کوه یخ اسلام‌ستیزی در آمریکا و بی‌تفاوتی رسانه‌ها/ سیاه‌نمایی برای کسب منفعت
کد خبر: 3627858
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
ایکنا گزارش می‌دهد؛

کوه یخ اسلام‌ستیزی در آمریکا و بی‌تفاوتی رسانه‌ها/ سیاه‌نمایی برای کسب منفعت

گروه بین‌الملل: بر اساس نقشه منتشرشده از 50 ایالت آمریکا، تقریباً ایالتی وجود ندارد که در آن حمله‌ای علیه مساجد صورت نگرفته باشد. گرچه این واقعیت بسیار هشداردهنده است؛ اما با روی کار آمدن ترامپ چنین وضعیتی دور از انتظار نبود.

کوه یخ اسلام‌ستیزی در آمریکا و بی‌تفاوتی رسانه‌ها/ سیاه‌نمایی برای کسب منفعت

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، بمب‌گذاری اوایل هفته جاری(شنبه، 14 مرداد) در مسجد مینه‌سوتا تنها یک مورد از سلسله حوادث خشونت‌آمیزی بود که علیه مسلمانان آمریکا در حال انجام است.

اگر در آمریکا یک کلیسا بمبگذاری شود، حمله تروریستی نامیده می‌شود؛ یا اگر  کلیساهای بی‌شمار دیگری در چند ماه اخیر عمداً در آتش بسوزند و خاکستر شوند، آیا امکان دارد که چیزی در مورد آن نشنوید؟

دونالد ترامپ فریاد می‌زد که این جنگ علیه مسیحیت است. رسانه‌های طیف‌های سیاسی مختلف، این حوادث وحشتناک را پوشش می‌دادند و شما می‌دانستید که پوشش رسانه‌ای این حملات، پاسخ درستی به این حوادث است.درست است ما نباید هیچ‌گونه مماشاتی با حمله به مراکز عبادی یا آزادی دینی داشته باشیم.

ما شاهد آن هستیم که دقیقاً همین سناریو علیه مسلمانان آمریکا در حال انجام است، اما یک بی‌تفاوتی جمعی در رسانه‌های جریان اصلی نسبت به آن وجود دارد. به اتفاقی که روز شنبه در شهر بلومینگتون در ایالت مینه‌سوتا رخ داد، نگاه کنید. در زمان نماز صبح در مرکز اسلامی بلومینگتون فرد یا افرادی یک بمب دست‌ساز به درون پنجره این مرکز پرتاب کردند. گرچه خوشبختانه کسی آسیب ندید اما صدای انفجار به حدی بود که همسایگان بیدار شدند و خسارات زیادی به مسجد وارد شد.

روز یکشنبه «مارک دیتون»، فرماندار مینه‌سوتا از مرکز اسلامی بلومینگتون دیدن کرد و این بمبگذاری را یک اقدام تروریستی خواند. این در حالی است که این مسجد در گذشته بارها هدف تهدید قرار گرفته بود. کمتر از یک هفته پیش، یک حمله ضداسلامی دیگر در این منطقه اتفاق افتاد. یک قبرستان متعلق به مسلمانان در حومه مینیاپلیس هدف قرار گرفت و مهاجمان با اسپری، صلیب‌های شکسته و عبارت‌های اهانت‌آمیزی را روی دیوارها نقش کرده بودند.

دو حمله ضداسلامی در کمتر از یک هفته وحشتناک است

این دو حمله ضداسلامی در کمتر از یک هفته وحشتناک است؛ اما در عین حال این فقط نوک کوه یخ و بخش کوچکی از موج ترور علیه مسلمانان آمریکا در زمان ترامپ است.

در سه ماه اول سال 2017، 4 مسجد به صورت عمدی به آتش کشیده شدند. تصاویر این مساجد تخریب شده در ایالت‌های مختلف از فلوریدا تا تگزاس تا واشنگتن یادآور تصاویر کلیساهای سیاهپوستان است که توسط نژادپرستان در دهه‌های گذشته به آتش کشیده می‌شدند.

کوه یخ اسلام‌ستیزی در آمریکا و بی‌تفاوتی رسانه‌ها/ سیاه‌نمایی برای کسب منفعت
مرکز اسلامی الفاروق که اوایل هفته جاری مورد هدف قرار گرفت

اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا نقشه‌ای از 50 ایالت آمریکا منتشر کرده که در آن حملات اخیر علیه مساجد مشخص شده است. این نقشه بسیار تعجب برانگیز و دردآور است.

