مهم‌ترین دستاورد آزمون مجازی «به سوی فهم قرآن» افزایش مخاطبان بود
کد خبر: 3629311
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
ساجدی:

مهم‌ترین دستاورد آزمون مجازی «به سوی فهم قرآن» افزایش مخاطبان بود

گروه شبکه‌های اجتماعی: مدیر فناوری اطلاعات آزمون سراسری قرآن و عترت گفت: مهم‌ترین دستاورد آزمون الکترونیکی «به سوی فهم قرآن» را می‌توان افزایش مخاطبان آزمون‌های سراسری قرآن و عترت به میزان 700 درصد نسبت به آزمون‌های سال‌های گذشته با هزینه‌ای حداکثر دوبرابر بیان کرد. در سالی که سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده شده می‌توان این اتفاق را مصداق بارز از عمل به این شعار عنوان کرد.

یاسر ساجدی، مدیر فناوری اطلاعات آزمون سراسری قرآن و عترت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به برگزاری آزمون الکترونیکی «به سوی فهم قرآن»، اظهار کرد: این آزمون از سوی معاونت عترت و قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بیش از نیم میلیون کارمند سراسر کشور در سال جاری برگزار شد و یکی از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای نیل به استفاده از ابزارهای الکترونیکی در ارائه خدمات آموزشی قرآن و عترت این وزارت بوده که یقینا در این مسیر با چالش‌ها و البته دستاوردهای جدیدی نیز مواجه بوده است.

وی افزود: مهم‌ترین دستاورد آزمون الکترونیکی به «سوی فهم قرآن» را می‌توان افزایش مخاطبان آزمون‌های سراسری قرآن و عترت به میزان 700 درصد نسبت به آزمون‌های سال‌های گذشته با هزینه‌ای حداکثر دو برابر بیان کرد. در سالی که سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده شده می‌توان این اتفاق را مصداق بارز از عمل به این شعار عنوان کرد. جدی‌ترین چالش این نوع آزمون‌ها نیز میزان اعتبار و روایی (Validity) برگزاری آنهاست.

مدیر فناوری اطلاعات آزمون سراسری قرآن و عترت تصریح کرد: فرایند اجرایی آزمون الکترونیکی به سوی فهم قرآن با محوریت تفسیر سوره صف از تابستان 95 با ثبت نام اینترنتی از متقاضیان آغاز شد و در اسفند 95 با صدور گواهینامه قبول‌شدگان و اهدای جوایز برگزیدگان آزمون پایان یافت.

وی ادامه داد: آزمونی که برای نخستین‌بار در کشور با این تعداد از فراگیران برگزار می‌شد و نبود تجربه در این خصوص، کار  را دشوار کرده و موانع و چالش‌های متعددی بر سر راه مجریان به وجود آورده بود که چاره‌اندیشی برای چگونگی حل این مسائل، تجربه‌های ارزشمندی را به دست داده است که می‌تواند در آزمون‌ها و تجربه‌های بعدی نقش کلیدی و چشمگیری را داشته باشند.

ساجدی اظهار کرد: تعداد افراد شرکت‌کننده در این آزمون نزدیک به نیم میلیون نفر بوده که در سراسر کشور و از طریق اینترنت و با استفاده از هر ابزار الکترونیکی مانند کامپیوتر شخصی، لب‌تاپ، تبلت و موبایل در این دوره آموزشی شرکت کرده‌اند. تمامی محتواهای آموزشی علاوه بر آنکه به صورت مکتوب در سراسر کشور توزیع شد، به صورت الکترونیکی و از طریق سایت آزمون در دسترس همگان بود. تمامی فرایند برگزاری این آزمون از ثبت نام گرفته تا صدور گواهینامه به جهت سهولت کار مخاطبان بر بستر اینترنت انجام شد.

وی بیان کرد: حدود 45 درصد شرکت‌کنندگان از گوشی تلفن همراه برای شرکت در آزمون استفاده کردند که این آمار نشان‌دهنده افزایش روز به روز استفاده از اینترنت به صورت دایمی در میان کاربران ایرانی است. بر این اساس فرصت‌های استفاده از فضای مجازی نیز مهیا می‌شود.

مدیر فناوری اطلاعات آزمون سراسری قرآن و عترت تصریح کرد: با توجه به آنکه متغیر مکان در شیوه الکترونیکی آموزش به صورت کامل معنی خود را از دست داده است، می‌توان با این شیوه حجم کثیری از مخاطبان و فراگیران را پوشش داد. آزمون «به سوی فهم قرآن» نیز توانست به این هدف دست یابد و آزمونی با نیم میلیون مخاطب با موفقیت 95 درصدی را برگزار کند.

رد نشود///

وی یادآور شد: مهم‌ترین چالش پیش رو در این زمینه مربوط به بحث اعتبار و روایی این آزمون بوده است. برای تمامی دستگاه‌هایی که کارکنان آنها در این آزمون شرکت می‌کردند به ویژه وزارت آموزش و پرورش سلامت آزمون اهمیت ویژه ای داشت. از همین رو آزمون برای تمامی شرکت‌کنندگان در یک روز و در یک بازه زمانی 30 دقیقه‌ای برگزار شد تا با محدود کردن زمان و وقت آزمون اعتبار آن‌ را به میزان قابل قبولی برساند. اما همین امر زمینه را برای چالش دوم فراهم کرد و آن مشکل ورود همزمان به سامانه آزمون برای همه فراگیران در بازه زمانی مورد نظر بوده است.

رد نشود///

ساجدی ادامه داد: برای عبور از این چالش دو اقدام مهم صورت گرفت. نخست بستر مناسبی از نظر سرور و پهنای باند برای اجرای هرچه بهتر آزمون فراهم شد، سپس نرم‌افزار آزمون به گونه‌ای طراحی شد که کاربرانی که به دلیل سرعت پایین اینترنت و یا قطع شدن ارتباط با سرور موفق به شروع آزمون نشده‌اند، در صف انتظار آزمون منتظر بمانند تا به محض برقراری ارتباط مجدد بتوانند آزمون خود را آغاز نمایند و یا ادامه دهند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۱۰:۳۲
0
0
استفاده درست از فضای مجازی به ارتقاء کاربران می‌انجامد
captcha