روایت غیرمستقیم موضوعات دینی در بستر قصه/ باورمندی؛ شرط لازم تولید فیلم‌های معناگرا
کد خبر: 3622043
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
مسعود آب‌پرور:

روایت غیرمستقیم موضوعات دینی در بستر قصه/ باورمندی؛ شرط لازم تولید فیلم‌های معناگرا

گروه هنر: آب‌پرور، کارگردان تلویزیون با اشاره به علاقه خود به ساخت فیلمی در حوزه معاد اظهار کرد: در کارهایم تلاش کردم مفاهیم دینی در بستر قصه روایت شود، زیرا معتقدم تنها به این روش است که می‌توان مخاطب را تحت تاثیر قرار داد و در غیر این صورت حتی ممکن است دستاورد منفی به همراه داشته باشد.

مسعود آب‌پرور، کارگردان تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که سینما دغدغه اصلی وی در فیلمسازی است، گفت: همیشه در پی ساخت فیلم در سینما بوده‌ام، اما این اتفاق هر بار به دلیلی میسر نشد، چون دائماً کارهای تلویزیونی پیشنهاد می‌شد، البته میزان مخاطبانی که تلویزیون در اختیار دارد، باعث می‌شود که دل کندن از جعبه جادویی سخت باشد، ولی امیدوارم به‌زودی یک اثر سینمایی را جلوی دوربین برم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در آثارش سعی می‌کند، موضوعات دینی را به شکل برجسته تصویر نکند؟ گفت: معمولاً در تمامی کارهایم موضوعات دینی و قرآنی جایگاهی ویژه دارد، اما تلاش می‌کنم مفاهیم مورد نظرم در بستر قصه روایت شود، زیرا معتقدم تنها به این روش است که می‌توان مخاطب را تحت تاثیر قرار داد، والاً بدون داشتن این شرط کارها شکلی شعاری به خود خواهد گرفت که نه‌تنها به کارکرد مفید، بلکه برخی مواقع دستاورد منفی به همراه خواهد داشت.

آب پرور درباره سریال «هوش سیاه» نیز اینگونه اظهار نظر کرد: وقتی در فیلم‌سازی در ژانری به خصوص کار می‌کنید، مجبور هستید به قواعد آن نیز پایبند باشد. در «هوش سیاه» نیز من تلاش کردم به شکلی کامل، قواعد ژانر پلیسی را در کارم لحاظ کنم. برای همین شاید از دیدگاه برخی این اصل، کارم را شبیه آثار خارجی کرده است، البته اصل مورد نظر (پایبندی به ژانر) نه‌تنها در این کار، بلکه در سریال «لژیونر» هم که یک اثر طنز است چنین اصلی رعایت شده است.

وی با بیان این‌که وی در فیلمسازی خود را محدود به ژانر نکرده است، گفت: این نکته را بارها در سخنان خود مدنظر قرار داده‌ام که من فیلمساز یک ژانر به‌خصوص نیستم. برای همین اگر در کارنامه من دقت کنید هم کار دینی و قرآنی می‌توانید ببیند، هم آثاری که در آنها موضوعات دفاع مقدسی یا پلیسی مد نظر قرار گرفته باشد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه در آثار دینی علاقه‌مند به کار کردن در چه کارهایی است؟ گفت: در حوزه موضوعات دینی به‌شدت علاقه‌مند به موضوعاتی هستم که در آنها زندگی پس از مرگ و معاد بحث می‌شود. این مفهوم که به نظرم جذابیت بسیار بالایی در سینما دارد، اما متاسفانه سینمای ما در این حوزه بسیار کم کار کرده است!

این فیلمساز در بخش دیگری از سخنان خود شرط پرداختن به موضوعات را چنین توصیف کرد: داشتن باور و اعتقاد مهم‌ترین شرطی است که برای تولید فیلم‌های معناگرا متصور شد، زیرا اگر چنین شرطی مهیا نباشد، کار مورد نظر نخواهد توانست بیننده را تحت تاثیر خود قرار دهد. شرط دیگر داشتن سواد و دانش کافی است؛ یعنی باید هم به لحاظ معنایی هم به لحاظ سینمایی فیلمساز این حوزه را به‌خوبی بشناسد.

وی در پایان این گفت‌وگو درباره کارهای آتی خود بیان کرد: بعد از سریال «لژیونر» که هم‌اکنون در حال پخش است، هنوز کار دیگری را آغاز نکرده‌ام، البته سه طرح پیشنهادی در دست دارم که به محض قطعی شدن یکی از آنها، اطلاعات را رسانه‌ای خواهم کرد. درباره سریال «لژیونر» همین اندازه باید بگویم که این کار قرار بود در ایام نوروز روی آنتن رود، اما به دلایلی این اتفاق رخ نداد و هم‌اکنون روی آنتن رفته است.
captcha