هفته‌ای به یاد خادم‌القرآن مرحوم «محمد ملازم» و بررسی مسائل اجرای منشور
کد خبر: 3623516
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

هفته‌ای به یاد خادم‌القرآن مرحوم «محمد ملازم» و بررسی مسائل اجرای منشور

گروه فعالیت‌های قرآنی: هفته‌ای که گذشت با اخبار متنوعی چون پایان یافتن جشنواره طیبات جامعةالقرآن الکریم در سمنان، جزئیاتی از چهلمین مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و اعلام جزئیات همایش بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی همراه بود.

ایکنا iqna
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت همراه با اخبار متنوع و متعدد قرآنی در حوزه‌های مختلف چون برپایی ظهر دلنشین توسط ایکنا ویژه محمد ملازم، خادم القرآن، اختتامیه جشنواره طیبات، اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد حافظان کل قرآن، نشست با یاوران با معرفی «مجمع قرآنی سلیم» به میزبانی ایکنا و تعیین روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما و تشکیل شورای کارشناسی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان و ...بود که اهم آن را در این گزارش خواهید خواند.
ظهر دلنشین مرحوم «محمد ملازم»‌ به میزبانی ایکنا
این نشست شنبه، ۳۱ تیرماه ساعت ۱۰ صبح در سالن اجتماعات ایکنا و با حضور خانواده محمد ملازم و اساتیدی همچون سیدمحسن و سیدحسین موسوی‌بلده، محسن مظاهری، سیدعباس میرداماد، سعید زکی‌لو، حبیب مهکام، بهروز یاریگل و احد اصل‌محمدی‌ برگزار شد و در پایان این مراسم نیز از خانواده این مرحوم با اهدای هدایا تجلیل به عمل آمد. برای خواندن مشروح این نشست اینجا کلیک کنید.
پرونده دوازدهمین جشنواره «طیبات» جامعةالقرآن بسته شد
آیین اختتاحیه دوازدهمین جشنواره قرآنی، علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی شعب بانوان جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) با عنوان «طیبات» ۳۱ تیرماه، با حضور آیت‌الله شاهچراغی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه سمنان، حجت‌الاسلام طباطبایی، رئیس جامعةالقرآن و حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی، قائم مقام . همچنین خباز، استاندار سمنان و دیگر مسئولان سمنان و مدیران شعب این مؤسسه از سراسر کشور در تالار امیرکبیر دانشگاه سراسری سمنان برگزار شد.
این جشنواره که از 29 تا 31 تیرماه با حضور بیش از 250 قرآن‌آموز و حافظ شعب سراسر کشور این مؤسسه برپا شدکه با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد. مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.
اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد حافظان کل قرآن
براساس اعلام سازمان سنجش اسامی آن‌ دسته از حافظان كل قرآن مجید(دیپلم و غیر دیپلم) و كارشناسان رسمی علوم قرآنی كه در آزمون كارشناسی ارشد سال ۹۶ شركت کرده و حائز شرایط می‌باشند، جهت شركت در آزمون صحت حفظ اعلام شده است. برای اطلاع از اسامی اینجا کلی شود.
جزئیات همایش بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور
همایش تخصصی بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی روز هشتم مردادماه با حضور صاحب‌نظران و اساتید قرآنی کشورمان برگزار می‌شود. این همایش در چندین پنل چون تأمین اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه آموزش عمومی قرآن کریم، تأمین اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و ... انجام می‌شود.
برای اطلاع از جزئیات بیشتر این برنامه اینجا کلیک کنید.
اعلام زمان‌بندی مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن
با اینکه در دستورالعمل اجرایی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، از آغاز مرحله استانی در روزهای ابتدایی تیرماه خبر داده شده بود، اما عملاً تیرماه به پایان رسید و هیچ خبری از برگزاری این مسابقات منتشر نشد. بر همین اساس زمانبندی تعدادی از استان‌های کشور که مرحله استانی مسابقات خود را در مردادماه برگزار می‌کنند، اعلام شد.
برپایی هشتمین نشست با «یاوران وحی»
هشتمین نشست «با یاوران وحی» با حضور مهدی سیفی، مدیر مجمع قرآنی سلیم،در سالن اجتماعات این خبرگزاری برگزار شد تا مرکز قرآنی ـ مردمی دیگری که فعالیت مثمرثمری داشته است، معرفی شود تا علاوه بر شناخت از عملکرد این موسسه، مشکلات و موانع کارش نیز احصا شود. علاقه‌مندان برای مطالعه مشروح این گزارش اینجا کلیک کنند.
