ارکان اصلی تبلیغ و تضعیف مظاهر دینی در جامعه/ کم‌رنگ شدن باور به وعده‎های الهی
کد خبر: 3629134
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶
حائری‎زاده تبیین کرد:

ارکان اصلی تبلیغ و تضعیف مظاهر دینی در جامعه/ کم‌رنگ شدن باور به وعده‎های الهی

گروه جامعه: کارشناس مطرح مسائل دینی با بیان اینکه رودربایستی‎های اخلاقی باعث دور شدن جامعه از معنویت شده است، گفت: مهمترین دلایل گره‎های زندگی و آسیب‎های موجود امروز باور نداشتن به وعده‎های خدا و دور شدن مردم و حاکمیت از سبک زندگی ائمه(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی حائری‌زاده، کارشناس مطرح دینی کشور در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به علل و ریشه آسیب‎های زندگی امروز، اظهار کرد: تمام آسیب‎های‎ زندگی امروز ریشه در دور شدن از معارف دینی و باور نداشتن به وعده‎های خداوند دارد؛ متاسفانه ما امروز از قرآن و عترت دور شده‎ و مجالس مذهبی‎ را صرفا به گریه کردن و عزاداری محدود کرده‌ایم، در مجالس دینی تنها به پرداختن فضائل اکتفا می‎کنیم و سبک زندگی ائمه(ع) را در کار، اخلاق، تعاملات و رفتارمان ملموس نمی‎کنیم و همین موارد باعث به وجود آمدن آسیب‎ها می‎شود‎.

همه می‎دانیم گره کارمان کجاست

وی افزود: همه می‎دانیم گره کارمان کجاست؛ چرا که آگاهی داریم از معارف قرآنی دور شده‎ایم و دروغ، بی‎حجابی، بی‌اخلاقی و امثال آنها را که اثر منفی بر زندگی دارد انجام می‎دهیم و جلوی آن را نمی‎گیریم؛ حتی شهامت این را هم نداریم که اگر در اقلیت بودیم از حرف خداوند کریم و پیغمبرش حضرت محمد(ص) دفاع کنیم و یا آن را نقل کنیم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه رودربایستی‎های اخلاقی باعث دور شدن جامعه از معنویت و سبک زندگی معصومین(ع) شده است، ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل گره‎های زندگی و آسیب‎های موجود امروز باور نداشتن به وعده‎های خداوند کریم است؛ وقتی که می‎فرماید تو حرکت کن من کمکت خواهم کرد: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ (محمد/٧ )»، اما حرکتی در ما دیده نمی‎شود.

دور شدن مردم و حاکمیت از سبک زندگی ائمه(ص)

حجت‌السلام حائری‌زاده با تأکید بر اینکه باید در مجالس مذهبی سبک زندگی ائمه(ع) که به عنوان اساس شیعه شناخته می‎شوند با زندگی امروز سنجیده و بیان شود، تصریح کرد: علت اینکه فعالیت‎های فرهنگی و دینی دستگاه‌ها و نهادهای متولی در حوزه سبک زندگی اسلامی اثرگذاری ندارد به دلیل همین دور شدن مردم و حاکمیت از سبک زندگی ائمه(ع)، است؛ البته باید چرایی این موضوع را در بدنه خود مردم و حاکمیت جست‎وجو کرد. امروز بخشی از مسائل بر عهده خود مردم است، که شامل اخلاقیات، دروغ نگفتن، احترام به دیگران، راستگویی، رزق حلال و امثال آن است.

