چگونگی اثبات امامت امام زمان(عج)
کد خبر: 3629076
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸

چگونگی اثبات امامت امام زمان(عج)

گروه معارف: بر امامت آخرین امام که امام حی عصر ماست احادیث متواتری وجود دارد که به‌طور خاص بر این مطلب اشاره دارد و تعداد آن فراوان است و در این مجال نگاهی به این مباحث داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، امام اگر معصوم نباشد نقض غرض می‌شود، لذا راه‌های شناخت امام را در دو طریق منحصر کرده‌اند: از طریق پیامبر(ص) و یا امام قبلی بر اساس آیه 36 سوره احزاب و دوم بر اساس معجزه که این دو مکمل یکدیگرند.

اگر برای شما سئوال پیش آمده که چرا مسلمانان نمی‌توانند برای خود امام را انتخاب کنند و به قول امروزی‌ها دموکراسی را نشان دهند، باید بگوئیم که حدیث مفصلی را دراین باره شیخ طبرسی در کتاب احتجاح نقل کرده که فردی نزد مولایمان امام حسن عسکری(ع) مشرف شد و عرضه داشت: ای مولای من! بفرمائید که علت چیست که مردم نمی‌توانند امام برای خود برگزینند؟ حضرت فرمود: امام اصلاح‌گر است یا افسادگر؟ عرضه داشت: اصلاح‌گر حضرت سوال کرد: آیا امکان دارد که فاسدی را انتخاب کنند در حالی که ندانند که در اندیشه او چه می‌گذرد؟ فکر اصلاح دارد یا افساد. عرض کرد آری حضرت فرمود: همین است علت که با دلیل روشنی برای تو بیان کردم که عقلت بپذیرد – یعنی انتخاب امام به دست بشر منتج به یک انتخاب صد درصدی نمی‌شود همچنان که نمونه‌های آن را در کشور خودمان می‌بینیم که افرادی کاندیدا می‌شوند و مردم به خیال خود و احتمالاً با تحقیقاتی که می‌کنند او را انتخاب کرده و امید اصلاح امور دارند، اما برخی از آنان به مرور چهره دومی نشان می‌دهند که غالب افراد از آن بی‌خبر بوده‌اند و لذا این افراد در دوره‌های بعد دیگر تائید صلاحیت نمی‌شوند و قس علی هذا.

بر امامت آخرین امام که امام حی عصر ماست احادیث متواتری وجود دارد که به‌طور خاص بر این مطلب اشاره دارد و تعداد آن فراوان است، از جمله اینکه شیخ صدوق رحمةالله علیه به روایت صحیح از ریان ابن صلت نقل کرده که گفت به حضرت رضا(ع) عرضه داشتم: شما صاحب امر هستید؟ فرمود من نیز صاحب امر هستم ولی نه آن صاحب امری که زمین را از عدل پر کند، همان‌طور که پر شده باشد از جور و ستم و چگونه او باشم و حال آنکه می‌بینی که بدنم ضعیف است؛ اما قائم آن است که وقتی ظهور نماید سن پیران و سیمای جوانان دارد، به قدری بدنش نیرومند است که اگر به بزرگ‌ترین درخت دست اندازد، آن را از جای برکند و اگر در میان کوه‌ها فریاد برآورد سنگهای آن فرو ریزد، عصای موسی و انگشتری سلیمان(ع) با اوست، او چهارمین فرزند من است که خداوند او را هر قدر که مشیتش تعلق گیرد در پشت پرده غیبت مستور می‌سازد سپس او را آشکار می‌گرداند تا زمین را از عدل و داد پر کند چنان که از ستم و بیداد پر شده باشد.

و برای بیان دلیل دوم بر امامت مولایمان معجزات و کرامات متواتری نقل گردیده که به عنوان نمونه به یک مورد آن اشاره می‌کنیم:

شیخ صدوق رحمةالله علیه در کتاب کمال‌الدین آورده است که وقتی حضرت متولد شد، پرندگان سفیدی از آسمان فرود آمدند و بال‌های خود را بر سر و صورت و سایر اعضای بدنش کشیدند و سپس به آسمان رفتند. آنگاه حضرت امام حسن عسکری(ع) و صلوات‌الله فرمودند: آن‌ها فرشتگان بودند که برای تبرک به این نوزاد فرود آمدند و هرگاه این فرزند ظهور کند، آن‌ها یاران اویند. (کمال الدین: 2/431 )

و از جمله معجزات آشکار آن حضرت(ع) حصول خواسته‌های مردم است که با افکندن عریضه حاجت در چاه یا آب جاری انجام می‌پذیرد و این امر کاملا دیده می‌شود و مجرب است و علاقه‌مندان می‌توانند جهت اطلاع از معجزات آن حضرت به کتاب کمال‌الدین شیخ صدوق، کتاب خرایج شیخ سعید هبه الله، بحارالانوار مجلسی و یا کتاب شریف نجم‌الثاقب میرزا حسین نوری مراجعه نمایند.

یا صاحب‌الزمان(عج)!

تو خورشید تابانی که نیاز به اثبات نداری، اما ما این‌قدر غرق در غفلت شده‌ایم که نور تو را با اینهمه درخشش گاه نمی‌بینیم در تاریکی اعمالمان به دنبال جرقه‌های نور دیگری هستیم تا فقط مسیر جلوی پای خویش را روشن کنیم.

آقاجان!

قدری از وسعت دید و نظر خود را ارزانی ما کن تا مثال تو گردیم و در زمینه‌سازی ظهورت بکوشیم، نه اینکه خود مانعی بر سر راه شما باشیم.

حجت‌الاسلام محمد شریف حسینی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ملکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۸ - ۰۰:۴۹
0
0
یا امام زمان ای کاش من ِ رو سیاه غباری از خاک پای تو بودم ...
captcha