سواد رسانه‌ای و سواد گفتمانی
کد خبر: 3628236
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
یادداشت وارده؛

سواد رسانه‌ای و سواد گفتمانی

گروه شبکه‌های اجتماعی: حسن بشیر، رئیس هیأت علمی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، یادداشتی به مناسبت روز خبرنگار منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حسن بشیر، رئیس هیئت علمی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، یادداشتی به مناسبت روز خبرنگار منتشر کرده که به شرح ذیل است؛ به نام خداوند نور و امید که عشق و زبان و سخن آفرید؛ روز خبرنگار که روز حرمت قلم و نگارش حقیقت را تداعی می‌کند به همه فعالان و دست‌اندرکاران پر تلاش و متعهد حوزه خبر و خبررسانی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی در ادامه نوشت: حقیقت، کشف حقیقت، انتشار واقعی حقیقت، هدفمند بودن در نشر حقیقت، و خدمت به جامعه برای رشد و تعالی در سایه شناخت حقیقت، از مهم‌ترین اقداماتی است که امروزه توقع می‌رود که خبرنگاران ما و ارباب رسانه‌ها و دست‌اندرکاران خبری و اطلاع‌رسانی به آن توجه ویژه داشته باشند.

بشیر نوشت: رشد و تعالی جامعه در سایه ایمان واقعی و فهم، شناخت و تحلیل صحیح آنچه که در پیرامون آنها می‌گذرد، می‌باشد. این شناخت نیازمند، دسترسی آسان و بدون پیچیدگی و سریع به اطلاعات لازم را می‌طلبد، اما این اقدام تنها بخشی از مسئولیت اطلاع‌رسانی است، مهم‌تر از آن، اینکه با طرح و تحلیل یک خبر یا گزارش خبری، چگونه جامعه می‌تواند از آن برای رشد و تعالی خود بهره‌مند شود. در اینجاست که بحث «سواد رسانه‌ای»، و با تأکید بیشتر و گسترده‌تر «سواد گفتمانی» اهمیت بسزایی پیدا می‌کند.

این استاد ارتباطات در ادامه نوشت: جامعه رسانه‌ای ما، هم خود باید با حوزه سواد رسانه‌ای و گفتمانی آشنایی کافی داشته باشد و هم مردم را به این حوزه مهم علاقمند سازد. فهم یک طرفه از سواد رسانه‌ای می‌تواند به انحراف خبری و اطلاعاتی منجر شود.

سواد رسانه ای تنها شناخت چگونگی بهره برداری از رسانه ها و مدیریت مصرف رسانه ای نیست، که خود اهمیت بسزایی دارد، مهم‌تر از آن باید گفتمان‌های ورای آنچه که منتشر می‌شود را یافت و به همین دلیل، همه افراد جامعه نیازمند نوعی از فهم گفتمان خبری هستند که بتوانند در سایه این فهم و شناخت، گفته‌ها و ناگفته‌های آشکار و پنهان را از میان آنچه که منتشر می‌شود کشف و حقیقت را دریافت کنند.

وی در پایان یادداشت نوشت: امیدوارم که روز خبرنگار، روز ایجاد تحول نه تنها در شیوه‌های خبری و خبرنگاری، بلکه در گسترش‌های مرتبط با فهم خبری، شناخت حقیقت خبری، تمییز درست از نادرست در اطلاعات ارائه شده و نهایتا ارتقای سطح سواد رسانه‌ای و گفتمانی در میان مردم شریف و حقیقت جوی کشور عزیزمان باشد. به امید روزهای بهتر و شکوفاتر.
captcha