به‌کارگیری تمام قوای فرهنگی در اشاعه سیره رضوی
کد خبر: 3624127
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵

به‌کارگیری تمام قوای فرهنگی در اشاعه سیره رضوی

گروه ادب: مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیت‌های هنری و ادبی برای اشاعه فرهنگ ائمه معصومین(ع) به‌ویژه در دهه کرامت استفاده کرد، گفت: ظرفیت‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور برای ارائه مباحث رضوی وجود دارد که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: سیره ائمه معصومین(ع) به ویژه علی بن موسی الرضا، حضرت معصومه(س) و شاهچراغ را که در دهه بزرگداشت آنها هستیم باید به شکل‌های گوناگون به مخاطبان ارائه کنیم. متاسفانه در این حوزه صرفاً به سخنرانی‌ها،‌ کتاب‌خوانی‌ها،‌ برپایی مسابقات و برنامه‌های تلویزیونی بسنده و اکتفا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه چنین ابزارهای فرهنگی و هنری طی این روزگار نقش اندکی در اشاعه فرهنگ علوی و رضوی دارند، ادامه داد: باید آن‌قدر در فضای مجازی پیرامون این بزرگواران مطلب ارائه دهیم که مخاطبان از مراجعه به غیر ائمه(ع) بی‌نیاز شوند.

حجت‌الاسلام کلباسی با تاکید بر اینکه در سیره ائمه معصومین(ع) از جمله امام رضا، شاهچراغ و حضرت معصومه مباحث تربیتی، علمی،‌ فرهنگی و ... بسیاری نهفته است،‌ تصریح کرد: مباحث فراوانی را می‌توان درباره زندگی،‌ سیاست، اقتصاد، معیشت،‌ خلق و خو، رفتار با خانواده و ... از سبک رفتاری و زندگی این اولیاء به دست آورد.

وی تاکید کرد: این مباحث باید با سبک و زبان امروزی برای نسل امروز ترویج و تبلیغ شود. همچنین باید از قالب‌های مختلف هنری، فیلم،‌ انیمیشن،‌ طراحی، نقاشی،‌ شعر،‌ رمان و سایر ابزارهای فرهنگی در این راستا بهره گرفت و باید با تمام قوا در این زمینه‌ها ورود پیدا کرد.

حجت‌الاسلام کلباسی در ادامه این مطلب یادآور شد: مراسم بزرگداشتی که در ایام دهه کرامت برگزار می‌شود نباید صرفاً رویکرد یادبود سنتی و ادای وظیفه پیدا کند، بلکه باید به صورت اساسی‌تر،‌ عمیق‌تر، فنی‌تر، هنری‌تر و قوی‌تر در این حوزه ورود پیدا کرد تا بتوان در برابر شرایط حساس امروز ایستاد، قد علم کرد و خود را نشان داد تا تاثیرات عمیق آن در مقابله با هجمه فرهنگی غرب قابل مشاهده باشد.

وی با اشاره به اینکه کارهایی در این حوزه‌ها صورت گرفته است، اظهار کرد: علی‌رغم همه فعالیت‌هایی که در این حوزه‌ها صورت گرفته است،‌ ولی باید گفت که آن گونه که باید کار نشده و کم‌کاری شده است. اگر فعالیت‌های انجام شده را با تولیداتی که در راستای دین‌زدایی، ترویج اخلاق مادی و ... صورت گرفته است، مقایسه کنیم، می‌بینیم که آنچه در این حوزه انجام شده است قابل ذکر نیست و ظرفیت‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور برای ارائه مباحث رضوی، علوی، فاطمی و حسینی وجود دارد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۱۰:۴۵
0
0
به این دست از موضوعات توجه و نگاه ویژه‌ای صورت گیرد
captcha