رضا ترابی؛ دانشجوی شهیدی که به بهشتی پیوست
کد خبر: 3623577
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵

رضا ترابی؛ دانشجوی شهیدی که به بهشتی پیوست

گروه جهاد و حماسه: رضا ترابی، دانشجوی رشته برق دانشگاه شریف، عضو حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر 1360 همراه با شهید بهشتی و یاران دیگر به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دوازدهمین دیدار هفتگی جامعه قرآنی با خانواده شهدای قرآنی طی سال ۹۶ به دیدار با خانواده شهید رضا ترابی اختصاص داشت که عصر امروز، چهارم مردادماه در منزل برادر آن شهید برگزار شد. در ابتدای این مراسم مهدی عادلی، قاری برتر کشورمان آیاتی از کلام وحی را قرائت کرد و سپس رحیم قربانی، رئیس دارالقرآن بسیج کشور درباره اهمیت دیدار با خانواده شهدا گفت: به فضل الهی قریب به چهار سال است که از شکل‌گیری ستاد شهدای قرآنی می‌گذرد و یکی از برنامه‌های ثابت این ستاد، دیدار با خانواده‌های شهدای قرآنی بوده است.
وی افزود: ابعاد شخصیتی این شهدا می‌تواند اسوه علمی و عملی برای جامعه قرآنی باشد؛ از سوی دیگر راه شهدای بزرگوار که تا ابد مدیون آنها هستیم باید ادامه یافته و اهداف و آرمان‌های آنها تحقق یابد.
سرهنگ کیانوش امانی، مدیر قرآن، عترت و نماز سپاه نیز در ادامه گفت: در آیات زیادی از آزمون الهی یاد شده و اینکه در هر لحظه مورد آزمون الهی هستیم و امروز نیز مصداق همین آیه است که باید از سیره و سیرت شهدا درس بگیریم و در این راستا باید قرآن و عترت در کنار یکدیگر قرار گیرد؛ چرا که دشمنان به دنبال کم‌رنگ کردن باورهای دینی هستند؛ از این رو وظیفه داریم به شهدا و خانواده‌های آنها توجه کنیم.
برادر شهید رضا ترابی در ادامه عنوان کرد: تجلیل از شهدا که فایده آن به خانواده شهدا هم می‌رسد، سنت حسنه‌ای است که مقام معظم رهبری نیز همواره بر آن تأکید کرده‌اند. 
وی در ادامه گفت: شهدای ما ابعاد شخصیتی مختلفی داشته‌اند، شهید رضا ترابی در زمان تحصیل همیشه شاگرد اول بود و در کنکور نیز با رتبه دو رقمی وارد دانشگاه شریف شد و در رشته مهندسی برق تحصیل کرد. در عین حال متدین بود و رفقای متدینی نیز داشت.
وی افزود: بیشتر فعالیت‌های این شهید در مسجد سید سجاد بود و این مسجد در موازین انقلابی و پیروی از امام، بسیار محکم بود و محبوب جوانانی بود که روحیه انقلابی‌تری داشتند و می‌دانستند که نباید در برابر ظلم سکوت کرد.
برادر شهید رضا ترابی تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی باید آثار برونی هم داشته باشد و در رفتار و کردار فرد تجلی یابد که یکی از ویژگی شهید، تشرع و تقید به اسلام فقاهتی بود، به این معنی که نه تنها واجبات بلکه مستحبات را نیز مورد توجه داشت و به عنوان مثال اگر یک روز اتفاق ناخوشایندی می‌افتاد به رفتار و کردار خود فکر می‌کرد و مثلاً می‌گفت؛ امروز هنگام خارج شدن از منزل «بسم الله» نگفته‌ام.
وی در ادامه متذکر شد: شهید رضا به احترام به پدر و مادر، قائل و با برادران بسیار مهربان بود و فقدانش همه اقوام، دوستان و آشنایان را ناراحت کرد. همواره فعال بود و هیچ وقت کارهای خود را به دیگران واگذار نمی‌کرد. من دو برادر جانباز دیگر نیز دارم که یکی از آنها دندانپزشک است که در عملیات کربلای پنج به درجه جانبازی نائل شد.
برادر شهید ترابی گفت: آخرین سمتی که شهید رضا داشت، مسئول شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی بود و به همین دلیل هم هفتم تیرماه سال 1360 همراه با اعضای دیگر حزب جمهوری اسلامی و شهید بهشتی به شهادت رسیدند. ما از مدافعان شهید بهشتی بودیم و زمانی که خبر شهادت شهید بهشتی را شنیدم بی‌اختیار اشک می‌ریختم و دادن خبر شهادت برادرم به مادر بسیار سخت بود و لحظات سختی را پشت سر گذاشتم.
یادآور می‌شود، شهید ترابی در سال 1336 در جنوب تهران به دنیا آمد و در سال 49 با اینکه 13 سال بیشتر نداشت پدرش را از دست داد، در سال 56 دوره متوسطه را به پایان رساند و در همین سال وارد دانشگاه شد و در رشته برق دانشگاه شریف تهران مشغول به تحصیل شد. شهید ترابی به خاطر وجود ریشه‌های مذهبی خانوادگی از همان کودکی با مسائل اسلامی و مبانی عقیدتی آشنایی داشت و با اعتقاد و علاقه خاص به اسلام و رهبران دین یه ویژه امام خمینی همیشه و در همه حال در حال مبارزه با رژیم پهلوی بود، پس از پیروزی انقلاب با عضویت در انجمن اسلامی دانشگاه به فعالیت مذهبی سیاسی خود شدت بخشید و فعالیت مستقیم خودش را در سال 58 در حزب جمهوری اسلامی شروع کرد. در شاخه دانشجویی مشغول به خدمت شد و سرانجام در هفتم تیر 60 به آرزوی خویش که همان شهادت در راه خدا بود رسید.
captcha