بر اساس این نقشه، تقریباً ایالتی وجود ندارد که در آن حمله‌ای علیه مساجد صورت نگرفته باشد. گرچه این واقعیت بسیار هشداردهنده است؛ اما دور از انتظار نبود که با روی کار آمدن ترامپ چنین وضعیتی پیش بیاید. هنگامیکه ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد، برخی از مسلمانان تصور می‌کردند که وی متعصبان را اشباع می‌کند؛ اما تاریخ آمریکا نشان داده است که اگر شخصی مانند ترامپ پیروز شود، متعصبان و نژادپرستان را جسورتر می‌کند. آن‌ها احساس می‌کنند که یکی از خودشان به قدرت رسیده و هوایشان را دارد.

بی‌اعتنایی رسانه‌های جریان اصلی به حملات اسلام‌ستیزانه

مشاهده برنامه‌های رسانه‌های جریان اصلی آمریکا و بی‌اعتنایی کامل به حملات تروریستی که علیه مسلمانان انجام می‌شود بسیار آزاردهنده است. برخی فکر می‌کنند که سفیدپوستان آمریکایی همه یک جور هستند اما بعد از حادثه یازدهم سپتامبر در آمریکا و به ویژه پس از ریاست‌جمهوری ترامپ دیگر اینگونه نیست. بسیاری از مردم آمریکا با مسلمانان همدردی می‌کنند.

در آمریکا اگر کسی جزو گروه‌های اقلیت باشد همواره احساس انزجار می‌کند به ویژه وقتی پای رسانه‌ها به میان بیاید. هیچ اقلیتی در آمریکا فکر نمی‌کند که پوشش رسانه‌ای منصفانه‌ای در مورد آن‌ها وجود دارد.

به علاوه اینکه رسانه‌ها چه خبری باشند چه سرگرم‌کننده، وقتی پای منفعتی درمیان باشد شروع به سیاه‌نمایی یک گروه می‌کند.

شاید از رسانه‌های جریان اصلی بیش از اندازه انتظار داریم اما حداقل انتظار این است که مسائل مربوط به کسانی که در زمان ریاست ترامپ در رنج هستند مثلاً خانواده‌هایی را که تحت سیاست‌های مهاجرت دچار مشکلات فراوان شده‌اند نیز اندکی نشان دهند.

کوه یخ اسلام‌ستیزی در آمریکا و بی‌تفاوتی رسانه‌ها/ سیاه‌نمایی برای کسب منفعت

در مورد مسلمانان آمریکا، معلوم نیست که چه زمانی قدرت‌های رسانه‌ای مجاب خواهند شد که این موج حملات علیه مسلمانان در حال ایجاد وضعیتی خطرناک است. همانطور که شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی ماه گذشته اعلام کرد، جرائم ناشی از نفرت علیه مسلمانان در شش ماه اول سال 2017 نسبت به مدت مشابه سال قبل 91 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که سال 2016 نیز به لحاظ جرائم ضداسلامی سال وحشتناکی بود.

تشکیل ائتلاف‌های بین ادیان

تنها نکته مثبت در این رابطه این است که ائتلاف‌های بین ادیان متعددی در زمان ترامپ تشکیل شده است؛ اتفاق مبارکی که آن هم جایی در خروجی‌های رسانه‌های جریان اصلی ندارند. به عنوان مثال، بعد از بمبگذاری در مسجد مینه‌سوتا، یک کنفرانس خبری بین‌ادیان تشکیل شد و رهبران مسیحی، یهودی و مسلمان دوشادوش هم ایستادند.

کوه یخ اسلام‌ستیزی در آمریکا و بی‌تفاوتی رسانه‌ها/ سیاه‌نمایی برای کسب منفعت

کشیش«کرتس دی‌یانگ» گفت: حمله به یک مسجد، حمله به کلیسا است، حمله به کنیسه و حمله به همه جوامع دینی است. بنابراین ما در کنار هم می‌ایستیم.

ما می‌دانیم که ترامپ در کنار آن‌ها نخواهد ایستاد. سؤال این است که آیا رسانه‌های جریان اصلی حداقل توجه را به این موج عظیم ترور جلب خواهد کرد و به همان صورت که حملاتی را که توسط اقلیت افراطی اسلام‌گرایان اتفاق افتاده است، پوشش می‌دهند، حملاتی را که علیه مسلمانان به وقوع می‌پیوندد را نیز پوشش خواهند داد؟ یا به نادیده گرفتن این تهدید در حال رشد ادامه می‌دهند تا به جایی برسیم که یک تروریست به درون یک مسجد برود و آمریکایی‌ها را فقط به خاطر دینشان قربانی کند؟ اگر عملکرد رسانه‌ها همین گونه پیش برود، باید نگران بود.

معصومه سادات حسینی
captcha