهایت هم گروه‌های شمارشی مجددا آمار تجمیع شده را بررسی می‌کردند.

جعفریان در ادامه به میزان آرای اخذ شده در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی در تهران اشاره و اظهار کرد: مجموعا 7676 رای اخذ شده که میزان آراء در گروه پزشکی 4536 رای، در گروه دندانپزشکی 940 رای، در گروه داروسازی 567 رای در گروه علوم آزمایشگاه 604 رای در گروه مامایی 149 رای و در گروه لیسانسه‌های پروانه دار 880 رای بوده است. تعداد آرا مخدوش بسیار کم و تعداد آرا باطله 18 رای بوده است.

وی یادآور شد: طبق آخرین آمار در این دوره از انتخابات شاهد افزایش 17 درصدی مشارکت در تهران بوده‌ایم که البته این مشارکت در برخی گروه‌ها بیشتر بوده است. به طوری که در گروه پزشکی در تهران 28 درصد و در گروه‌های علوم آزمایشگاه و لیسانسه‌های پروانه دار حدود 200 درصد بوده است.

در ادامه این نشست غلام‌حسن نیک نژاد عضو هیئت نظارت به تشریح نحوه انتخاب رئیس کل سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: اعضای هیئت مدیره ۲۰۰ شعبه نظام پزشکی در سراسر کشور که امروز انتخاب شدند با توجه به تعداد پزشک در هر شهر می‌توانند یک تا هفت نفر را برای حضور در مجمع عمومی نظام پزشکی انتخاب کنند و مجموعا ۲۴۰ نفر برای این مجمع انتخاب می‌شوند سپس این اعضا در یک روز مشخص تشکیل جلسه می‌دهند و رئیس و هیات مدیره مجمع را انتخاب می‌کنند که یکی از وظایفشان انتخاب رئیس کل سازمان نظام پزشکی است.

وی در رابطه با نحوه انتخاب اعضای هیئت نظارت بر انتخابات نظام پزشکی نیز عنوان کرد: طبق قانون نظام پزشکی اعضای هیئت نظارت شامل سه نفر نماینده از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یک نماینده از وزارت کشور، یک نماینده از قوه قضاییه و دادستانی و دو نفر به انتخاب وزیر بهداشت هستند و در مجموع هفت نفر هیئت نظارت مرکزی را تشکیل می‌دهند. بر این اساس کلیه اعضای هیئت نظارت در شهرستان‌ها از سوی این هیئت هفت نفره تعیین می‌شوند.

رئیس هیئت نظارت تهران بزرگ در هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی در رابطه با نظر هیئت نظارت در خصوص مسائل مطرح شده مبنی بر ابطال انتخابات بیان کرد: اینکه چه اتفاقی درباره نتیجه انتخابات بیفتد بر عهده هیئت نظارت کل انتخابات است. طبق اعلام هیئت نظارت کل در ساعت ۲۲ جمعه ابطال و یا تمدید انتخابات نباید انجام می‌گرفت؛ یعنی هیئت نظارت کل با تمدید یا ابطال رأی گیری مخالف بود و به ما اعلام کردند که بعد از اتمام ساعت رأی‌گیری درها بسته و صندوق‌ها فورا پلمب شوند و شمارش آراء را آغاز کنیم.

captcha