«احمد انصاری» از اولین شهدای قرآنی است/ اهتمام به ترویج کتابخوانی
کد خبر: 3628748
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ:

«احمد انصاری» از اولین شهدای قرآنی است/ اهتمام به ترویج کتابخوانی

گروه هنر: رحیم قربانی در دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید انصاری اظهار کرد: به جرئت می‌توان گفت که این شهید یکی از اولین شهدای قرآنی است که سال 58 در پاوه کردستان به دست کوردلان منافق به شهادت رسید.

«احمد انصاری» از اولین شهدای قرآنی است/ اهتمام به ترویج کتابخوانی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دیدار هفتگی جامعه قرآنی امروز، 18 مرداد ماه، به دیدار از خانواده شهید احمد انصاری اختصاص داشت. در این دیدار رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ اظهار کرد: خدا را شاکریم که بار دیگر به همراهی جامعه قرآنی توانستیم به خدمت خانواده شهید قرآنی برسیم. حدود چهار سالی است که ستاد شهدای قرآنی شکل گرفته این سازمان با هدف شناسایی قاریان شهید برپا شده و تا به امروز دستاوردهای بسیاری نیز داشته است.

وی افزود: به جرئت می‌توان گفت شهید احمد انصاری از اولین شهدای قاری قرآن است که شهرتش بسیار فراوان بوده و حتی مقام معظم رهبری در دیداری که از کردستان داشتند، بر سر مزار ایشان حضور یافتند. این شهید سال 1358 در منطقه پاوه کردستان به دست منافقان کوردل به شهادت رسید.

قربانی تاکید کرد: شاید بسیاری از جوانان قاری نام شهید انصاری را نشنیده باشند برای همین وظیفه ماست تا با معرفی چهره این بزرگان الگوهای خوبی برای قاریان جوان به وجود آوریم. برنامه‌ای تحت عنوان «سوره‌های سرخ» درست شده که در آن شهدای قرآنی معرفی می‌شوند؛ در همین راستا شهید انصاری جزء اولین چهره‌هایی بود که در این برنامه معرفی شد.

«احمد انصاری» از اولین شهدای قرآنی است/ اهتمام به ترویج کتابخوانی

پس از سخنان رحیم قربانی، برادر شهید انصاری در سخنانی تصریح کرد: برادرم در کلاس‌های قرآن رشد و نمو پیدا کرد و به قولی با صدای قرآن بزرگ شد در ادامه وقتی زمان تصمیم گیری برای آینده‌اش رسید به حوزه علمیه رفت تا درس طلبگی بخواند ولی باز هم این مسئله وی را راضی نکرد تا اینکه در نهایت به آرزویش که همان شهادت بود، رسید.

وی ادامه داد: شهید انصاری بسیار اهل مطالعه بود و کتاب‌های بسیاری داشت حتی می‌توانم بگویم که تعداد کتاب‌های وی به بیش از دو هزار جلد می‌رسد. در ضمن وی در کلاس‌های شهید مطهری حضور می‌یافت و همین طور از دوستانش باید به استاد پرهیزکار اشاره کنم.

برادر شهید انصاری درباره ویژگی‌های اخلاقی این شهید چنین اظهار کرد: برادر شهیدم با وجود متانت و سنگینی که داشت، بسیار شوخ طبع بود و هر گاه در مراسمی حاضر می‌شد با اخلاقش همه را مجذوب خود می‌کرد در ضمن وی در شوخی‌هایش سعی می‌کرد از احادیث ائمه استفاده کند تا بتواند در سایه فضای شاد توصیه‌ای اخلاقی و قرآنی داشته باشد.

وی با بیان اینکه شنیدن تلاوت قرآن بهترین تفریح این شهید بود، گفت: هرگاه از کنار اتاق برادر شهیدم رد می‌شدم یا صدای تلاوت قرآن قاریان برجسته شنیده می‌شد یا اینکه خود آیاتی را قرائت می‌کرد. البته دلبستگی برادرم به قرآن تنها به صوت خلاصه نشده بود بلکه وی در عمل نیز به موضوعات قرآنی پایبند بود. درباره نماز و روزه این شهید نیز باید بگویم که هیچگاه به یاد ندارم وی نمازش را سر وقت نخوانده باشد یا روزه‌اش را حتی با دلیل شرعی خورده باشد.

