300 نفر از مرکز شیعه‌شناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند/ پذیرش یازدهمین دوره
کد خبر: 3622479
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
رئیس مرکز شیعه‌شناسی:

300 نفر از مرکز شیعه‌شناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند/ پذیرش یازدهمین دوره

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز تخصصی شیعه‌شناسی حوزه علمیه با اشاره به فارغ‌التحصیل شدن نزدیک به 300 طلبه از این مرکز گفت: ثبت‌نام از علاقه‌مندان برای ورود به یازدهمین دوره پذیرش این مرکز در سال تحصیلی جدید در حال انجام است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی داعی‌نژاد، رئیس مرکز تخصصی شیعه‌شناسی، در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: مرکز شیعه‌شناسی حوزه علمیه از ابتدا مورد توجه و مراجعه طلاب بوده و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

وی با اشاره به یازدهمین دوره پذیرش این مرکز بیان کرد: این مرکز در کنار نزدیک به 50 مرکز تخصصی در حوزه علمیه محوریت شیعه‌پژوهی را در دستور کار خود دارد که نیازمند طلاب مستعد و توانمند است تا در نهایت کسانی تربیت شوند که به خوبی بتوانند از مبانی تشیع دفاع کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از آغاز یازدهمین دوره پذیرشی دانش پژوه و طلبه برای ورود به این مرکز خبر داد و عنوان کرد: از میان هر تعداد ثبت‌نام کننده بعد از گذراندن مراحل مصاحبه و آزمون در نهایت 20 تا 25 نفر پذیرش می‌شوند که معمولا با توجه به ریزش در دوره‌ها، 20 نفر برای دوره مذکور باقی می‌مانند و به ادامه تحصیل خواهند پرداخت.

رئیس مرکز تخصصی شیعه‌شناسی ادامه داد: در سال قبل بیش از 200 نفر ثبت نام کردند که در نهایت با گذراندن آزمون ورودی و مصاحبه 20 نفر موفق به حضور در دوره دهم شدند و از ابتدا تاکنون نیز در دوره‌های مختلف همین تعداد با توجه به محدویت مکان پذیرش داشته‌ایم.

داعی‌نژاد با اشاره به انتقال ساختمان مرکز شیعه‌شناسی به دارالولایه جمکران تصریح کرد: با توجه به توسعه فضایی که در اینجا در اختیار داریم تلاش خواهیم کرد تا تعداد افراد را در هر دوره پذیرش افزایش دهیم.

رئیس مرکز تخصصی شیعه‌شناسی گفت: شیعه‌شناسی رشته‌ای جدید و در واقع میان رشته‌ای است بنابراین بارشته‌های دیگر کلامی و فلسفی و ... متفاوت است و از استادان متخصص نیز بهره گرفته می‌شود ولی یک شیعه‌شناس باید در حد مورد نیاز با مقولاتی مانند کلام و تفسیر و ... نیز آشنا باشد‌.

داعی‌نژاد با اشاره به فعالیت این مرکز در سه بعد تحقیقی و پژوهشی، تبلیغی و آموزشی بیان کرد: از سال قبل برنامه‌ریزی برای کارهای تبلیغی و پژوهشی رونق بیشتری گرفته است و فارغ‌التحصیلان و طلاب مستعد در حال تحصیل برای امور تبلیغی به کار گرفته می‌شوند همچنین از افراد توانمند برای برپایی دوره‌های تخصصی آموزشی شیعه‌شناسی بهره می‌گیریم.

وی ادامه داد: از سال جاری نیز گفت‌و‌گوها و همکاری‌های جدی را با برخی مراکز از جمله مسجد مقدس جمکران آغاز کرده‌ایم تا با حضور شیعه‌شناسان توانمند دوره‌های مذکور همچنین نشست‌های علمی و ... برگزار شود.

رئیس مرکز تخصصی شیعه‌شناسی حوزه علمیه با اشاره به بعد پژوهشی نیز بیان کرد: راه‌اندازی مجله شیعه‌شناسی یکی از کارهای صورت گرفته از سال قبل است و دنبال گرفتن مجوز رسمی برای فعالیت این نشریه نیز هستیم ولی نشریه کار خود را آغاز کرده است و مقالات قابل قبول از طلاب نیز دریافت و چاپ می‌شوند. 

داعی‌نژاد از تدوین و تالیف کتابی با موضوع شیعه‌شناسی خبر داد و اظهار کرد: درصدد هستیم تا این کتاب مبتنی بر دیدگاه‌های آیت الله العظمی مکارم شیرازی تهیه و برای اولین کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و توسعه علوم منتشر شود.

وی با بیان اینکه این همایش، تحت اشراف آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در حال اجراست و صدها اثر هم به کنگره این همایش رسیده است عنوان کرد: همایش در سال آینده برگزار خواهد شد و موسسه شیعه‌شناسی نیز تلاش کرده با چاپ این اثر در کنگره مشارکت داشته باشد.

رئیس مرکز تخصصی شیعه‌شناسی با بیان اینکه این مرکز در سطح سه در ده دوره برگزار شده 250 تا 300 نفر فارغ‌التحصیل شده اند و در سطح چهار نیز بین 20 تا 25 نفر مشغول تحصیل هستند که این سطح، از دوسال پیش شروع شده و سال آینده نیز دوره سه ساله آن خاتمه یافته و طلاب، فارغ‌التحصیل خواهند شد.

داعی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا برای جذب فارغ‌التحصیلان این مرکز برنامه ریزی صورت گرفته است عنوان کرد: دعوت از فارغ‌التحصیلان برای کارهای تحقیقی و فعالیت‌های علمی صورت می‌گیرد ولی عمدتا به عنوان عضو هیئت علمی و امام جمعه و ... مشغول فعالیت هستند.

رئیس مرکز تخصصی شیعه‌شناسی از برگزاری دوره‌های آموزشی مناظره و تهیه مقاله برای سایت مرکز خبر داد و بیان کرد: در این دوره‌های یکساله افراد آموزش داده می‌شوند همچنین هشت واحد در مورد امامت و تبیین مبانی آن در مرکز برگزار می‌شود تا بتوانند در دفاع از شیعه موفق باشند.

رئیس مرکز تخصصی شیعه‌شناسی با اشاره مجدد به ثبت نام دانش‌پژوهان در این دوره بیان کرد: علاقه‌مندان برای ثبت نام می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی معاونت آموزش حوزه به نشانی www.howzeh-qom.com   مراجعه کنند و یا به صورت حضوری با مراجعه به مرکز تخصصی شیعه شناسی واقع در جمکران، ابتدای بلوار انتظار، مجتمع علمی دارالولایة نسبت برای حضور در یازدهمین دوره این موسسه ثبت نام کنند.

captcha