تکبر؛ تیر خلاص انسان به خود

وی افزود: بخش بزرگی از مشکلات انسان از جایی شروع می‏‎شود که گمان کند، برای خودش کسی شده است و هر زمانی که چنین احساسی به او دست دهد، تیر خلاص را به خودش زده است. امام حسین(ع)، در دعای عرفه می‎فرمایند: «در دنیا و در عالم فقیرتر از من چه کسی است»؛ لذا مشکل بسیاری از افراد از جایی شروع می‎شود که شخص فکر می‎کند خیلی عاقل است. البته استثنائاتی هم مانند برخی پزشکان که باید تخصصشان را در حوزه فعالیت خود اعلام کنند، وجود دارد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در قرآن نمونه‎هایی از تکبر وجود دارد و اولین کسی که ادعا کرد و تکبر ورزید ابلیس بود؛ ابلیس کسی بود که شش هزار سال معلم ملائک بود و ملائک از او درس اخلاق می‎گرفتند، اما تیر خلاص ابلیس به خودش در جایی محقق شد که گفت من از آدم بهتر هستم.

اثرگذاری فضاهای مجازی بر اخلاقیات و زندگی

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز فضاهای مجازی بر اخلاقیات و زندگی اثرگذار بوده است، گفت: این فضا هم باعث شده تربیت از چرخه اصلی خودش خارج شود؛ در گذشته تربیت به طور مستقیم توسط والدین انجام می‎شد، ولی امروز شبکه‏‌های مجازی، اینترنت، شبکه‎های ماهواره‎ای و امثال آنها بدون کمترین هزینه در حال تربیت کردن انسان‎ها هستند.

از انقلاب تاکنون  5 جمهوری اسلامی تحویل مردم شده است

این کارشناس مسائل تربیتی تصریح کرد: در بخش حاکمیت هم متاسفانه از بعد انقلاب تاکنون نزدیک به پنج جمهوری اسلامی تحویل مردم شده است؛ در این مدت هر دولتی با هر سابقه سیاسی که روی کار می‏‎آمد دین را به گونه‎ای جدید برای مردم بیان می‎کرد و دولت بعد، آن را نقض می‎کرد و چیز دیگری می‎گفت؛ لذا زمانی که شرایط به این شکل می‎شود، شاهد خواهیم بود در یک دولت مسئله و موضوعی نقش معروف را پیدا می‎کند و در دولت دیگری همان مسئله و موضوع منکر می‎شود که هضم این رفتار چندگانه برای مردم مشکل است.

جامعه باورمند مسئول خداباور می‎خواهد

حائری‎زاده، گفت: در جامعه اسلامی زمانی که یک مسئول وعده‎های خدا را باور نداشته باشد چطور باید انتظار داشت که یک جامعه باورمند را تربیت کند؛ وقتی مسئولی به نماز اول وقت اهمیت نمی‎دهد، نمی‎تواند یک جامعه دینی که بحث اول و نماد آن نماز است را تحویل دهد.

وی بیان کرد: امروز حاکمیت در سیستم‎های عملکردی گزارشی شده است و تنها با یک گزارش ساده، خود را راحت می‎کنند؛ با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در سال‎های مختلف از جمله اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و تولید و اشتغال باید ببینیم در این موضوعات چه فعالیت‎های مفیدی در بحث نماز، صداقت گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و افزایش اخلاقیات در جامعه چه اقداماتی انجام شده است.

ارکان اصلی تبلیغ و یا تضعیف مظاهر دینی در جامعه

این کارشناس مطرح دینی کشور با بیان اینکه کم رنگ شدن مظاهر دینی یکی از مسائل مهم جامعه امروز است؛ اظهار کرد: طبق تحقیقات میدانی که انجام شده است، 30 عامل در کم‎رنگ شدن مظاهر دینی در جامعه موثر بوده که از این تعداد پنج مورد آن به خود روحانیت باز می‎گردد. البته بخشی از این موارد به مردم و بخش دیگر آن باز به حاکمیت مرتبط است. این سه رکن مثلثی هستند که با هم مرتبط هستند و اگر همسو و هم‌جهت باشند نتیجه می‌دهد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۸:۴۴
0
0
۳۰ عامل در کم‎رنگ شدن مظاهر دینی ؟؟؟
این ۳۰ عامل چی هستند و از کجا می شه به این تحقیقات دسترسی پیدا کرد؟
captcha