«احمد انصاری» از اولین شهدای قرآنی است/ اهتمام به ترویج کتابخوانی

در بخش دیگری از این مراسم خواهر شهید احمد انصاری نیز در سخنانی تصریح کرد: من علاوه بر اینکه شهید انصاری را قاری بزرگ قرآن می‌دانم وی را هادی خود و خانواده‌ام نیز می‌دانم چون وی با رفتارش ما را هدایت می‌کرد و نکات بسیاری را به ما می‌آموخت. وی همیشه به ما توصیه می‌کرد در زندگی خود مال حرام وارد نکنیم چون مال حرام ریشه زندگی را خشک می‌کند و دیگر نمی‌توان انتظار داشت آن زندگی رنگ آرامش و سعادت به خود ببیند.

این خواهر شهید ادامه داد: وی بر روی تحکیم خانواده تاکید بسیار داشت و همیشه به ما توصیه می‌کرد احترام همسرانمان را داشته باشیم حتی به یاد دارم وقتی من با همسرم اندکی اختلاف نظر پیدا می‌کردیم وی به من توصیه می‌کرد که باید با شوهرم بهتر رفتار کنم و اگر مخالفتی هم دارم آن را با کمال ادب بیان کنم.

اهتمام شهید به ترویج فرهنگ کتابخوانی

وی با تاکید بر اینکه اشاعه فرهنگ کتابخوانی از دیگر علایق شهید انصاری بود گفت: شهید انصاری جدا از اینکه خود علاقمند به مطالعه بود همه اطرافیان خود را هم تشویق می‌کرد مطالعه کنند. برای مثال بین بچه‌های فامیل کتاب پخش می‌کرد و از آنها می‌خواست که کتاب را در یک تاریخ مشخص بخوانند تا بعد وی از آنها درباره اهداف کتاب سوال کند. نکته جالب اینکه وی به کسانی که در دادن جواب موفق بودند جوایزی اهدا می‌کرد تا به نوعی برای دیگران انگیزه‌ای ایجاد کند که در هفته‌های بعد آنها بیشتر و بهتر کتاب بخوانند.

این خواهر شهید به توضیح فوق اضافه کرد: مطلب جالبتر اینکه وی کتاب‌هایی برای خواندن بچه‌ها انتخاب می‌کرد که مضمون و پیام قرآنی داشت در حقیقت وی با این کارش فرهنگ کتابخوانی را در بین بچه‌ها رواج می‌داد و هم اینکه به آنها آموزه‌های قرآنی می‌آموخت. این روش به عقیده من بسیار تاثیرگذار و جذاب بود چون هنوز بچه‌های فامیل که هم اکنون برای خود پدر و مادر شده‌اند از آموزش‌های شهید انصاری به نیکی یاد می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه شهید انصاری راه قرآن را در زمانی پیش گرفت که کمتر کسی سمت آن می‌رفت، گفت: وی در زمان ستمشاهی فعالیت قرآنی می‌کرد؛ زمانی که اینگونه علائق در بین آحاد مردم چندان دیده نمی‌شد برای همین کسی نمی‌تواند از این شهید ایراد بگیرد که وی برای به دست آوردن منافع دنیای به سمت قرآن سوق پیدا کرده است. در ضمن وی تنها 22 سال داشت که شهید شد زمانی که عموم جوان‌ها آن را امور جوانی خود اختصاص می‌دهند اما وی جوانیش را در راه اسلام و قرآن فدا کرد.

در انتهای این مراسم از سوی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ از خبرنگاران قرآنی که طی یکسال گذشته دیدارهای جامعه قرآنی با خانواده شهدا را پوشش داده بودند، تجلیل شد. این تجلیل نیز توسط خانواده شهید انصاری صورت گرفت. در این آئین از خبرنگاران خبرگزاری بین‌المللی قرآن هم تقدیر به عمل آمد.

گزارش تصویری مربوط به دیدار را اینجا ببنید.

captcha