صداقت و اعتقاد به پیشرفت کشور، راز بالندگی جهاد دانشگاهی است
کد خبر: 3627674
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

صداقت و اعتقاد به پیشرفت کشور، راز بالندگی جهاد دانشگاهی است

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به خدمات و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در مسیر رشد و توسعه کشور گفت: صداقت، صمیمیت و اعتقاد به پیشرفت و تعالی کشور، راز بالندگی جهاد دانشگاهی است.

محمدرضا مراثی، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: جهاد دانشگاهی بر اساس شرایط و نیازمندی‌های کشور تاکنون فعالیت‌های زیادی انجام داده است. من از سال ۶۵ تا ۷۵ افتخار کار در جهاد دانشگاهی را داشتم. در دو سال اول معاون پژوهشی جهاد بودم و با توجه به اینکه در دوران جنگ به سر می‌بردیم، جهاد دانشگاهی بر اساس اهداف و رسالت‌های تعریف شده، باید نقش خود را در دوران جنگ و بحران ایفا می‌کرد.
وی افزود: معتقدم کسانی که در جهاد خدمت می‌کردند، همه انسان‌هایی بی‌ادعا بودند و دوست داشتند برای کشور قدمی بردارند. با توجه به شرایط و نیازهای آن زمان، دوستان با امکانات بسیار بسیار مختصری که در اختیار داشتند، طراحی هواپیماهای بدون سرنشینی را که دوربین روی آن تعبیه شده و بتواند از جبهه دشمن عکسبرداری کند، در دستورکار قرار دادند و با همکاری سپاه به این موفقیت نائل شده و توانستند چند فروند از این هواپیماهای بدون سرنشین را که در آن زمان هنوز شرایط برای جولان پهپادها آماده نبود، به صورت ملی و در تعداد محدود راه‌اندازی کنند. این رسالت جهاد دانشگاهی در بخش تحقیقات بود، ولی متأسفانه جهاد به سرانجامی که استحقاقش را داشت، نرسید.
مراثی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در سطح ملی، نصب اسکوربورد ورزشگاه آزادی بود که قبل از انقلاب توسط یک شرکت آلمانی خریداری شده بود و در دوران جنگ به دلیل اینکه اسرا در ورزشگاه مستقر بودند و نیز به دلیل گذر زمان و عدم نگهداری خوب، اسکوربورد از بین رفته و پیشنهاد تعویض آن مطرح شده بود، ولی جهاد دانشگاهی اصفهان مجددا آن را راه‌اندازی نمود. بنابراین با امکانات بسیار محدود کارهای خوبی صورت می‌گرفت که در رشد و پیشرفت علمی کشور می‌توانست نقش‌آفرین باشد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در سال 59، بنا به ضرورت‌ها، ارگانی تحت عنوان جهاد دانشگاهی تشکیل شد. امام(ره) همیشه تأکید داشتند که جوانان باید کشور را اداره کرده، از میزان وابستگی آن بکاهند و صاحب تکنولوژی شوند. از طرف دیگر، افراد بی‌ادعا در جهاد دانشگاهی که به دنبال منفعت مادی نبودند و دوست داشتند کشورشان رونق پیدا کند، صادقانه و با امکانات بسیار کم، دست به دست هم داده و کارهای مشکل و بعضا ناممکن را انجام می‌دادند. من فکر می‌کنم بالندگی جهاد دانشگاهی در صداقت، صمیمت و اعتقاد به پیشرفت کشور و نظام جمهوری اسلامی بود که توانست این افراد را در کنار هم جمع نموده تا راه توسعه و پیشرفت را بپیمایند.
وی اضافه کرد: از زمانی که جهاد دانشگاهی به عنوان یک ارگان شناخته شده و مورد قبول نظام واقع شد، یک ارگان نیمه دولتی محسوب می‌شد که بیش از 90 درصد پرسنل آن، افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی بودند و رده تحصیلی کارمندان جهاد دانشگاهی تفاوت چشمگیری با ارگان‌های دیگر داشت و این تفاوت معنادار در سطح تحصیلات، می‌تواند ظرفیت و پتانسیل‌های جهاد دانشگاهی را افزایش دهد. 
مراثی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: از سال 65 تا 75 که من افتخار فعالیت در جهاد دانشگاهی را داشتم،کارهای بسیار ارزشمندی در حوزه فرهنگی انجام گرفت، از جمله برگزاری سمینار پنجاهمین سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس از این بابت که امام(ره) از این شخصیت به عنوان نماینده‌ای مردمی، شجاع و دارای فکر یاد می‌کردند و مجلس شورای اسلامی از برگزاری آن قدردانی نمود. از دیگر فعالیت‌های فرهنگی نیز می‌توان به تدوین و چاپ کتاب ویژگی‌های اسلام آمریکایی از دیدگاه امام(ره) اشاره کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کشور خاطرنشان کرد: پرنسل جهاد دانشگاهی همگی افرادی تحصیل‌کرده هستند و با افراد فرهیخته و دانشگاهی کشور ارتباط دارند، لذا این ارتباط می‌تواند پتانسیل خوبی برای بالندگی جهاد دانشگاهی در عرصه فرهنگی کشور باشد و من تصور می‌کنم جهاد می‌تواند نقش با اهمیتی در فضای فرهنگی کشور ایفا کند.
captcha