طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن موجب رشد و ارتقای تلاوت‌ها می‌شود
کد خبر: 3622914
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴

طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن موجب رشد و ارتقای تلاوت‌ها می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: محمود لطفی‌نیا، مدرس پیشکسوت و یکی از اعضای هیئت داوران ششمین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن، این طرح را موجب ارتقای سطح تلاوت قاریان کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قرآن، محمود لطفی‌نیا یکی از داوران ششمین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن، گفت‌وگویی در مورد ششمین دوره این طرح با روابط عمومی شورا داشته که در ادامه از نظر می‌گذرد؛
آینده دوره‌های ارزیابی را چگونه تحلیلی می‌کنید؟
برای ساماندهی جامعه قاریان و معلمان کشور باید سازوکاری به وجود می‌آمد تا کسانی که علاقه‌مند هستند به صورت عملی در این حوزه فعالیت کنند جهت رشد و ارتقا گام بردارند و در حوزه‌های تخصصی خود به جامعه قرآنی معرفی شوند، دوره‌های ارزیابی بحمدالله عهده‌دار این حرکت خوب و با ارزش است.
سطح تلاوت قاریان شرکت کننده را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بعضی از قاریانی که در این دوره تلاوت کردند، تلاوت‌شان در آن سطح و درجه که شرکت کردند نبود، یعنی مثلاً شرکت کننده‌ای که به عنوان قاری در درجه 2 شرکت کرده و به تلاوت پرداخته، این تلاوت در حد و اندازه قاری درجه 3 بوده است و این بیانگر آن است که قاری یا مدرس شرکت کننده نسبت به تلاوت خود شناخت کافی را نداشته و سطح قرائت خود را نمی‌شناسد، البته این موضوعی که عرض کردم عمومیت نداشته است.
نظرتان در خصوص ترکیب هیأت داوران چیست؟
من با توجه به شناختی که نسبت به اساتید بزرگوار دارم انصافاً عرض می‌کنم که ارزیابان از قوت و قدرت بسیار بالایی برخودارند.
آیا احیاناً اغماض و چشم‌پوشی از داوران مشاهده کردید که به عنوان مثال به کسی بیش از حد تلاوتش نمره بدهند؟
به هیچ وجه چنین موضوعی بین اساتید محترم وجود ندارد و شأن و منزلت این بزرگواران از این نوع آسیب‌ها به دور است و من از روی شناخت این مطلب را عرض می‌کنم.
در پایان اگر نکته‌ای دارید بفرمایید.
تمام اقداماتی که صورت می‌گیرد، برای شناساندن جامعه قرآنی جمهوری اسلامی ایران است، و باید قاریان کشورمان استاندارد‌های لازم را برای حضور در عرصه بین‌المللی داشته باشند و از حیث معلومات و مهارت در جایگاهی باشند که بتوانند از نظام مقدس جمهوری اسلامی و جامعه قرآنی آن در هر کجای جهان دفاع کنند.
یادآور می شود ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و آزمون تلاوت و مصاحبه آن در هفته‌های قبل برگزار گردید، همچنین داوری تلاوت این دوره در روزهای 28، 29 و30 تیرماه سال جاری انجام شد.
پذیرفته شدگان در آزمون مصاحبه و تلاوت در آزمون کتبی که در آبان ماه امسال برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد و در نهایت پس از موفقیت در آزمون‌های سه‌گانه، گواهی مرتبط را دریافت خواهند کرد.
captcha