سادات رضوی منتسب به امامزاده موسی مبرقع نوه امام رضا(ع) هستند
کد خبر: 3626460
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰

سادات رضوی منتسب به امامزاده موسی مبرقع نوه امام رضا(ع) هستند

کانون خبرنگاران نبأ: آیت الله ضیاء الدین نجفی امامزاده موسی مبرقع (ع) مدفون در قم را فرزند امام جواد(ع) و نوه امام رضا(ع) دانست و گفت: سادات رضوی، رضائی، مرتضوی، برقعی، مبرقع، ابن الرضا منتسب به این امامزاده هستند.

http://uupload.ir/files/fqc4_img13562741.jpg

آیت الله ضیاءالدین نجفی، تولیت حوزه علمیه نبی اکرم (ص) تهران، در گفت وگو با خبرنگار کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، با تبریک میلاد علی بن موسی الرضا(ع) در خصوصیت شخصیت امامزاده موسی مبرقع (ع) نوه هشتمین امام شیعیان گفت: ابواحمد موسی مبرقع (ع) فرزند بلا فصل امام جواد (ع) و نوه امام رضا (ع) هستند که در سرزمین قم مدفون است که سادات رضوی منتسب به این امامزاده عظیم الشان هستند.

موسی مبرقع (ع) جد سادات رضوی و تقوی

وی ادامه داد: همچنین سادات رضائی، مرتضوی، تقوی، برقعی، مبرقع، ابن الرضا که با این عناوین شهرت دارد، منتسب به امامزاده موسی مبرقع (ع) هستند.

آیت الله نجفی افزود: از نسل پاک این بزرگوار هزاران عالم و دانشمند مجتهد و منصف و حاکم و شخصیت های برجسته دینی و دنیوی منشعب شده است.

موسی مبرقع (ع) فرزند بلافصل امام جواد (ع)

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در مورد اینکه امامزاده موسی مبرقع فرزند امام جواد (ع) هست ، بین مورخین هیچ اختلافی و شک و تردیدی وجود ندارد اما در مورد تاریخ تولد و علت هجرت ایشان مطالب دقیقی ثبت نشده است.

موسی مبرقع(ع) برادر کوچکتر امام هادی (ع)

آیت الله نجفی درباره تاریخ تولد امامزاده موسی مبرقع (ع) گفت: از آنجایی که تاریخ تولد این امامزاده جلیل القدر دقیقا معلوم نیست اما میان علما اتفاق نظر است که ایشان از برادر بزرگوارشان حضرت امام هادی (ع) دو سال کوچکتر بوده اند.

وی ادامه داد: جمیع علما رجال و مورخین و محدثین و علماء انساب اتفاق نظر دارند که تولد امام هادی (ع) در سال 212 هجری قمری بوده است، پس برادرشان حضرت موسی مبرقع (ع) از آنجایی که دو سال از ایشان کوچکتر هستند، می توان گفت میلاد حضرت موسی مبرقع (ع) در سال 214 هجری قمری در مدینه بوده است.

آیت الله نجفی با اشاره به بخشی از وصیت امام جواد (ع) به کوچکتر بودن حضرت موسی نسبت به امام هادی (ع) اشاره و بیان کرد: به دلیل اینکه در مفاد وصیت امام جواد (ع) که شیخ کلینی در کتاب شریف کافی آن را ذکر نموده مبنی بر اینکه امام فرمودند وصی خویش قرار دادم فرزند مهم تر خود علی الهادی (ع) را نفس خود و خواهرانش و قرار دادم امر موسی (ع) را پس از بلوغ نیز به خودش؛ پس معلوم می شود که موسی مبرقع (ع) کوچکتر از امام هادی (ع) است.

علت تشبیح موسی مبرقع (ع) به یوسف صدیق

نماینده مراجع معظم تقلید در ادامه به علت تشبیح نمودن حضرت موسی مبرقع (ع) به یوسف صدیق پرداخت و گفت: جناب موسی مبرقع (ع) در اولاد حضرت جواد الائمه (ع) به قدری زیبا به همراه طلعتی نورانی و رخساره ای جذاب و سیمایی ملکوتی، رویی گشاده و ملیح داشت که او را تشبیح به یوسف صدیق می نمودند.

وی ادامه داد: چون اشعه ای از انوار ولایت در صورت موسی هویدا بود و به همین جهت وقتی از منزلش بیرون می آمد و به بازار و کوچه عبور می کرد همه به تماشای او می پرداختند.

علت گفتن مبرقع به موسی مبرقع (ع)

آیت الله نجفی به علت مبرقع گفتن به ایشان اشاره و افزود: حضرت موسی مبرقع برای اینکه از چشم انظار زن و مرد حفظ شود همواره در کوچه ها و معابر برقع بر روی خویش می افکند که از این جهت او را مبرقع می گفتند.

محل دفن موسی مبرقع (ع)

وی در پایان با اشاره به محل دفن حضرت موسی مبرقع (ع) اظهار کرد: اکثر متقدمین و متاخرین و مورخان و محدثان و علمای انساب اتفاق نظر دارند که حضرت موسی مبرقع (ع) از کوفه به قم هجرت نموده و در همین شهر هم رحلت کرده و در محلی که هم اکنون به محله چهل اختران معروف است به خاک سپرده شده است.

گفتنی است، مرقد مطهر امامزاده موسی مبرقع (ع) فرزند امام جواد (ع) و برادر امام هادی (ع) هم اکنون در خیابان طالقانی – محله چهل اختران شهر مقدس قم واقع شده و هر روز زائران فراوانی از اقصی نقاط ایران و جهان به زیارت این امامزاده جلیل القدر مشرف می شوند.

امیرمحسن سلطان احمدی

captcha