جذب زندانیان به جشنواره کتابخوانی رضوی
کد خبر: 3623299
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱

جذب زندانیان به جشنواره کتابخوانی رضوی

گروه ادب: کتابدار کتابخانه شهید آیت‌الله مدنی کازرون با اشاره به جذب شمار فراوانی از زندانیان به جشنواره کتابخوانی رضوی،‌ گفت: بسیاری از نوجوانان به ‌دلیل اقتضای سن، تمایلی به دریافت پند و نصیحت به ‌شکل شفاهی ندارند و مطالعه منابع جشنواره رضوی در فضای شخصی می‌تواند امکان آموزش غیرمستقیم این گروه را فراهم کند.

الهام خداوکیل، کتابدار کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله مدنی کازرون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اهمیت مشارکت کودکان و نوجوانان در جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: خواندن کتاب‌ها و داستان‌های مختلف، موجب شکل‌گیری ارزش‌های گوناگون در ذهن کودک و نوجوان می‌شود و او را نسبت به محیط پیرامون حساس کرده و فرد را متکی ‌به ‌خود بار می‌آورد.

وی افزود: سؤالاتی که بر اثر مطالعه برای این گروه از مخاطبان مطرح می‌شود و تلاش برای پاسخ آنها، خلاقیت فرد را گسترش داده و بهره‌گیری از تخیل به‌ عنوان اصل ضروری خلاقیت، دنیایی بزرگ و پهناور را در مقابل چشمان کودک و نوجوان گشوده و او را قادر می‌سازد با شکستن مرزهای واقعیت به‌ شکلی آزادانه، خیال‌پردازی کند.

خداوکیل با اشاره به فعالیت‌های بخش کودک این کتابخانه و جلب مشارکت فعال کودکان و نوجوانان در جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: این کتابخانه حدود ۶۰۰ عضو فعال کودک دارد و برنامه‌های مفرحی مانند جمع‌خوانی کتاب «ماه غریب من» و بحث و گفت‌وگو حول موضوع آن با حضور نوجوانان و برگزاری مسابقه نقاشی و تصویرگری از کتاب «۱۰ قصه از امام رضا(ع)» برای کودکان در محیطی شاد و دلنشین، مخاطبان زیادی را به این جشنواره جذب کرده است.

وی ادامه داد: معرفی کتاب‌های ویژه بزرگسالان در غالب سیر مطالعاتی و استفاده از پوستر، بروشور و ارائه توضیحات در کتابخانه، همچنین ارسال فایل منابع و پرسشنامه مسابقه به سازمان‌ زندان‌ها و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کازرون از دیگر اقدامات کتابخانه شهید آیت‌الله مدنی برای گسترش جشنواره کتابخوانی رضوی است.

وی درباره اتفاق ویژه هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه شهید آیت‌الله مدنی کازرون گفت: جذب شمار زیادی از زندانیان به ‌ویژه نوجوانان کانون بازپروری شهرستان کازرون، بزرگترین اتفاق این دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه ما بود.

این کتابدار با اشاره به حضور حدود ۲۰۰ نفر از جوانان و نوجوانان بزه‌کار در بخش مسابقه، این افراد را نیازمند حمایت‌ دانست و ادامه داد: آستان مقدس امام رضا(ع) مأمنی امن برای دل‌های آزرده است و حضور نوجوانان و جوانان آسیب ‌دیده این جامعه در جشنواره رضوی از مهمترین اتفاقات در دوره هفتم جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه ماست؛ چراکه نشان‌ دهنده گرایش این افراد برای بازگشت به مسیر روشن اخلاقیات در زندگی است.

خداوکیل تأکید کرد: کودکان و نوجوانان برای موفقیت در زندگی به الگوهای رفتاری مناسب نیاز دارند، اما بسیاری از بزهکاران از داشتن الگویی شایسته در زندگی، محروم بوده‌اند و مطالعه سیره زندگی اهل‌بیت می‌تواند بازیابی مسیر زندگی را برای آنان آسان‌تر کند.

این کتابدار تأکید کرد: مطالعه تأثیر عمیقی بر آینده افراد دارد و اگر مطالب خواندنی و مفید در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد و آنها از همان سنین کودکی به مطالعه عادت کنند، راه و رسم زندگی را خواهند آموخت و تحت تأثیر داستان‌ها و کتاب‌های آموزنده به رشد و تعالی رسیده و در آینده نیز برای حل مشکلات خود به سراغ مطالعه می‌روند.

وی با اشاره به معرفی کتاب «مهارت‌های زندگی» به‌ عنوان منبعی مناسب برای جوانان، تصریح کرد: مطالعه کتاب‌های دینی به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند تا به درک صحیحی از این مسائل دست یابند و به رشد و شکوفایی برسند. البته انتخاب کتاب‌های مناسب و چگونگی مطالعه و برداشت مخاطب از مطالب دارای حساسیت خاصی است و به راهنمایی افراد آگاه نیاز دارد که خوشبختانه با اتکا بر انتخاب کارشناسانه منابع جشنواره رضوی، نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی، جادوی کلمات کتاب را راهگشای زندگی نوجوانان و جوانان بزه‌کار دانست و تأکید کرد: تعداد زیادی از زندانیان ندامتگاه این شهرستان را نوجوانان و جوانانی تشکیل می‌دهند که در سنین حساسی قرار دارند. حقیقت‌جویی و میل به کشف دنیاهای جدید از ویژگی این دوره سنی است و امیدواریم بتوانیم با ارائه کتاب‌های این جشنواره و گسترش فرهنگ دینی، بستر آشتی آنان باارزش‌های جامعه را فراهم کنیم.

این کتابدار با اشاره به اهمیت مطالعه در آموزش غیرمستقیم نوجوانان گفت: بسیاری از نوجوانان از دریافت پند و نصیحت به‌ شکل شفاهی گریزان هستند و ترجیح می‌دهند این پیام‌ها را به ‌شکل غیرمستقیم دریافت کنند و مطالعه منابع جشنواره رضوی در فضایی شخصی می‌تواند امکان آموزش غیرمستقیم این افراد را فراهم کند.

هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی 6 کتاب در سه سطح بزرگسال، نوجوان و کودک به صورت ملی و از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به اجرا در می‌آید. با توجه به استقبال فراوان استان‌ها از این جشنواره،‌ بنا بر آن شده است که طی دهه کرامت، هر استان اختتامیه‌ای مجزا از اختتامیه استان تهران را برگزار کند و به معرفی برگزیدگان این دوره از جایزه بپردازد.

captcha