حساسیت‌های پرداختن به قصه‌های قرآنی/ انتقال پیام آیات دچار انحراف نشود
کد خبر: 3624982
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
ملامحمدی:

حساسیت‌های پرداختن به قصه‌های قرآنی/ انتقال پیام آیات دچار انحراف نشود

گروه ادب: مجيد ملامحمدی درباره قصه‌های قرآنی گفت: قصه‌های قرآنی می‌تواند دستمایه خلق آثار قرآنی باشد که در این راستا باید نویسنده توجه کند تا به اصل محتوا خدشه وارد نشود و در انتقال پیام دچار انحراف نشود.

مجید ملامحمدی، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ايكنا) درباره تأثیر قصه‌های قرآنی بر تربیت کودکان و نوجوانان گفت: قرآن کریم به عنوان مهم‌ترین معجزه خداوند، به صورت کتاب تجلی یافته است. در این کتاب آسمانی پیام‌ها و درس‌های مختلفی برای همگان وجود دارد و همه اقشار حتی کودکان و نوجوانان می‌توانند بر حسب ظرفیت وجودی خود از آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: یکی از روش‌هایی که خداوند در بیان آیات از آن بهره برده، زبان قصه است، از این رو قرآن کریم را «احسن القصص» دانسته‌اند و از این نظر این آیات و قصه‌های قرآنی می‌تواند نکات تربیتی و اخلاقی مهمی به ویژه برای گروه سنی کودک و نوجوان دربر داشته باشد.

ملامحمدی ادامه داد: قصه‌هایی که در قرآن بیان شده، صرف بیان نکات اخلاقی نیست، بلکه هشدارها و پیام‌هایی را به انسان می‌رساند و او را متوجه موضوعاتی می‌کند که می‌تواند در ادامه راه زندگی‌اش مؤثر باشد.

این نویسنده در ادامه عنوان کرد: قصه‌های قرآنی دارای ابعاد گوناگونی هستند که می‌توانند دستمایه خلق آثار از سوی نویسندگان باشند و با خلق این آثار میان قرآن و مخاطبان کودک و نوجوان پیوند ایجاد کنند، البته همه قصه‌های قرآنی برای این گروه سنی مناسب نیستند و باید از داستان‌ها و قصه‌هایی از قرآن الهام گرفت که مناسب سن آنها بوده و پندآموز باشد.

ملامحمدی تصریح کرد: نویسندگان می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های امروزی به صورت هنرمندانه و خلاق به خلق آثار قرآنی در رابطه با قصه‌های قرآنی بپردازند؛ هر چند در این زمینه باید به گونه‌ای به داستان‌ها پرداخته شود که به اصل محتوای داستان قرآنی خدشه وارد نشده و تفسیر به رأی نشود و در انتقال اصل پیام انحرافی صورت نگیرد. که در این راستا مطالعه همه جانبه کتاب‌های مرتبط و بهره‌گیری از مشاور دینی امری ضروری است.

وی در ادامه یادآور شد: تاکنون آثار متعددی با الهام از قصه‌های قرآنی منتشر شده، اما کافی نیست و باید با حمایت متولیان امر، به این موضوع بهای بیشتری داده شود تا آثار کیفی بیشتری از سوی نویسندگان خلق شود.

یادآور می‌شود، مجید ملامحمدی، نویسنده دینی حوزه کودک و نوجوان که تاکنون چندین قصه قرآنی را بازآفرینی کرده و مجموعه داستان‌هایی با عنوان «قصه‌های قرآن» از وی به چاپ رسید است.

captcha