کشورهای همسو با اسرائیل و علمای منفعت‌طلب؛ موانع آزادی فلسطین
کد خبر: 3625991
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
يوسف ترننی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

کشورهای همسو با اسرائیل و علمای منفعت‌طلب؛ موانع آزادی فلسطین

گروه بین‌الملل: اگر ما عالمان منفعت‌طلب را مالک منبرها و کنفرانس‌های خود کرده‌ایم، نباید از فلسطین و مبارزه با دشمن اشغالگر صهیونیست که بر روی زمین فساد می‌کند، سخن بگوییم و به امت اسلامی وعده تغییر بدهیم.

عالم اهل سنت از جنایات اسرائیل می‌گوید/ کشورهای همسو با اسرائیل و علمای منفعت‌طلب؛ موانع آزادی فلسطین
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مسئله فلسطین، قدس شریف و مسجدالاقصی همواره در صدر اخبار رسانه‌هایی که به مسائل فلسطین توجه دارند، مطرح بوده و از دغدغه‌های مهم بیداردلان در امت اسلامی و عربی است.
سرکوب ملت فلسطین توسط رژیم اشغالگر صهیونیست، بازداشت‌های مداوم و پی در پی، هجوم و حملات آزاردهنده شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان، اهانت به مقدسات اسلامی و مسیحی و... از جمله اموری هستند که همه روزه و بارها و بارها تکرار می‌شوند، بدون این که با عکس‌العمل قابل توجه و جدی از سوی برخی کشورهای عربی و اسلامی و یا حتی سازمان‌های حقوقی و بشردوستانه و نهادهای بین‌المللی مواجه شوند.
در همین راستا، خبرگزاری ایکنا با هدف بررسی آخرین تحولات قدس شریف و مسجدالاقصی و نحوه نقش‌آفرینی علمای امت اسلام برای دفاع از مقدسات فلسطین گفت‌وگویی با «علامه عبدالقادر يوسف ترننی»، نویسنده، پژوهشگر و از علمای برجسته اهل سنت لبنان انجام داده است که متن این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد.
علامه عبدالقادر ترننی ابتدا درباره وضعیت کنونی قدس و عملکرد جهانیان در قبال حوادث اخیر مسجدالاقصی گفت: قدس شریف با داشتن مقدسات بزرگ‌ترین طوایف دینی جهان یعنی اسلام و مسیحیت، شایسته توجه ویژه‌ای از سوی جهانیان و به‌ویژه مسلمانان است.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر غرب که همواره مدعی دفاع از حقوق بشر است، در ادعای خود صادق است، باید به وظایف خود در برابر ملت مظلومی که از اشغال، اخراج، اهانت به مقدسات و یورش‌های پی در پی رنج می‌برد، عمل کند.
این عالم سنی لبنانی اظهار کرد: حتی جهان اسلام و مسیحیت با تمامی‌ انجمن‌های حقوقی، بین‌‌المللی و انسانی تصمیم‌گیرنده‌ای که در اختیار دارند، کمترین توجهی به مسئله قدس ندارند و این در حالی است که حیوانات در غرب از ارزش و جایگاه برخوردارند.
این نویسنده و پژوهشگر لبنانی با طرح این پرسش که علت بی‌توجهی جهانیان به حقوق ملتی که سرزمینش غصب شده و مقدسات آن‌ها مورد اهانت قرار گرفته چیست؟ گفت: همچنین جا دارد که این سؤال را از خود بپرسیم که سازمان‌های حقوقی و بشردوستانه در برابر همه اقدامات دشمن‌مآبانه و مجرمانه اسرائیل که در طول هفتاد سال همچنان ادامه دارد، کجا هستند؟
علامه ترننی درباره تلاش برخی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط و سازش با رژیم اشغالگر صهیونیستی گفت: خصومت اسرائیل برای بشریت از سوی هر انسان بیدار، عاقل و جستجوگری واضح و آشکار است و قتل و ریختن خون و اهانت به مقدسات در سایه سکوت مطلق جهانیان و خصوصا عرب‌ها و مسلمانان با همه گرایش‌های مذهبی و حزبی، به ساده‌ترین امور نزد صهیونیست‌ها تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: برخی کشورهای به‌ اصطلاح اسلامی در طول دهه‌های مختلف با سازش‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و نظامی با اسرائیل و فروبردن منطقه در جنگ و درگیری‌های فرقه‌ای، به نفع طرح‌ها و توطئه‌های صهیونیستی عمل کرده‌اند که هدف اصلی آن تفرقه‌افکنی میان امت اسلامی و عربی و فراهم‌آوردن زمینه برای تشکیل یک دولت صهیونیستی بوده است، دولتی که بر سینه ملت‌های اسلامی و مقدسات آن‌ها از نیل تا فرات بنشیند.
کشورهای عربی در خفا با اسرائیل سازش می‌کنند
این عالم سنی لبنانی با اشاره به این که این نقشه‌های خبیثانه به زودی تکمیل خواهد شد، گفت: بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی سازش و عادی‌سازی روابط را با ایجاد روابط اقتصادی و  واردات و صادرات در پوشش شرکت‌های منتسب به کشورهای عربی آغاز کرده‌اند و در خفا با ‌گروه‌های صهیونیستی ناقض حقوق بشر سازش می‌کنند.
