کاشمر دارای بیشترین وقفیات در خراسان رضوی است
کد خبر: 3626314
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵

کاشمر دارای بیشترین وقفیات در خراسان رضوی است

گروه شهرستان‌ها: رئیس شورای شهر کاشمر گفت: با توجه به اعتقادات مذهبی که مردم کاشمر از قدیم در خصوص موقوفات داشته‌اند، بیشتر وقفیات را در بین شهرهای استان در کاشمر داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی سید حسین حسینی، رئیس شورای شهر کاشمر، 11 مردادماه در جلسه علنی شورای شهر کاشمر، با بیان اینکه همراهی و همدلی دو اداره شهرداری و اوقاف و امور خیریه از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: بدون شک اگر هرکدام از این اداره‌ها دچار مشکل شوند اداره دیگر نخواهد توانست مسیر خود را به‌درستی ادامه دهد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها و اداره‌های اوقاف و امور خیریه دو ارگانی هستند که اگر بتوانند با یکدیگر تفاهم داشته باشند در توسعه شهرها و انجام کارهای اقتصادی، عمرانی و پیشرفت اهدافشان بسیار موفق خواهند بود، عنوان کرد: شهر کاشمر به خصوص محدوده خدماتی شهرداری از چهار صحرای سسفد، سلطانیه، فروتقه و فیض‌آباد تشکیل شده است.
حسینی با بیان اینکه با توجه به اعتقادات مذهبی که مردم کاشمر از قدیم در خصوص موقوفات داشته‌اند، بیشتر وقفیات را در بین شهرهای استان در کاشمر داریم، گفت: اکنون 30 درصد صحرای سسفد، 50 درصد صحرای سلطانیه و مقداری در فروتقه و فیض‌آباد وقف‌ شده است.
وی با اعلام اینکه در مجموع 50 درصد املاک داخل محدوده خدماتی شهری متعلق به موقوفه و باقی از مالکان و مردم است، بیان کرد: اکنون عقب‌نشینی‌ها زمین های موقوفه به یکی از معضلات شهری کاشمر تبدیل شده است و برخلاف گذشته اکنون می‌گویند به‌جای عقب‌نشینی باید زمین معوض داده شود.
وی با اعلام اینکه این امر موجب شده کار عقب نشینی متوقف شود، بیان کرد: برخی مدارس در طرح عقب نشینی هستند اما به دلیل موقوفه بودن مشکلات بسیاری به وجود آمده است.
حسینی با اشاره به اینکه قطعاً اگر شهر توسعه یابد املاک موقوفه ارزش پیدا خواهند کرد، عنوان کرد: امیدواریم همانند گذشته اگر ملکی عقب نشینی می‌کند، قرارداد اجاره به نام شهرداری تنظیم شود نه اینکه بخواهیم به میزان زمین، مبلغی را پرداخت کرده و یا زمین بدهیم.
وی با اشاره به اینکه تاکنون در خصوص برخی زمین‌های موقوفه که از مساحت بالایی برخوردار هستند، برای انجام طرح‌های مشارکتی رایزنی‌هایی شده اما به نتیجه نرسیده‌ایم، افزود: آمادگی داریم در این زمین‌ها نسبت به انجام طرح‌های مشارکتی همکاری داشته باشیم.
در ادامه جلسه محمد صادقی، عضو دیگر شورای شهر کاشمر با بیان اینکه عقب‌نشینی موقوفات موجب ایجاد گره شهری شده است، اظهار کرد: در خیابان خرمشهر که اکثر ساختمان‌ها اداری هستند، به‌رغم اینکه در طرح عقب‌نشینی قرار دارند اما به دلیل موقوفه بودن مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.
وی با اعلام اینکه کاشمر سالانه پذیرای 3.5 تا 5 میلیون زائر است، فضاهایی مجموعه سید مرتضی(ع) را در شأن زائران ندانست و افزود: می‌توان در این مجموعه، اقامتگاه‌های ارزان‌قیمتی را طراحی کرد.
در ادامه جلسه، محمد خباززاده، عضو شورای شهر کاشمر با بیان اینکه باید نگاه‌ها به زمین‌های موقوفه که در دست مردم هست، تغییر کند، گفت: به‌رغم اینکه باید مسائل شهری رعایت شود اما دیدگاه‌ها هم باید به‌روز شود و برای مردم مشکل ایجاد نکند.
وی گفت: امیدواریم در دور آینده شورای شهر بتوانیم با اداره اوقاف و امور خیریه همکاری مطلوب‌تری داشته باشیم.
captcha