کابینه رنگی، یک رنگ یا ماموریت محور
کد خبر: 3626061
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶

کابینه رنگی، یک رنگ یا ماموریت محور

وزرای توانمند و تحول آفرین و ماموریت محور که تعامل متناسبی را با رییس جمهور و رویکرد منتخب مردم دارند می‌توانند در دایره انتخاب رییس جمهور قرار بگیرند و مجلس با نکته سنجی خاص خود وزرای همسو هم افزا و ماموریت محور را با رای حداکثری روانه پاستور کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جهان اقتصاد نوشت: برای مسایل موجود در هر وزارت خانه بایستی ماموریتی برای وزیر آینده توسط رئیس جمهور  در نظر گرفته شود و بر اساس ماموریتهای در نظر گرفته شده و در راستای اجرایی شدن این ماموریتها از کاندیدهای وزارت برنامه اخذ گردد
دکتر حسین محمودی اصل، کارشناس ارشد اقتصادی با اشاره به بررسی تشکیل کابینه جدید گفت: تشکیل کابینه بعنوان مهم ترین مساله پس از انتخابات از اهمیت بسزایی برخوردار است .تجارب گذشته نشان داده برای هر وزارت خانه عموما به تعهد و تخصص بیشتر توجه می شود و در ادامه گزینش های مختلف عمومی لحاظ می گردد. گاه صرفا داشتن تجربه و تا حدودی تخصص و آشنایی با رویکردهای سیاسی و هم سوی با رییس جمهور به انتخاب یک وزیر یا مدیران در لایحه های پایین تر می انجامد.

محمودی اصل افزود: شاید در شرایط ثبات و در شرایط معمولی چنین گزینش هایی مشکلی نداشته باشد اما در شرایط  سخت اقتصادی کشور  ، شرایط منطقه، لابی سخت صهیونیستی و برخی کشورهای عربی و رویکرد دولت امریکا بایستی بیشتر به فکر تعریف مسایل موجود در هر وزارت خانه و هر سازمان و ماموریت وزیر یا مسئول انتخابی بایستی در نظر گرفته شود به عبارتی دیگر ارائه برنامه های آنچنانی که در آن فقط لیست برنامه ها موجود است و هیچ برنامه عملیاتی بر اساس ورودی منابع ویا خودگردانی طرح ها و برنامه ها دیده نمی شود کفایت نمی کند.

این کارشناس ارشد اقتصادی اضافه کرد، تجربه نشان داده است برنامه های ارائه شده وزرا در مدت زمان محدود و بیشتر با کپی از برنامه ها و رویکردهای جامع بر طبق برنامه ششم و چشم انداز ۲۰ ساله میباشد ممکن است وزیر برنامه ای ارائه دهد و خود نقش چندانی  در تدوین آن نداشته باشد. در کنار هم قراردادن برنامه های مختلف و ارائه یک بسته صرفا حجیم به هیچ وجه مفید نخواهد بود.

وی بیان داشت: مروری به کابینه های گذشته نشان می دهد هر وزیری در بدو ورود برنامه ارائه میدهد اما نه خود دولت و خود مجلس در میانه راه یا در پایان دولت ، مکانیزم مناسب و عملیاتی جهت ارزیابی عملکرد او و جهت بررسی میزان اجرایی شدن برنامه های ارائه شده وجود ندارد بنابر این در هر دوره در انتخاب کابینه وزرا با خیال آسوده برنامه های آرمانی ارائه می دهد چرا که در خصوص برنامه اعلامی به هیچ کجا پاسخگو نیستند و رئوس برنامه ها چنان پرتعداد و کلی است که شاید اجرایی شدن این برنامه ها دهها سال زمان و بودجه های کلان نیاز داشته باشد.البته لازم به ذکر است کار انتخاب وزرا کار بسیار سخت و دشواری است و مسائل مختلف و فشارهای گوناگون کار را به لحظات آخر می رساند و فرصت ارائه برنامه برای وزرای پیشنهادی گاه کمتر از چند روز است .