تعیین مسئول روابط عمومی شبکه قرآن سیما
طی حکمی از سوی حسین زارعی، مشاور اجرایی و مدیر دفتر شبکه قرآن و معارف سیما، محمد طرخانی به عنوان مسئول روابط عمومی شبکه قرآن منصوب شد.
آغاز چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن از 11 شهریور
حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان غربی، در نشست هماهنگی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ارومیه با ارائه گزارشی از روند انجام مقدمات برگزاری این مسابقات، در ارومیه افزود: این مسابقات در روزهای ۱۱ تا ۲۴ شهریورماه امسال به میزبانی حسینیه اعظم ثارالله ارومیه برگزار می‌شود.
مشروح مطالب ارائه شده را اینجا ببینید.
مرحله کشوری مسابقات قرآن مدارس علوم معارف با رقابت 300 متسابق
مرحله کشوری مسابقه جامع قرآن کریم دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی شهید مطهری سراسر کشور طی روزهای آینده برگزار می‌شود.
بر همین اساس این مسابقات با حضور ۳۰۰ منتخب مرحله مقدماتی از ۳۰ مدرسه سراسر کشور در ۱۱ رشته‌ قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ترتیبی ۱۰ جزء، حفظ ترتیبی پنج جزء، حفظ موضوعی، تجزیه و ترکیب، مفاهیم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و تحقیق و پژوهش قرآنی برپا خواهد شد.
این رقابت‌ها بین مدارس شهید مطهری در نوبت متوسطه دوم و در پایه‌های دهم، سوم و پیش دانشگاهی انجام می‌شود. مرحله مقدماتی این مسابقات در میان مدارس انجام گرفت و مرحله نهایی آن به صورت متمرکز طی روزهای ۱۷ تا ۲۲ مردادماه برگزار می‌شود.
ثبت نام نخستین مدرسه تلفنی حفظ قرآن
پیرو مصوبه مرکز آموزش های غیر حضوری قرآن کریم، ثبت نام در مدرسه تلفنی حفظ قرآن کریم تا پایان مردادماه جاری تمدید شد. فعالیت این مدرسه به گونه‌ای طراحی شده که تمامی سنین می‌توانند به صورت کاملا غیر حضوری و تلفنی طی ۱۰ ماه و سه هفته حافظ کل قرآن کریم شوند.
تشکیل شورای کارشناسی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان
نشست شورای کارشناسی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.
این نشست با حضور مهدی قره‌شیخلو، دبیر شورای ارزیابی، حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد، نماینده حوزه علمیه در شورا، احمد زرنگار، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، امیر آقایی، نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه، معتز آقایی، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدمهدی بحرالعلوم، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شد که طی آن جلسه به بحث تأیید سوابق ۱۰ ساله حافظان راه‌یافته به مرحله چهارم دوره ارزیابی، معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد، نماینده حوزه علمیه در شورا که برای اولین بار در جلسه شورا حضور پیدا می‌کند و برخی مسائل مربوط به روند داخلی مانند ارائه گزارش برگزاری یازدهمین دوره و گزارشی از میزان ثبت نام دوازدهمین دوره پرداخته شد.
اعلام نتایج آزمون تلاوت و مصاحبه ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان
داوری تلاوت‌های تحقیق و ترتیل قاریان و مدرّسانی که مرحله آزمون ورودی ششمین دوره ارزیابی را با موفقیت پشت سرگذاشته بودند، با حضور استادان و داوران برجسته کشور، ۲۸ تا ۳۱ تیرماه در محل شورای عالی قرآن برگزار شد و از مجموع ۱۷۸ قاری و مدرس پذیرفته شده در آزمون ورودی، در‌ این مرحله مجموعاً ۵۰ نفر در یکی از درجات ۱ تا ۴ موفق به کسب نصاب لازم شدند که از این تعداد ۳۹ نفر قاری و ۱۱ نفر مدرس هستند.
این تلاوت‌ها در تیرماه سال جاری در استودیوی شورای عالی قرآن انجام شده بود. همچنین علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنند.
بازدید مدیر شبکه قرآن سیما از پشت صحنه بشارت ۱۴۵۱
همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت، محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما از محل استودیو برنامه بشارت ۱۴۵۱ بازدید و با عوامل این برنامه در محل لوکیشن واقع در مجموعه فرهنگی عبادی مصلای امام خمینی(ره) تهران گفت‌وگو کرد.
captcha