وی گفت: بسیاری در شرق و غرب از جنایات جدید اسرائیل برائت می‌جویند، این در حالی است که می‌بینیم قدرت‌هایی که آن را حمایت می‌کنند وابسته به کشورهای بزرگ و کشورهای منطقه هستند و از سیاره مریخ نیامده‌اند.
عالم اهل سنت از جنایات اسرائیل می‌گوید/ کشورهای همسو با اسرائیل و علمای منفعت‌طلب؛ موانع آزادی فلسطین
این نویسنده و پژوهشگر لبنانی در ادامه به مسئله منع پخش اذان از مساجد قدس اشاره کرد و گفت: صهیونیست‌ها امت اسلام را در هر زمینه‌ای امتحان می‌کنند و بدون هیچ تردید و خجالتی و به صورتی عمدی به مقدسات آنها اهانت کرده و با  احساسات آن‌ها بازی می‌کنند که هدف آن‌ها از ارتکاب این گونه اقدامات، نه تنها بالابردن روحیه ارتش و ساکنان سرزمین‌های اشغالی است، بلکه به یهودیان تندرویی که با آن‌ها در جنایت، قتل و خونریزی همدست شده‌اند، نیز تأکید می‌کنند که کشور های عربی و اسلامی و همه جهان غرب هرگز از مردم قدس حمایت نمی‌کنند، حتی اگر مسجدالاقصی سنگ به سنگ تخریب شود.
وی اضافه کرد: سردمداران صهیونیست می‌خواهند به شهرک‌نشینان القا کنند که هیچ دلیلی برای ترس و نگرانی وجود ندارد، زیرا زمان به نفع تحقق رؤیاها و آرزوهای یهودیان صهیونیست بدون هیچ ترس و اضطرابی پیش می‌رود.
این روحانی اهل سنت لبنانی با اشاره به این که هیچ انجمن حقوقی عربی یا غربی، اسلامی یا مسیحی در برابر منع اقامه اذان و نماز و اهانت به مقدسات از سوی یهودیان نایستاد، گفت: تنها پایداری و استقامت مسلمانان و مسیحیان قدس بود که هر یک به نوبه خود و در صفی واحد در دفاع از مقدسات در برابر اسرائیل ایستادند.
وی گفت: ساکنان قدس شریف که بسیاری از آنها به دلیل قتل و کشتار و هراس سازمان‌دهی شده صهیونیست‌ها، از این شهر کوچانده شده‌اند، متوجه این واقعیت تلخ هستند و می‌دانند که اگر با صهیونیست ظالم با تمام وجود مقابله نکنند، اسرائیل هر کس از آنها را که باقی بماند، در برابر چشم جهانیان لگدمال خواهد کرد.
صهیونیست‌ها یقین دارند که جهان به حمایت از فلسطین بی‌توجه است
وی با تأکید بر این که صهیونیست‌ها به این یقین دست پیدا کرده‌اند که  هر اتفاقی هم که برای فلسطینیان بیفتد، جهانیان هیچ تحرکی انجام نمی‌دهند، گفت: متأسفانه برخی حاکمان عربی و اسلامی هیچ ارزشی برای مردم قدس قائل نیستند و تلاشی برای آزادسازی بیت‌المقدس انجام نمی‌دهند.
عالم اهل سنت از جنایات اسرائیل می‌گوید/ کشورهای همسو با اسرائیل و علمای منفعت‌طلب؛ موانع آزادی فلسطین
این عالم لبنانی درباره نقش عالمان دینی در دفاع از قدس و مقابله با پروژه‌های صهیونیستی گفت: عالمان دینی در مبارزه با اقدامات صهیونیستی نقش مهمی دارند و باید این نقش به صورت عملی در مبارزه با تعصبات و مذهبی‌گری با همه اشکال و انواع آن نمایان شود، به ویژه این که تعصبات مذهبی آسان‌ترین راه برای حمله به ما از سوی رژیم صهیونیستی و به آتش‌کشیدن سرزمین‌مان با جنگ و خونریزی است.
وی گفت: اما حقیقتی که باید به آن اعتراف کنیم آن است که علمایی که ابزارهای ایجاد تغییر در وضعیت کنونی از دانش گرفته تا جدیت و آگاهی را در اختیار دارند در جهان عربی و اسلامی به حاشیه رانده شده‌اند و بر عکس برخی از علمایی که از عمامه‌های خود به عنوان وسیله‌ای برای منفعت‌طلبی و جاه‌‌طلبی استفاده می‌کنند، رسانه‌ها، مؤسسات و دانشگاه‌هایی را در اختیار دارند که در آنها تعصب، انحراف‌های مذهبی و تکفیر درس داده می‌شود و همین علما، نشست‌های تقریبی و گفت‌وگوها را مدیریت می‌کنند.
این عالم لبنانی ادامه داد: اگر ما عالمان منفعت‌طلب را مالک منبرها و کنفرانس‌های خود کرده‌ایم، نباید از فلسطین و مبارزه با دشمن اشغالگر صهیونیست که بر روی زمین فساد می‌کند، سخن بگوییم و به امت اسلامی وعده تغییر بدهیم.
وی در پایان با اشاره به این که تنها کسانی می‌توانند تغییر ایجاد کنند که از منفعت‌طلبی و مذهبی‌گری به دور بوده و اصحاب علم و معرفت اسلامی باشند، تأکید کرد: فلسطین محتاج امتی است که به جای زبان تعصب و تبعیت کورکورانه، زبان عقل و اندیشه و آگاهی را به خوبی بداند و تعصبات قومی و مذهبی را کنار بگذارد.
زهره نوری
captcha