دختران خردورز و آگاه به ارزش‌های انسانی تربیت کنیم
کد خبر: 3622829
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
در نشست ایکنا عنوان شد؛

دختران خردورز و آگاه به ارزش‌های انسانی تربیت کنیم

گروه اجتماعی: آسیب‌های گذر از زندگی سنتی به مدرن و نحوه ارتباط والدین و فرزندان از جمله موضوعاتی بود که در نشست ایکنای خراسان جنوبی به‌مناسبت روز دختر مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، در تقویم کشور ما روز میلاد حضرت معصومه(س) به نام روز دختر نام نهاد شده تا بهانه‌ای برای الگودهی به دختران جوان و بررسی مشکلات و نیازهای آنان باشد.

ایکنای خراسان‌جنوبی به این مناسبت در نشستی با حضور کارشناسان، مشکلات و مسائلی که دختران جامعه در گذر از زندگی سنتی نسل‌های قبلی به زندگی مدرن امروزی با آن رو به رو هستند و روابط خانواده‌ها و دختران را مورد بررسی قرار داد.

محمدرضا نخعی‌پور مشاور و عضو انجمن روانشناسی ایران در این‌باره گفت: گذار از مرحله سنتی به صنعتی یک امر طبیعی برای جامعه انسانی است و از آنجایی که دین نیز اعتقاد به تکامل جوامع بشری دارد بر این امر صحه می ‌ذارد.

دختران در گذر از زندگی سنتی به صنعتی دچار آسیب شده‌اند

وی اظهار کرد: البته در این‌گذار بسیاری از اقشار از جمله زنان و دختران دچار آسیب‌هایی می‌شوند که می‌توان این آسیب‌ها را به نحوی مدیریت کرد که کمترین ضریب خطاء را داشته باشد و البته باید سهم هر کس در مدیریت این آسیب‌ها نیز مشخص شود؟

عضو انجمن روانشناسی ایران بیان کرد: باید تبیین شود که فرد، جامعه و رسانه هر کدام چگونه می‌توانند در کاهش آسیب‌های گذر از سنتی به صنعتی نقش ایفا کند.

نخعی پور ادامه داد: البته باید تعریف درستی از سنتی و مدرن داشته باشیم، به عنوان مثال چرا باید یک دختر محجبه تحصیل کرده و فهمیده به صرف نوع پوشش، سنتی خوانده شود و یک دختر با حدأقل آگاهی و یا تحصیلات ولی به واسطه نوع آرایش و انتخاب لباسی که برخی از بایدهای فرهنگ دینی در آن مراعات نشده مدرن دانسته شود.

خانواده‌ها ارتباط کلامی و فیزیکی مناسب با دخترانشان ندارند

وی افزود: در حوزه ارتباط با فرزندان و از جمله دختران باید به این نکته اشاره کرد که خانواده‌ها نحوه ارتباط مؤثر با فرزندان را نمی‌دانند و ارتباط کلامی و حتی فیزیکی لازم و مؤثر را با فرزندشان ندارند.

عضو انجمن روانشناسی ایران ادامه داد: به عنوان مثال وقتی از پدری می‌پرسیم آیا دختر نوجوانت را بوسیده‌ای؟ پاسخ می‌دهد دخترم دیگر بزرگ شده است، در حالی که همه انسان‌ها نیاز به محبت دارند و چه اشکالی دارد که پدر پیشانی دخترش را به نشانه محبت ببوسد.

نخعی‌پور افزود: هر گونه رشد افراد در جامعه و از جمله رشد دختران نیاز به یک بستر مناسب دارد تا انسان به کرامتی که خداوند برای او قرار داده است، برسد که این بستر مناسب در جامعه ما دچار مشکل شده است.

وی گفت: ما نیازمند معرفی الگوهای قوی در جامعه هستیم، الگوهایی هم سنخ با جامعه مخاطب تا بتواند با آن ارتباط برقرار کند چرا که اگر این هم سنخ بودن وجود نداشته باشد در الگو دهی اشکال ایجاد خواهد شد.

عضو انجمن روانشناسی ایران یادآور شد: اگر دختری ارزش‌‎هایی که خداوند به انسان عطاء کرده را بشناسد عزت نفس در او تقویت شده و از افسردگی‌هایی که برخی دختران به آن مبتلاء می‌شوند فاصله خواهد گرفت.

