جهاد دانشگاهی؛ حلقه وصل جبهه با عقبه علمی کشور
کد خبر: 3625516
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۷
نیازی تأکید کرد:

جهاد دانشگاهی؛ حلقه وصل جبهه با عقبه علمی کشور

گروه اجتماعی: معاون ارتباطات و امور استان‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: خدمات جهاد دانشگاهی در جنگ تحمیلی مغفول مانده، این نهاد خط مقدم جبهه را به عقبه علمی کشور وصل کرده بود، بنده به عنوان معاون مرکز تحقیقات جنگ آمادگی خود را برای همکاری با جهاد دانشگاهی در راستای کاری مشترک در حوزه دفاع مقدس اعلام می‌کنم.

یحیی نیازی، معاون ارتباطات و امور استان‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به 16 مردادماه سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی گفت: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی از بدو تأسیس در بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و علمی قابل توجه است. 
وی تصریح کرد: بخشی از فعالیت‌های مهم جهاد دانشگاهی مختص دوران دفاع مقدس است، این نهاد در جذب و اعزام نیروها به جبهه و آموزش نظامی دانشگاهیان فعالیت‌های مختلفی داشت که متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده است. احداث دفاتر پشتیبانی جنگ و ایجاد پل ارتباطی بین جبهه و دانشگاه در آن مقطع برعهده جهاد دانشگاهی بود. در واقع این مرکز خط مقدم جبهه را به عقبه علمی کشور وصل کرده بود.  
نیازی ادامه داد: تعریف و اجرای پروژه‌های فنی جنگ نیز بر عهده جهاددانشگاهی بود، گاهی پروژه‌ها به دلایل خاص و تحریم‌های اقتصادی و نظامی قابل اجرا نبود اما جهاد دانشگاهی وارد پروژه‌های فنی مورد نیاز جنگ شد و کارهای بزرگی را انجام داد.  
صاحب اثر«عملیات کرکوک» گفت: در ابتدای جنگ بحث انقلاب فرهنگی پیش آمد دانشگاه‌ها تعطیل شدند. جهاد دانشگاهی در استان‌های درگیر جنگ، از ظرفیت دانشگاه‌هایی مثل شهید چمران و علوم پزشکی به عنوان عقبه سازماندهی رزمندگان استفاده می‌کرد. 
نیازی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در دوان دفاع مقدس خدمات بسیار ارزنده‌ای انجام داد که تاکنون به آن پرداخته نشده است. توانمندی‌های جهاد در انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل بعدی بیش از آن چیزی است که امروز شاهد هستیم. با توجه به خدماتی که جهاد دانشگاهی در دفاع مقدس داشت و امکاناتی که امروز در زمینه رسانه، آموزش و پژوهش دارد آنگونه که انتظار می‌رود در حوزه نشر و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس وارد میدان نشده است. 
وی افزود: از نظر بنده به عنوان پژوهشگر و مطلع از رخدادهای جنگ، جهاد دانشگاهی در معرفی خودش به عنوان نهادی اثرگذار در دفاع مقدس عملکرد مناسبی نداشته است. شاید به لحاظ امنیتی نتوان بخشی از خدمات را بیان کرد اما جهاد دانشگاهی اشاره زیادی به خدماتش در جنگ نکرده است. 
خالق اثر «محور کوه خان» خاطرنشان کرد: اگر جهاد دانشگاهی بخواهد رسالت خود را در حوزه دفاع مقدس انجام دهد باید از خودش شروع کند و عملکرد مجموعه را تدوین و خدمات اثرگذارش در دوران جنگ را به مردم و مسئولان یا حداقل به جامعه دانشگاهی معرفی کند در این زمینه جهاد دانشگاهی دارای ظرفیت آموزشی و پژوهشی خوبی است که باید از آن استفاده کند. 
نیازی ادامه داد: بنده به عنوان معاون مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ آمادگی خود را برای همکاری با جهاد دانشگاهی در راستای  کاری مشترک در حوزه دفاع مقدس اعلام می‌کنم. ما برای آموزش نویسندگان و پژوهشگران در دوره کوتاه مدت و تهیه مجموعه‌ای تک جلدی یا چند جلدی در کاری مشترک با جهاد دانشگاهی آمادگی داریم. به نظر بنده حق جهاد دانشگاهی با فعالیت‌های درخشانی که در دوران دفاع مقدس داشت در محصولات بعد از جنگ ادا نشده است. 
وی تصریح کرد: اگر جهاد دانشگاهی قصد معرفی الگو دارد بایستی در وهله اول به انعکاس نقش خود در دوران دفاع مقدس بپردازد تا جوانان دانشگاهی اشراف کامل نسبت به پروژه‌های ماندگار این مجموعه در هشت سال دفاع داشته باشند. پس از این مرحله در بخش آموزش‌های کوتاه مدت به معرفی مصادیق وارد شود. 
معاون ارتباطات و امور استان‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پایان گفت: با توجه به فعالیت‌های پژوهشی و دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی بازسازی  و بازآفرینی مصادیق منحصر بفرد دوران دفاع مقدس می‌تواند الگویی قابل ارائه به نسل جدید و مؤثر در حوزه علمی کشور باشد.
captcha