افزایش 35 هزار نفری سهمیه زائران حج پاكستان
کد خبر: 3627343
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵

افزایش 35 هزار نفری سهمیه زائران حج پاكستان

گروه بین‌الملل: زائران پاکستانی حج امسال روند افزایشی داشته و سهمیه آنان نسبت به سال گذشته 35 هزار نفر بیشتر شده است.

افزایش 35 هزار نفری سهمیه زائران حج پاكستان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد، اندونزی با 221 هزار زائر، پاکستان با بیش از 177 هزار زائر و هند با 170 هزار نفر بیشترین سهم از حجاج را در سال 1396 به خود اختصاص داده‌اند.
سال گذشته حدود 143 هزار پاكستانی عازم سفر حج شدند و در حال حاضر آمار و ارقام حاكی از افزایش 35 هزار نفری در سهمیه حجاج پاكستان در سال جاری نسبت به سال گذشته است.
در كشور پاكستان امور حج توسط بخش دولتی اداره می‌شود و وزارت امور مذهبی پاكستان متولی امور حج در این كشور است. روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون مردم را از ثبت نام در حج تمتع آگاه می‌كنند و علاوه بر آن از سوی وزارت امور مذهبی در معابر عمومی پلاكاردهایی مبنی بر فراخوان ثبت نام، نصب می‌شود.
زائری كه اعزام می‌شود نباید ناتوانی جسمی داشته باشد و زنان هم بدون همسر نمی‌توانند به حج مشرف شوند. در این كشور محدودیتی برای عزیمت به عربستان وجود ندارد و هر فرد می‌تواند به اندازه توانایی خود و در سال‌های متمادی برای ادای مناسك حج به عربستان سفر كند.
دولت پاكستان برای مدیریت حج افرادی را تربیت می كند و آموزش زائران و نظارت بر امور حج نیز توسط تشكیلات وابسته به دولت انجام می‌گیرد. زائر پاكستانی هیچ‌گونه امكاناتی را با خود به عربستان منتقل نمی‌كند و تمامی نیازهای خود را از كشور مقصد تهیه می‌كند. زمان معرفی زائر به كاروان در پاكستان یک هفته قبل از عزیمت است.
سردار محمد یوسف، وزیر امور مذهبی پاكستان درخصوص تمهیدات لازم برای تأمین امنیت زائران پاكستانی در سال گذشته گفته بود كه برای مطمئن‌شدن از محل حضور حجاج، ردیاب‌های الكترونیك كوچك (جی.پی.اس) به تلفن‌های همراه، ساعت‌های مچی، گردن بند یا انگشتر آنها متصل خواهد شد تا بتوان محل حضور یا مسیر حركت آنان را ردیابی كرد.
گفتنی است، سهمیه حج هر کشور براساس مصوبه سازمان همکاری اسلامی، براساس جمعیت هر کشور تعیین می‌شود که نسبت آن یک به هزار نفر است. با این حال سهمیه برخی کشورها گویای آن است که عربستان دست کم در برابر متحدانش (برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس) چندان پایبند به این قانون نیست، چرا که در برخی سال‌ها سهمیه کشورهایی مانند کویت و یا امارات چند برابر نسبت جمعیتی‌شان تعیین می‌شود، برای همین هم برخی کشورها، همواره درخواست افزایش سهمیه حج داشته‌اند.

captcha