در جدال سنت و مدرنیته دختران‌مان هویت خود را گم کرده‌اند

حجت الاسلام مهدی قاصری، کارشناس مذهبی و  رئیس اداره اوقاف شهرستان بیرجند نیز در این نشست با اشاره به اینکه در زندگی امروزی تضاد بین سنت و مدرنیته مشهود است، اظهار کرد: دختران جامعه ما نیز در میانه این جدال خود و هویت ملی و دینی‌شان را گم کرده‌اند.

وی اظهار کرد: ما برای رفع این مشکل نیاز به الگو دهی به دختران جامعه‌مان داریم که برای او در دسترس بوده و بتواند با آن ارتباط برقرار کند که در این زمینه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی وظیفه سنگینی بر دوش دارند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: علاوه بر شخصیت‌های مذهبی در بین شخصیت‌های ملی نیز الگوهای موفقی وجود دارند که اگر به دختران ما شناسانده شوند بی‌شک می‌تواند در هویت بخشی به نسل نو کمک کنند.

قاصری ادامه داد: در قرآن کریم نیز در موارد متعددی از ضرورت داشتن الگو سخن به میان آمده است و با تصویر سازی داستان‌های انبیاء به این الگودهی اشاره دارد.

معرفت و شناخت خویشتن، دختران را به عزت نفس می‌رساند

وی با اشاره به اینکه دختران جامعه ما باید به شناخت لازم از خویش و معرفت برسند، یادآور شد: اگر انسان خودش را درست بشناسد بی‌شک به عزت نفس خواهد رسید که این مهم در فرهنگ اهل بیت(ع) مورد تأکید قرار گرفته است.

فرشته اسدزاده، رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه فرهنگ دینی نیز در این نشست گفت: علم و عقلانیت در گذر از مدرن به پست مدرن  جزو حلقه‌های مفقوده است که  باید برای تقویت این دو بعد در افراد و همچنین دختران جامعه تلاش کرد.

وی اظهار کرد: اگر این دو مؤلفه مهم علم و عقلانیت در بین دختران ما افزایش یابد، درک آنها از موقعیتشان نیز افزایش می‌یابد و در آن صورت است که در جامعه جایابی خوبی خواهند داشت.

جامعه باید دختر زینت‌یافته به اخلاق و علم را تأیید کند

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه فرهنگ دینی بیان کرد: یک اشکال وارده این است که وقتی دختری تلاش لازم را برای رشد خویش کرده و براساس فطرت خود در مسیر درست قرار گرفته است را مورد تأیید قرار نمی‌دهیم.

اسدزاده بیان کرد: این تأیید از آن جهت حائز اهمیت است که وقتی دختری دارای تحصیلات و حجاب و سایر ارزش‌های اخلاقی مورد تأیید اجتماع قرار نمی‌گیرد دچار نگرانی شده و حتی ممکن است در باورهای او تزلزل ایجاد شود.

وی ادامه داد: وقتی فرصت برای رشد عقلانیت و علم فراهم نمی‌شود، در تأیید افراد به جای توجه به اخلاق و اندیشه والای آنها درباره ظاهرشان فضاوت می‌کنیم که موجب ایجاد اشکالات و ایراداتی می‌شود.

نکاتی پیرامون ارتباط والدین و دختران

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه فرهنگ دینی افزود: در زمینه ارتباط والدین و فرزندان باید با نگاه مخاطب شناسانه  والدین را متوجه کنیم که شرایط امروزه با زمان نوجوانی و جوانی آنان تفاوت پیدا کرده است.

اسدزاده گفت: از طرف دیگر باید برای فرزندان و دخترانمان این نکته را تبیین کنیم که اگر در مسیر زندگی حیاء و عیرت را نداشته باشیم و بر مبنای عقلانیت تصمیم نگیریم کسی به ما اعتماد نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ما گاهی با نحوه تأییدکردنمان بین خود و جوان فاصله ایجاد می‌کنیم، اظهار کرد: متأسفانه هیچگاه برای جذب جوان تلاش نکرده‌ایم.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فعال در عرصه فرهنگ دینی یادآور شد: نهایت تلاش ما باید بر این باشد که دخترانمان را خردورز و پسرانمان را متعهد تربیت کنیم چرا که یک انسان خردمند و یک پسر متعهد تصمیم‌های درست خواهد گرفت.

گزارش از حکیمه بهمن زاده

captcha