گزارش ایکنا از اختتامیه مسابقات قرآن استان تهران
کد خبر: 3629121
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱

گزارش ایکنا از اختتامیه مسابقات قرآن استان تهران

گروه مسابقات: مراسم اختتامیه چهلمین دوره مسابقات قرآن استان تهران عصر امروز 20 مردادماه برگزار و در آن از برگزیدگان رشته‌های مختلف تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه چهلمین دوره مسابقات قرآن استان تهران، بعدازظهر امروز 20 مردادماه در جوار آستان امامزادگان سیدجعفر(ع) و حمیده خاتون(س) برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از طنین انداز شدن سرود ملی کشورمان وحید خزایی، نفر اول رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.
در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین محمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران، در سخنانی با اشاره به ایام ذی القعده به عنوان ماه عبادت و بندگی اشاره کرد و گفت: ثواب تلاوت‌های صورت گرفته در چهلمین دوره مسابقات قرآن استان تهران را به شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و شهدای منا تقدیم می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید کارکرد قرآن را در جامعه گسترش دهیم، افزود: مراکز زیادی در کشور فعالیت دارند که برای ترویج قرآن در بین مردم تلاش می کنند. بخش مردمی نیز در عرصه فعالیت‌های قرآنی تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند. امیدوارم همه این تلاش‌ها در راستای تمدن‌سازی اسلامی که مد نظر مقام معظم رهبری باشد و منتهی به این تمدن شود.
محمدزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مراسم اختتامیه چهلمین دوره مسابقات استان تهران به نامه 69 حضرت علی(ع) به «همدانی» اشاره و اظهار کرد: حضرت در این نامه می‌فرمایند به ریسمان قرآن چنگ بزن و از آن نصیحت بپذیر. نصیحت قرآن یک نصیحت واقعی است و انسان را به بهترین‌ها رهنمون می‌کند.
وی همچنین در سخنان خود به سریال حضرت یوسف(ع) و موفقیت آن در جذب مخاطب اشاره و خاطرنشان کرد: از راه‌های گوناگون می‌توان قرآن را به مردم شناساند، برخی استعداد تلاوت و حفظ قرآن را دارند و برخی هم از طریق هنر این کار را می‌کنند. متاسفانه با گذشت 37 سال از انقلاب هنر قرآنی مورد غفلت قرار گرفته است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران به یکی دیگر از سخنان حضرت علی(ع) اشاره و اظهار کرد: حضرت امیر در یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه تنها راه درمان تاریکی‌های موجود در جامعه را قرآن می‌دانند. یکی از کارکردهای قرآن که می‌تواند ظلمات را از جامعه دور کند همین مسابقات قرآن است. این مسابقات باعث می‌شود تا مردم توجه بیشتری به قرآن پیدا کنند.
وی در ادامه به رشته‌های این دوره از مسابقات اشاره و بیان کرد: رشته‌های حفظ قرآن در چهار بخش، قرائت تحقیق و ترتیل، اذان و دعاخوانی است. نکته مورد تاکید این است که باید به بحث دعاخوانی توجه بیشتری داشته باشیم تا مردم بیشتر با ادعیه آشنا شوند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران خاطرنشان کرد: روزگاری در اصفهان، خانواده‌ای نبود مگر اینکه یکی از اعضای آن، حافظ کل صحیفه سجادیه باشد. اما امروزه در اماکن متبرکه کمتر اثری از این کتاب ارزشمند به چشم می‌خورد.
محمدزاده در ادامه گفت: در چهلمین دوره مسابقات قرآن استان تهران 179 شرکت‌کننده در دو بخش بانوان و آقایان حضور داشتند که از بین آنها 42 نفر حائز رتبه برتر شده‌اند. البته از دیدگاه ما همه این 179 نفر برگزیده هستند؛ چرا که همه نمرات و رتبه‌ها را نسبی می‌دانیم.
وی با اشاره به اینکه در رشته حفظ کل و قرائت تحقیق پنج یا شش نفر به مرحله کشوری راه خواهند یافت، افزود: در ادامه این مسابقات و از روز یکشنبه 22 مردادماه شاهد برگزاری مسابقات ویژه اتباع خارجی خواهیم بود.
در ادامه این مراسم گروه تواشیح شمس تهران به اجرای سه اثر پرداخت و پس از آن نیز نماهنگی از مراحل مختلف برگزاری مسابقات پخش شد.
سخنرانی سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن بخش دیگری از این مراسم بود.
وی در بخشی از صحبت‌های خود، گفت: برگزاری مسابقات قرآن در استان تهران از مسابقات بین‌المللی قرآن نیز مشکل‌تر است؛ چرا که قاریان و حافظان این استان همه از نخبگان کشوری هستند. بنابر این هم داوری این مسابقات و هم داوری آن سخت و دشوار است.
وی در ادامه بیان کرد: قابلیت قرآن از ابعاد هنری و رسانه‌ای بسیار قابل توجه است. قرآن کریم خود یک ابررسانه است. ما چه اثری دیگری داریم که هم از لحاظ ادبیات در این سطح از فصاحت و بلاغت باشد و هم از لحاظ معنا و مفهوم در اوج باشد. کدام متن ادبی هست که چنین ظرفیتی برای تلاوت داشته باشد.
سرابی با تاکید بر اینکه چه متنی می توانیم پیدا کنیم که مملو از معارف عالیه و انسانی باشد، گفت: برخی متون هستند که حاوی مطالب و معارف عمیقی هستند اما قرآن دارای ابعاد مختلف و متفاوتی هم برای افرادی که دنبال دانش و عرفان هستند و هم برای افرادی که دنبال هنر هستند، مورد استفاده است.
در ادامه این مراسم از نفرات برتر رشته‌های مختلف تجلیل شد. در این بخش ابتدا بانوان و پس از آن نیز آقایان مورد تجلیل قرار گرفتند.
captcha