تعامل گسترده با دنیا به منزله مماشات با مستکبران نیست/ مراسم تحلیف؛ تجلی وحدت ملی
کد خبر: 3627384
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
غلامرضا کریمی:

تعامل گسترده با دنیا به منزله مماشات با مستکبران نیست/ مراسم تحلیف؛ تجلی وحدت ملی

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به سه اولویت اصلی کشور که رهبر معظم انقلاب برای دولت در مرسم تنفیذ ترسیم کردند، گفت: تأکید بر گسترش ارتباطات با کشورهای دنیا و جذب سرمایه‌گذاری خارجی به منزله این نیست که جمهوری اسلامی در مقابل سلطه‌گران سر تسلیم فرود می‌آورد و برای حل مشکلات اقتصادی با دنیای استکبار به‌ویژه آمریکا مماشات خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری روزهای پنجشنبه و شنبه (12 و 14 مردادماه) برگزار شد. در مراسم تنفیذ، رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود دولتمردان جدید را به «تکیه بر هویت انقلابی، کار جهادی و بهره‌مندی از حمایت مردمی و سرمایه های مادی و معنوی کشور» توصیه کردند و در بیان سه جهت‌گیری دولت آینده افزودند: «پرداختن به مشکلات مردم بویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی» به عنوان اولویت اصلی، «تعامل گسترده با دنیا و ارتباطات وسیع با ملت‌ها و دولت‌ها»، و «ایستادگی همراه با صلابت و قدرت در مقابل سلطه‌طلبان»، سه جهت‌گیری اصلی است که باید به‌طور همزمان در دستور کار دولت باشد.

از طرفی مراسم تحلیف نیز با حضور گسترده هیئت‌های خارجی و فضای صمیمانه و همدلانه میان رؤسای قوا و و یکصدایی آنها در اتخاذ موضع در برابر آمریکا و اشتراک نظر آنان درباره اولویت‌های اصلی کشور، انعکاس مثبتی در جامعه داشت و این می‌تواند مقوم وحدت و انسجام ملی و همدلی بیشتر جریان‌های سیاسی و قوای سه گانه با یکدیگر باشد.  


اشتغال و بهبود معیشت؛ اولویت اصلی دولت دوازدهم


غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره سه اولویت اصلی که رهبر معظم انقلاب برای دولت در مراسم تنفیذ مشخص کردند، گفت: مراسم تنفیذ در نظام جمهوری اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و رئیس‌جمهور را در جایگاه منطبق با قانون اساسی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بر طبق رویه‌های قبلی رئیس‌جمهور دوره دوازدهم را مورد تنفیذ قرار دادند و رویکردها و جهت‌گیری‌های کلان دولت را مشخص کردند. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های امروز کشور، ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم است و کشور با چالش‌های جدی در این دو حوزه مواجه است.

کریمی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های گسترده‌ای را در یک دهه گذشته تجربه کرده و اگرچه بخشی از این تحریم‌ها با برجام لغو شده و مبادلات اقتصادی و تجاری با سایر کشورهای جهان گسترده شده اما هنوز آثار چشمگیری بر معیشت مردم نگذاشته است لذا توجه اصلی دولت در چهار سال آینده باید معطوف به این دو محور (اشتغال و معیشت) باشد.

تعامل گسترده با دنیا و جذب سرمایه خارجی؛ راهکار مهم ایجاد اشتغال

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: اولویت دوم که رهبری انقلاب بر آن تأکید کردند و موجب جلب توجه رسانه‌های خارجی شد تعامل گسترده با دنیا بود. سیاست جمهوری اسلامی ایران پس از برجام توسعه روابط بین‌المللی است. یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت، جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و کشور ما برای اینکه بتواند معضل اشتغال را حل کند نیاز به جذب حداقل 200 میلیارد دلار سرمایه خارجی دارد.

وی با بیان اینکه جذب این میزان سرمایه خارجی، نیاز به اراده مسئولان ارشد نظام و هماهنگی و اتحاد آنها دارد، گفت: با موضع‌گیری رهبر معظم انقلاب در این خصوص، مشخص شد که تصمیم کلان نظام، روابط گسترده با کشورهای جهان در عین حفظ چارچوب‌های اصولی نظام است که همان اولویت سومی است که مقام معظم رهبری بیان کردند.

افزایش تعامل با جهان به معنای کوتاهی در مقابل سلطه‌گران نیست

کریمی در تشریح اولویت سوم ابراز کرد: در واقع جمهوری اسلامی ایران اگرچه اولویت اصلی خود را بر گسترش ارتباطات با کشورهای دنیا و جذب سرمایه‌گذاری خارجی قرار داده ولی به منزله این نیست که در مقابل سلطه‌گران سر تسلیم فرود بیاورد و به جهت حل مشکلات اقتصادی بخواهد مماشاتی با دنیای استکبار به‌ویژه آمریکا انجام دهد.

مراسم تحلیف؛ نمایش اراده نظام برای توسعه تعامل سازنده با دنیا

کریمی درباره پیام مراسم باشکوه تحلیف و نقش آن در تقویت انسجام داخلی گفت: حجم هیئت‌های عالی‌رتبه که در این مراسم حضور یافتند به‌خوبی بیانگر این بود که دنیا برای همکاری با جمهوری اسلامی در حوزه‌های اقتصادی و تجاری عزم جدی دارد، لذا قریب به صد هیئت خارجی در مراسم تحلیف حضور داشتند که بی‌سابقه بود.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: نکته حائز اهمیت در این جلسه این بخش صحبت دکتر روحانی بود که اعلام کرد در ایران حاکمیت دوگانه وجود ندارد و همه قوا و کل نظام به عنوان یک سیستم واحد و یکپارچه عمل می‌کنند و اراده کلی نظام و دولت بر آن است که با دنیا تعامل گسترده و سازنده داشته باشد.

وی تأکید کرد: در واقع رویکرد مراسم تحلیف نمایش اراده نظام برای افزایش و توسعه روابط بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای گشایش در اقتصاد کشور بود که این پیام به دنیا منتقل شد.

تأکید بر پیگیری منافع ملی؛ شاه‌بیت مراسم تحلیف


کریمی پیام دیگر مراسم تحلیف را پیام صلح و دوستی دانست و گفت: شکل برگزاری این مراسم نشان داد که ایران قصد درگیری و جنگ با هیچ کشوری را نداشته و ندارد و می‌خواهد از طریق صلح، همکاری و ارتباط نزدیک با همسایگان و سایر کشورها منافع خود را پیگیری کند.

وی تصریح کرد: به عبارتی می‌توان گفت مراسم تحلیف نشان‌دهنده انسجام و هماهنگی میان قوای سه‌گانه کشور و تجلی وحدت ملی بود و تأکید بر پیگیری منافع ملی شاه‌بیت این مراسم بود.
captcha