لزوم استعدادیابی در جلسات قرآن/ دندانپزشکی شغلم و معلمی قرآن افتخارم است
کد خبر: 3625705
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲

لزوم استعدادیابی در جلسات قرآن/ دندانپزشکی شغلم و معلمی قرآن افتخارم است

گروه جلسات و محافل: حمید فصیح مردانلو، قاری و مدرس قرآن کریم با تأکید بر ضرورت استعدادیابی در جلسات قرآن در مناطق مختلف اظهار کرد: قاریان و مدرسان خوبی وجود دارند که ابتدا باید شناسایی و سپس برای تدریس و تلاوت زنده در مساجد استفاده شوند.

حمید فصیح مردانلو
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن حمید فصیح‌مردانلو، قاری و مدرس قرآن، روز گذشته، 9 مردادماه در مسجدالنبی(ص) واقع در تهرانسر، شهرک پاسداران از ساعت 19 تا 21 با حضور قرآن‌آموزان خردسال برگزار شد.

فصیح مردانلو از شاگردان سیدمحسن و سیدحسین موسوی بلده و مجید زکی‌لو است که سال‌هاست در مناطق غربی شهر تهران به آموزش قرآن کریم با روش‌های جذاب به کودکان و نوجوانان پرداخته است.

در این جلسه فصیح‌مردانلو به بیان مبحث روخوانی و روان‌خوانی با روش‌های جدید و جذاب می‌پردازد و پس از 10 جلسه که قرآن‌آموزان، روخوانی و روان‌خوانی را یاد می‌گیرند، مخارج صحیح حروف کار می‌شود.

در این جلسه فصیح‌مردانلو، درس روخوانی و روان‌خوانی هفته را ارائه داد و در ادامه اعضا به تلاوت پرداختند و این مدرس قرآن، نکات لازم را متذکر شد. در ادامه جلسه برخی نکات آیات تلاوت شده بیان شد و فصیح مردانلو دقایقی درباره مسائل احکام نماز و وضو صحبت کرد. پس از اتمام مسائل مطرح شده، پرسش‌هایی توسط فصیح‌مردانلو مطرح شد و به بهترین پاسخ‌ها، جوایزی اهدا شد.

شیوه اهدای جوایز نیز در این جلسه بسیار جذاب بود. فهرستی با 30 عنوان جایزه گردآوری شده بود که قرآن‌آموزان عددی از لیست را انتخاب و فصیح مردانلو با روش بازی با اعداد، جایزه‌ای را اهدا می‌کرد.

از جمله نکاتی که در این جلسه مطرح شد، 7 نکته تفسیری آیه «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» بود که فصیح‌مردانلو در این‌باره گفت: در این آیه 7 مورد تفسیری موجود است که یکی از آنها از لحاظ مدیریتی قابل بحث است. خدا می‌فرماید من و ملائکه و... این کار را انجام می‌دهیم. این پیام را برای ما دارد که یعنی وقتی کاری را می‌خواهید انجام دهید، خودتان باید اولین نفری باشید که عامل آن هستید.

در پایان این جلسه نیز، این قاری و مدرس قرآن به تلاوت آیاتی از قصارالسور پرداخت. بدین‌گونه که از قصد، آیاتی را اشتباه تلاوت کرد تا قرآن‌آموزان، اشکالات آن را بگیرند و دقت‌شان افزایش یابد.

در پایان این جلسه قرآن دقایقی با حمید فصیح‌مردانلو به گفت‌وگو نشستیم. وی در ابتدا به شیوه تدریس خود اشاره کرد و گفت: سعی می‌کنم تا بچه‌ها با دقت به صحبت‌های مطرح شده گوش دهند و استماع انجام دهند. در خلال جلسه نیز، سعی می‌شود با تکرار، مباحث، ملکه ذهن بچه‌ها شود. مابین جلسه نیز، برخی مسائل احکام، اخلاق و... گفته می‌شود؛ چرا که این بچه‌ها چند سال دیگر به سن تکلیف می‌رسند و برخی مسائل را باید بدانند.

وی با اشاره به اینکه از شاگردان مجید زکی‌لو و سیدمحسن و سیدحسین موسوی‌بلده در دارتحفیظ القرآن الکریم واقع در خیابان ایران بوده است، گفت: در طول سال‌ها تدریس در مناطق و مکان‌های مختلف، قرآن‌آموزان را دو سطح کرده‌ام. از کلاس اول تا پنجم روزهای یکشنبه، چهارشنبه و کلاس پنجم به بعد در روزهای دوشنبه به فراگیری مباحث قرآنی می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در کلینیک دندانپزشکی قوامین تهرانسر مشغول به کار است، تصریح کرد: با وجود سختی کار و وقت اندک، برگزاری کلاس‌های قرآن را با قوت برگزار می‌کنم. این تدریس باقیات و صالحات است. اگر یک کودک، بسم‌الله الرحمن الرحیم را بیاموزد تا قیامت برای معلم قرآنش ثوابش را می‌نویسند. گاهی والدین و مربیان از برخی مسائل به دلایل مختلفی غافلند و می‌طلبد که اشخاصی بیایند و این کارها را دست بگیرند که برای اصلاح امور محیط و محله‌ای که زندگی می‌کنیم، موثر است.

جوایز به روز در جلسه قرآنی جذاب و پرمحتوا+ عکس

وی ادامه داد: باید روی کودکان خود سرمایه‌گذاری کنیم تا در آینده به بار بنشیند و موجب سلامتی جامعه باشند؛ چراکه قرآنیان حقیقی نیازی به پلیس، زندان و .. ندارند و موجب سلامت جامعه هستند.

فصیح‌مردانلو در ادامه به اهمیت جایزه برای تشویق جوانان اشاره کرد و گفت: سعی می‌کنم، جوایز را متناسب با سن بچه‌ها به‌روز تهیه کنم و توزیع جوایز نیز، با حساسیت است. یک جدول از شماره 1 تا 30 تهیه شده و زمان انتخاب جایزه، با اعداد بازی می‌کنیم تا جذاب‌تر شود.

وی در پایان برخی نظرات و انتقادات خود را عنوان کرد و گفت: انتقادم از مسئولان امور قرآنی این است که در برگزاری جلسات قرآنی، فعال نیستند. استعدادیابی در مناطق مختلف صورت نمی‌گیرد. ممکن است در منطقه‌های مختلف، قاریان و مدرسان خوبی وجود داشته باشد که ناشناس هستند. باید شناسایی شوند و برای تدریس و تلاوت زنده در مساجد استفاده شوند. به قول حجت‌‌الاسلام قرائتی، اذان پلاستیکی، یعنی اذان رادیویی از مساجد پخش نشود. خیلی از شاگردانم بر بالکن منزلشان اذان می‌گویند.

فصیح‌مردانلو با بیان اینکه پتانسیل‌های نهفته‌ای وجود دارد که باید به آنها میدان داد تا شکوفا شوند، بیان کرد: ما در بحث قرائت و صوت و لحن به سطح بالایی رسیدیم، ولی در بحث تفسیر بسیار ضعیف هستیم.

از جمله نظرات دیگر این مدرس قرآن، جدایی جلسات قرآن از یکدیگر بود که در این‌باره عنوان کرد: اساتید باید بچه‌های قرآنی را به حلقه‌‌های بالاتری وصل کنند. هرکس پتانسیل تدریسش در سطح خودش است. نباید قرآن‌آموز را معطل کنیم. باید به حلقه‌های بالاتر و کلاس‌‌های تخصصی‌تر وصل کرد.


 

captcha