کشور با 56 درصد کسری رشد مواجه است
کد خبر: 3623152
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
ربیعی:

کشور با 56 درصد کسری رشد مواجه است

گروه اقتصادی: وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ربیعی گفت: رشد کشور در وضعیت مطلوبی قرار ندارد چناچه طی 5 سال آینده ۴۰ درصد رشد داشته باشیم فقط بخشی از مشکلات را می‌توانیم رفع کنیم مجموعاَ با ۵۶ درصد کسری رشد روبرو هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در شورای اداری استان مرکزی که امروز، سه شنبه سوم مردادماه، در سالن الغدیر استانداری برگزار شد، گفت: مردم بخاطر سه مؤلفه که در دولت تدبیر و امید وجود داشت بار دیگر به دکتر روحانی رأی دادند که کارشناسی عمل کردن دولت یکی از مؤلفه‌های اصلی بود.
وی ادامه داد: دولت در تمام زمینه‌ها با کار کارشناسی وارد می‌شود و فضایی که مبتنی بر این امر باشد مشکلات کمتری را برای مردم به همراه دارد. در کشور توسعه یافته، اقدامات کارشناسی شده حرف اول را می‌زند و این امر زمانی محقق می‌شود که بدنه دولت به این کار اعتقاد داشته باشد.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مؤلفه دیگر سخت کوشی دولت بود. متأسفانه ما دچار عقب ماندگی هستیم و متوسط رشد کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد. اگر به کشورهای توسعه یافته نگاهی بیاندازیم درخواهیم یافت این کشورها با کار کارشناسی و سخت کوشی توانسته‌اند در جایگاه امروز قرار گیرند. متأسفانه فرهنگ راحت طلبی و کار بدون سخت کوشی، در متقاضیان کار زیاد شده است این فرهنگ باید به سمت سخت کوشی هدایت شود.
ربیعی با بیان اینکه مدارا کردن یکی از مؤلفه‌های اصلی دولت تدبیر و امید است گفت: زمانی کشور به توسعه دست می‌یابد که همگی به اجماع برسند. منظور بنده از اجماع احزاب سیاسی نیست بلکه اجماع در تمام بخش‌های جامعه است. برای تحقق این امر باید کانون‌های تحول در استان‌ها را فعال کنیم این کانون‌ها می‌توانند در قالب کانون کارآفرینی و... شکل بگیرند.
وی تاکید کرد: مدیران دولت جدید باید به این سه مؤلفه اصلی توجه داشته باشند و درسیاست‌های کلان سازمانی و فعالیت‌های خود این مؤلفه‌ها را لحاظ کنند زیرا مردم بر همین اساس به دولت رأی داده و مطالبات خود را پیگری می‌کنند.
 وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی عنوان کرد: متاسفانه در کشور شاهد جریانی هستیم که نه تنها به اجماع کمک نمی‌کند بلکه مدام به دنبال مسموم کردن فضا و بازدارندگی دولت برای توسعه کشور است.
ربیعی گفت: دولت در کنار سیاست‌های خارجی به توسعه اقتصادی و بازار سرمایه توجه ویژه دارد بطوریکه 700 هزار میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته است. رشد کشورمان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد چناچه طی 5 سال آینده ۴۰ درصد رشد داشته باشیم فقط بخشی از مشکلات را می‌توانیم رفع کنیم مجموعاَ با ۵۶ درصد کسری رشد روبرو هستیم. 
وی با بیان اینکه بسیاری این سؤال را از خود می‌پرسند اگر دولت توانسته در بحث اقتصاد نسبت به گذشته موفق عمل کند پس چرا اثر این پیشرفت را بطور ملموس در زندگی مردم نمی‌بینیم؟ گفت: پیشرفت‌هایی که بر اساس رکورد طولانی در جامعه بوجود می‌آید، کم کیفیت بوده و در بخش‌هایی ایجاد می‌شود که اثر کوتاه مدت آن در زندگی نمایان نمی‌شود. ولی اگر این پیشرفت‌ها مداوم باشد در سال‌های طولانی اثرگذار خواهد بود.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: یک واحد صنعتی یکباره دچار رکورد و تعطیلی نمی‌شود بلکه به مروز زمان از کارایی و تولیداتش کاسته می‌شود تا به مرز تعطیلی برسد پس نباید این انتظار را داشت صنایعی که سالیان سال با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کردند و در آستانه تعطیلی هستند یکباره احیا شوند.
ربیعی عنوان کرد: حوزه اشتغال با چند مسأله اساسی روبرو است که می‌توان به تثبیت اشتغال اشاره کرد. دولت یازدهم توانست سالیانه 300 هزار اشتغال تثبیت کند تا با ریزش نیرو و افزایش بیکاری مواجه نشود ولی نکته مهم این است هزینه ایجاد شغل بسیار بالاست.
وی ادامه داد: به عنوان مثال متولدین دهه 60 و 80 نتوانستند وارد بازارکار شوند به همین منظور وارد دانشگاه‌ها شدند که نتیجه آن تزریق نیروی انسانی بود. پیش بینی ما از رشدی که در پیش رو داریم  ایجاد 400 هزار فرصت شغل است در حالی که در بازار کار بیش از 1 میلیون نفر وارد می‌شوند.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه  این وزارتخانه در حوزه فقر با نظریه و ایده کار کرده است، گفت: ما توانستیم فقر را تقسیم بندی کرده و مطالعه‌ای در دهک بندی سدک‌ها انجام شده است. این وزارتخانه توانسته 11 میلیون نفر را با هدف جلوگیری از فقر و درمان بیمه کند. بیش از9 بیست‌وهفتم در درمان هزینه کرده‌ایم. هزینه درمان در ابتدای دولت یازدهم  8 هزارمیلیارد  تومان بود که امروز این هزینه به  20 هزار میلیارد تومان رسیده است.
 وی گفت: سالیانه بیش از 2 هزار میلیارد تومان در حوزه سوء تغذیه هزینه پرداخت می‌شود و هم اکنون در کشور 200 هزار زن باردار و کودکان دچار سوء تغذیه شناسایی شده که ناشی از فقر درآمدی است و باید سیاست توانمند سازی این اقشار با مشارکت دستگاه‌های مرتبط برطرف گردد.
ربیعی در پایان بیان کرد: خوشبختانه توانستیم برای رفع فقر درآمدی، حداقل درآمدها را 3.2 برابر افزایش دهیم ولی به دنبال این هستیم  این افراد را به سوی توانمند سازی پیش ببریم.
captcha