این کارشناس ارشد اقتصادی گفت: در شرایط حساس کنونی در کنار هم قرار دادن مدیران با سابقه شاید چندان کمکی نکند بیشتر به نظر میرسد انتخاب بایستی بر اساس توانایی در حل مسایل و مشکلات موجود و الویت دار باشد. برای مسایل موجود در هر وزارت خانه بایستی ماموریتی برای وزیر آینده توسط رئیس جمهور  در نظر گرفته شود و بر اساس ماموریتهای در نظر گرفته شده و در راستای اجرایی شدن این ماموریتها از کاندیدهای وزارت برنامه اخذ گردد و در ادامه با بررسی درجه تحقق و پختگی برنامه ها در راستای انجام ماموریت مورد نظر وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی گردد. در دولت یازدهم وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه بودجه ،وزیر نفت و وزیر امورخارجه بر اساس ماموریت محوری انتخاب شد. ماموریت هرکدام مشخص شده وزیر اقتصاد با سابقه بررسی علمی مقابله با تورم برای مهار تورم به عنوان محور اصلی انتخاب شد و ایشان در انجام این ماموریت بسیار موفق ظاهر شدن هرچند به دلیل حجم مشکلات اقتصادی به ارث رسیده در ماموریتهای دیگر انتقاداتی هم بر ایشان وارد باشد اما ماموریت اصلی انجام شد. وزیر نفت با ماموریت افزایش سهم ایران از بازار و بهره‌برداری از میادین مشترک شروع به کار کرد و نتایج خیره کننده ی اقدامات این وزیر نیز دیده شد وزیر بهداشت بر اساس محوریت بخش سلامت شروع به کار کرد و ماموریت خود را در شرایط نامناسب اقتصادی تا حدود زیادی با موفقیت انجام داد. وزیر امورخارجه نیز ماموریت برجام و ارتقا سطح روابط را بخوبی به سرانجام رساند . در لایحه های پایینتر نیز ماموریت محوری نتیجه بخش بوده است .به یک مثال از یک سازمان و یک شرکت اکتفا میکنم انتخاب رئیس سازمان امور مالیاتی بر اساس ماموریت مشخص و منطبق برتوانایی هایی ها باعث شد بدون افزایش پایه مالیاتی و ارزش افزوده ، در شرایط رکودی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درامد نصیب کشور شود و گام موثری در کاهش وابستگی به نفت بر اساس اقتصاد مقاومتی انجام پذیرد . شرکت سایپا در سال ۹۴ با پنج هزار میلیارد زیان انباشه و به تشخیص ماموریت مناسب از سوی سهامداران عمده و با انتخاب هیات مدیره و مدیر عامل با ماموریت مشخص در عرض ۲ سال توانست ضمن اصلاح ساختار مالی و سودآوری مشارکتهای بسیار مناسبی را با شرکتهای خارجی از جمله سیتروان به عمل آورد .

محمودی اصل افزود: در هر سطح اگر مرور کارشناسی انجام شود زمانیکه بر اساس ماموریت و مسئله به دنبال گزینه بوده ایم با انتخاب درست و رسیدن به گزینه مناسب ماموریتها به خوبی انجام گرفته است وقتی وزارت جهاد و کشاورزی ، وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار و تامین اجتماعی  را بررسی میکنیم میبینیم بر اساس ماموریت به دنبال گزینه مناسب حرکت انجام نگرفته است و بنابر این خروجی مناسب نیز نباید انتظار داشت.

وی در پایان گفت: بی تردید رییس جمهور محترم که د ر۴ سال گذشته علی رغم شرایط سخت اقتصادی و سیاسی مهر تایید دوباره را از ملت ایران جهت تشکیل کابینه دوازدهم  را اخذ کرد و نسبت به دولت قبلی کابینه ی بسیار بهتری را در کنار هم قرار داد اما حجم مشکلات و نیاز کشور ایجاب میکند که کابینه جدید بسیار قویتر و بر اساس ماموریت و هدف گذاری های مشخص چیده شود ضمن احترام به تمام تلاشهای دولتمردان و توجه به موفقیت ها ، باید گفت به صرف داشتن تجربه و یا تخصص نمی توان بر مشکلات موجود غلبه کرد. انتخاب وزرا برای مدیریت کافی نیست چراکه کشور به دنبال حفظ وضعیت موجود نیست و حفظ وضعیت موجود شرایط اقتصادی و سیاسی را بدتر خواهد کرد وزرای تحول آفرین و جهادی که تعهد ، تخصص دارند و ماموریت شناس و مسئله محور هستند ضرورت برای رشد و توسعه مناسب هستند حق رییس جمهور انتخاب و فرماندهی دولت است این انتخاب رنگی باشد یا بیرنگ حق ایشان است . اما پس از تشکیل باید یک رنگ و یکصدا در تعامل با سایر قوا مسیر تعالی کشور را بپیمایند .  موفقیت دولت ،موفقیتی ملی خواهد بود و همه باید برای موفقیت آن گام برداریم البته نگارنده تشکیل کابینه فراجناحی و یا جناحی را چاره ی کار نمیداند. وزرای توانمند و تحول آفرین و ماموریت محور  که تعامل متناسبی را با رییس جمهور و رویکرد منتخب مردم  دارند میتوانند در دایره انتخاب رییس جمهور محترم قرار بگیرند و مجلس محترم با نکته سنجی خاص خود وزرای همسو هم افزا و ماموریت محور را با رای حداکثری روانه پاستور کنند.
captcha