دلایل تحقق نیافتن مطالبات رهبری/نیازمند فراگیر کردن حفظ عمومی قرآن هستیم
کد خبر: 3624324
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷
در برنامه «افق» تبیین شد:

دلایل تحقق نیافتن مطالبات رهبری/نیازمند فراگیر کردن حفظ عمومی قرآن هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: برنامه رادیویی افق به حفظ قرآن و مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ اختصاص داشت و دلایل تحقق نیافتن منویات رهبر انقلاب در زمینه حفظ قرآن تبیین و بر فراگیر شدن حفظ عمومی قرآن تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برنامه افق رادیو قرآن به موضوع حفظ قرآن و مطالبات مقام معظم رهبری در این زمینه اختصاص داشت، در ابتدای این برنامه مهدی سیف، مدرس قرآن با اشاره به ضرورت پرداختن به حفظ قرآن بیان کرد: خدای متعال ما را آفریده و خودش به ما قرآن را یاد داده، همان‌طور که در سوره «الرحمان» فرموده است، او ما را مرتب با آیات قرآن صدا زده لذا ما هم باید لبیکی به خدا بگوییم.
وی در ادامه افزود: خداوند در این 114 سوره قرآن بیش از 20 هزار جمله با ما سخن گفته، جای این سخن کجا است؟ قرآن جایگاهش قلب است و به قلب شریف پیامبر(ص) نازل شده است، جای قرآن در سینه و دل است، جای قرآن فقط در کتابخانه نیست و باید در وجود ما باشد.
سیف تصریح کرد: هر جمله از قرآن یک چراغ هدایت است، حفظ قرآن یعنی زندگی کردن با قرآن، در حال حاضر ما دو جور حفظ داریم، یکی حرفه‌ای و مسابقاتی است که حفاظ این کار را انجام می‌دهند و ترتیب آیات و متشابهات آن را می‌دانند و یکی هم حفظ عمومی است، یعنی باید همه مردم یک ارتباط مستمر و انس و الفتی با این سخن خدا داشته باشند.
مدرس پیشکسوت قرآن بیان کرد: لبیک ما به خداوند این است که به حرف خداوند توجه کنیم و آن را به جان بخریم، سفره حفظ را باید برای همه مردم پهن کنیم، و البته باید فرق بین حفظ تخصصی و عمومی نیز روشن شود.
در ادامه برنامه حجت الاسلام طباطبایی رئیس موسسه جامعةالقرآن به صورت تلفنی روی خط برنامه آمد و بیان کرد: یکی از نعمت‌هایی که خداوند به امت پیامبر(ص) داده حفظ قرآن است، در روایت داریم خداوند وقتی به قومی نعمتی می‌دهد دوست دارد اثر نعمتش که به آن گروه داده را ببیند.
وی در ادامه افزود: شکر نعمت این است که از قدرت حافظه برای حفظ قرآن استفاده شود، دعای مربوط به حافظه هم داریم، از این روایات و ادعیه که ائمه معصومین(ع) برای یاد دادن ما اینها را فرمودند انسان می‌تواند هدف از حفظ قرآن را بفهمد. در نماز و استدلال‌ها باید از قرآن استفاده کنیم و ثمره علم این است که در جوارح ما اثرش ظاهر شود و در این زمان است که می‌توان ارزش و مفید بودن آن را فهمید.
حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به برخی از صحبت‌های رهبر انقلاب تصریح کرد: رهبری فرمودند بعد از انقلاب در مورد قرآن کارهای زیادی صورت گرفته اما کافی نیست، لذا به کارهای مختلف اهمیت می‌دهند اما معتقدند این مقدار کار در حد نظام اسلامی نیست چون با این که نهادهای دولتی و موسسات فعالیت می‌کنند یک تشتت را بین فعالیت‌ها می‌بینیم که از یک جا رهبری نمی‌شود، امر حفظ قرآن احتیاج به خیلی از زمینه‌ها و مقدمات دارد، این مقدمات اگر فراهم نشود با شعار به آن نمی‌رسیم.
وی در ادامه افزود: زمینه‌ها برای تربیت 10 میلیون حافظ فراهم نشده و نیاز به یک سازمان واحد است که جلوی این موازی‌‌کاری‌ها را بگیرد، یک سازمان جدید نیاز داریم که تمام برنامه‌ها از آنجا ناشی شود.
مهدی سیف در ادامه بیان کرد: ما خیلی ظرفیت داریم، موسسات قرآنی به ویژه آنها که رویکرد حفظ دارند یک عنصر هستند، صدا و سیما، آموزش و پروش و آموزش عالی و ... را داریم، اگر تمام اینها درست مدیریت شود و مسئولان این نهادها باور و نگاه درستی به این فرایند حفظ داشته باشند یک تحول بزرگ صورت می‌گیرد.
وی تصریح کرد: باور نداریم که قرآن باید در زندگی ما حضور داشته باشد، قرآن کارکردهای مختلفی دارد، یکی از آن کارکردها خارج کردن انسان از تاریکی به روشنایی است، این که رهبری هم می‌گویند 10 میلیون حافظ در واقع حداقل را می‌گویند، همه جامعه اسلامی باید همواره با قرآن زندگی کنند و با آیات قرآن مأنوس باشند. باید کار به جایی برسد که وقتی برای مردم یک آیه خوانده می‌شود آن آیه برایشان آشنایی داشته باشد که این مورد از مقوله حفظ عمومی محسوب می‌شود.
مهدی عزیززاده، رئیس دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از دیگر میهمانان این برنامه بود که به صورت تلفنی به بیان نقطه نظراتش پرداخت و گفت: متعاقب فرمایش رهبری که ایشان مطالبه کردند 10 میلیون حافظ قرآن باید داشته باشیم، اتفاقات مختلفی افتاد که مهم‌ترین آن تصویب طرح ملی حفظ قرآن بود که سال 95 ابلاغ شد، دستگاه‌هایی که در حوزه حفظ کار کرده‌اند، برنامه‌های قابل توجهی نداشته‌اند.
وی در ادامه افزود: اگر یک بسیج عمومی در کشور اتفاق نیفتد که مقدمه آن فرهنگ‌سازی قرآنی است، اتفاق خاصی را نخواهیم دید، باید دولتمردان در کنار هم باشند و همه نهادهای اعتباری بسیج شوند تا فرمایش رهبری محقق شود.
پایان برنامه نیز به صحبت‌های مهدی سیف، مدرس پیشکسوت قرآن اختصاص داشت؛ وی بیان کرد: در حال حاضر برخی از کشورهای اسلامی وقتی با افراد معمولی آنها مانند راننده تاکسی و ... صحبت می‌کنیم و آیه‌ای را برایشان می‌خوانیم، دنباله آن را می‌خوانند، این که صدا و سیما و ... در این کشورها برنامه‌ریزی کرده‌اند که جامعه آنها با قرآن مانوس شده‌اند یا خیر باید بررسی شود، حفظ عمومی یعنی همین که مردم با قرآن مانوس شوند.

captcha