بیکاری جوانان؛ عامل اصلی معضلات اجتماعی
کد خبر: 3628470
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

بیکاری جوانان؛ عامل اصلی معضلات اجتماعی

گروه اجتماعی: مهم‌ترین مسئله‌ای که در حال حاضر جامعه و کشور ما با آن دست به گریبان است، بیکاری و عدم اشتغال جوانان است که عامل اصلی معضلات اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از همدان، بیکاری معضل بزرگ جامعه ما است که به همراه خود پیامدهای ناخوشایندی همچون فقر اقتصادی، مشکلات روحی و روانی، افت ارتباطات خانوادگی، مشاجره، بزهکاری و عدم توجه به بنیان خانواده را برای فرد و خانواده به بار می‌آورد.
این مشکلات باعث می‌شود خانواده‌ها از درون با ناهماهنگی و عدم ثبات روبه‌رو شوند و پیوستگی و وابستگی میان افراد به بیشترین شکل ممکن کاهش دهد، از طرفی ما در جامعه خود با فروریختگی ارزش‌های جامعه روبه‌رو هستیم، مشکلی که می‌تواند به راحتی بنیان‌های اصیل یک جامعه را به انحراف بکشاند و آن را از بین ببرد.
بیکاری باعث می‌شود که فرد زندگی را به هیچ بشمارد چراکه هیچ ‌انگیزه‌ای برای گذران زندگی و شب را به روز رساندن ندارد، افرادی که همه تلاش خود را می‌کنند که زندگی بهتری داشته باشند، وقتی با معضل بیکاری مواجه می‌شوند دیگر زندگی و آینده برایشان بی‌اهمیت می‌شود و در واقع خود را به دست سرنوشتی می‌سپارند که هیچ‌چیز آن معلوم نیست.
 متاسفانه در حال حاضر جامعه ما مشکلات فراوانی دارد که بیکاری به بسیاری از این مشکلات دامن می‌زند، فردی که بیکار می‌شود دیگر تعریف درست و جامعی از اوقات فراغت ندارد و نمی‌تواند مانند انسان‌های دیگر برای خود شرایط ایجاد آرامش را مهیا کند.
بیکاری‌ ام‌الامراض همه مشکلات یک جامعه است، جامعه زمانی می‌تواند پویا باشد و به رشد اقتصادی دست یابد و از تخلفات اجتماعی عاری شود که افراد در آن شاغل باشند و در کنار شغل از نظر کاری حاشیه امن برایشان ایجاد شود؛ حاشیه امنی که همیشه استرس و ترس از دست دادن کارشان را نداشته باشند، این همان دردی است که ریشه‌کن کردنش جز با فرهنگ‌سازی و همچنین ترمیم پایه‌های اقتصادی کشور امکان‌پذیر نخواهد بود.
کشوری که بحران بیکاری خود را بتواند حل کند، قطعا در مهم‌ترین مشکل خود توانسته است با سربلندی خارج شود و این ارزش بزرگی است.

وظیفه اصلی شورای فرهنگ عمومی، ترویج ارزش‌ها و نهادینه کردن آنهاست
حجت‌الاسلام ‌و‌المسلمین عباسعلی مغیثی امام جمعه شهر نهاوند در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: وظیفه اصلی شورای فرهنگ عمومی، ترویج ارزش‌ها و نهادینه کردن آنها و در مقابل جلوگیری از ضد ارزش‌ها در جامعه است.
وی گفت : با توجه به آیات قرآن و روایات اگر در جامعه‌ای ارزش‌ها حاکم شود و معروفات عمل شود آن جامعه مورد الطاف الهی قرار می‌گیرد و اگر ضد ارزش‌ها حاکم شد مردم همان جامعه اولین کسانی خواهند بود که ضربه این عمل را می‌چشند.
حجت‌الاسلام مغیثی اضافه کرد: همانگونه که خداوند در قرآن کریم فرموده اند «هر نعمت و خوبی از ناحیه اوست و هر مصیبت، بلا و ناراحتی و مشکلی نتیجه اعمال خود انسان است».
امام جمعه نهاوند ادامه داد: اگر در جامعه‌ای گناه افزایش یابد و هر انسانی که می تواند مانع آن گناه شود اما اقدامی نکند در آن گناه شریک است، در جامعه ای که گناه به حد والای خود برسد مستعد عذاب است و آن هنگام، بشری توانایی مقابل با عذاب پروردگار را ندارد.
وی یادآور شد: حاکمیت ارزش‌ها و معروفات در جامعه به سبب عاقبت به خیری فرد و خانواده او در دنیا و آخرت می‌شود لذا باید توجه داشت که اولویت مشکلات جامعه کنونی چیست سپس به سمت پیش گیری، ممانعت و حل آن مشکل قدم برداشت.
حجت‌الاسلام مغیثی ابراز کرد: یکی از مهمترین مباحث موجود در جامعه امروزی آسیب‌های اجتماعی است که بایستی در این راستا با شناسایی و عملکرد کارشناسانه جهت بهبود و رفع این آسیب‌ها به ترتیب اولویت برنامه ریزی‌های لازم انجام شود.
رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان نهاوند مشکل اصلی کشور را بحث اشتغال عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه اولویت اصلی رئیس جمهور و هیئت دولت هم این مقوله است بایستی اولویت اصلی شهرستان در حوزه آسیب‌های اجتماعی به مقوله اشتغال پرداخته شود.
کریم حمیدوند فرماندار نهاوند نیز با بیان اینکه جامعه ایرانی-اسلامی باید عاری از هرگونه ضد ارزش‌ها باشد به ایکنا گفت: این رخداد مستلزم ورود همه‌جانبه متولیان امور و دستگاه‌های ذیربط است تا ارزش‌های ناب اسلام و انقلاب اسلامی که مبتنی بر آموزه‌های دین و قرآن است در جامعه جاری و ساری شود.
وی افزود: بیکاری و عدم اشتغال جوانان عامل اصلی معضلات اجتماعی است که این مهم در دستور کار همه دستگاه‌های ذیربط قرار دارد و در نهاوند نیز اقدامات خوبی پیش بینی و در حال اجراست.
حمیدوند برپایی بازارچه‌های کوچک در ایام هفته در نقاط مختلف شهر را از برنامه‌های پیش بینی شده به منظور اشتغال زایی و همچنین دسترسی راحت مردم به ملزومات زندگی دانست و گفت ما به دنبال حل مشکل اشتغال نهاوند به صورت نهادینه هستیم .
فرماندار نهاوند ادامه داد: روستای دهفول شهرستان نهاوند، توانسته با عزم و مشارکت مردم مشکل اشتغال را در این حوزه از میان بردارد، در حال حاضر در این روستا بیش از 300 کارگاه مبل و منبت وجود دارد که این خود باعث اشتغال بسیاری از جوانان روستاهای اطراف و حتی شهر نهاوند در این کارگاه‌ها شده است.
وی گفت: می‌توان با سرلوحه قرار دادن فعالیت این روستا هرنقطه از این شهرستان را به عنوان یک پایلوت در تولید محصولات گوناگون قرار دهیم که این خود باعث رفع بیکاری و به تبع آن حل مشکلات و معضلات دیگر شهر می‌شود.
نایب رییس شورای فرهنگ عمومی نهاوند یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات این شهرستان نبود صنایع تولیدی و بسته بندی درحوزه محصولات کشاورزی است که این خود باعث خروج محصول از شهرستان و ارسال به استان‌های دیگر می‌شود و فرصت ایجاد اشتغال و درآمدزایی از شهرستان گرفته می‌شود.
گزارش از لیلا خدائی
captcha