افزایش مهارت مبلغان دینی؛ رویکرد ستاد اقامه نماز
کد خبر: 3629360
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

افزایش مهارت مبلغان دینی؛ رویکرد ستاد اقامه نماز

گروه اجتماعی: رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های ستاد اقامه نماز مهم‌ترین دغدغه این ستاد را آموزش مهارت انتقال مفاهیم نماز به مبلغان دینی برشمرد.

حجت‌الاسلام امرالله سبحانی‌نیا، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی بیان کرد: ستاد اقامه نماز اگرچه از حمایت دولت استفاده می‌کند ولی دولتی نیست و یک نهاد کاملا مردمی بوده که از قید و بند امور اداری آزاد و به‌دنبال انتشار برنامه‌های دینی است.
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های ستاد دو نوع است، افزود: فعالیت تبلیغی و ترویجی به شکل برگزاری مسابقات با موضوعات دینی و مذهبی خاصه در خصوص نماز، برپایی نمایشگاه در مراکز مختلف و ... است.
ارائه آموزش مهارتی به مبلغان دینی
سبحانی‌نیا ادامه داد: دومین فعالیت ستاد اقامه نماز در راستای مباحث آموزشی و مهارتی است که در این خصوص با دید باز و بر اساس یافته‌های میدانی، کلاس‌های آموزشی و مهارتی ویژه مبلغان دینی که دانش و معارف دینی را دارند ولی مهارت کافی برای انتقال مفاهیم را ندارند، برگزار می‌شود.
وی افزود: یکی از کارهایی که چند سال اخیر آغاز شده، افزایش مهارت مربیان است که در این خصوص اولویت آموزش برای مبلغان مراکز دینی دارای مسئولیت تبلیغی است.
سبحانی‌نیا اظهار کرد: این کلاس‌ها در گروه‌های سی تا چهل نفر با موضوعاتی همانند، چگونه اسرار نماز را بگوییم و مباحثی از این قبیل برگزار می‌شود که در طول این دوره مبلغ و مربی مهارت کافی در خصوص انتقال مباحث دینی را کسب می‌کند.
چالش خانواده‌ها در خصوص گفتمان دینی با نسل جوان
رئیس ستاد اقامه نماز استان خراسان رضوی ابراز کرد: یکی از مسائلی که در جامعه امروز با آن مواجه هستیم این است که خانواده‌ها در خصوص گفتمان دینی با نسل جوان دچار چالش هستند و گاهی والدین با تحکم و تحقیر در این‌ خصوص با فرزندان جوان خود رفتار می‌کنند.
وی افزود: در راستای حل این مسئله نیز تلاش شده در مساجد، مراکز و سازمان‌ها که درخواست خود را به ستاد اقامه نماز ارائه دهند، کلاس‌هایی به صورت بحث و گفتگوی دینی و چگونگی دعوت به نماز، نقش نماز در زندگی و سایر مباحث دینی ویژه خانواده‌ها برگزار شود.
سبحانی‌نیا با اشاره به اینکه برخی تصور دارند کودک انبار علم و عمل دینی است، اضافه کرد: این تصور نادرست است چراکه کودک باید با نمادهای دینی انس بگیرد.
وی افزود: در راستای انتقال مباحث دینی به کودکان نیز 900 مربی مهد کودک طی دو سال تحت آموزش مهارتی قرار گرفتند.
پرسش‌‎های نوپدید نسل جوان و راهکار ستاد اقامه نماز
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی گفت: امروز نسل جوان با پرسش‌های نوپدید درباره نماز و مباحث دینی روبرو است که در این خصوص نیز ستاد اقامه نماز با هماهنگی آموزش و پرورش جلسات پرسش و پاسخ در مدارس برگزار می‌کند.
وی با اشاره به تأکیدات رهبری در خصوص فضای مجازی، بیان کرد: امروز نسل جدید رویکرد شتابنده ای به فضای مجازی دارد و به صورت موجی است که اگر مدیریت نشود تهدید بزرگی محسوب خواهد شد.
تبدیل تهدیدهای فضای مجازی به فرصت
سبحانی‌نیا اظهار کرد: در راستای تبدیل تهدیدهای فضای مجازی به فرصت، کانون فعالیت مباحث دینی در فضای مجازی تشکیل شده که بیش از 100 برنامه را مدیریت و اجرا می‌کند.
وی افزود: در این کانون اساتید دارای سواد رسانه‌ای که در حوزه دینی نیز دارای تخصص باشند برای انتقال سواد رسانه‌ای به مروجان دینی شناسایی شدند.
سبحانی‌نیا گفت: در راستای نشر موضوعات نماز در فضای مجازی با هنرمندی و به صورت غیر مستقیم از ظرفیت کسانی که وظیفه سازمانی‌شان ترویج دین بوده و در فضای مجازی هم دستی دارند، استفاده شده است.
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اظهار کرد: در این راستا نیز از ظرفیت کانون‌های مساجد، حوزه هنری آستان قدس رضوی و سازمان تبلیغات اسلامی نیز برای تبدیل تهدید فضای مجازی به فرصت استفاده می‌شود.
وی ابراز کرد: همچنین شناسایی کانال‌های پر مخاطب با همکاری پلیس فتا  انجام شده، به عنوان نمونه کانال دوستی با خدا، حدود 360 هزار عضو دارد تلاش شده تا با این کانال‌ها ارتباط گیری شود و مباحث نماز نیز در این کانال‌های پرمخاطب گنجانده شود.
اجرای طرح آموزش سلامت در 15 بیمارستان مشهد
سبحانی‌نیا در خصوص طرح سلامت آموزش پرستاران که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است، تصریح کرد: در این طرح سعی شده انتقال مباحث ضروری بیماران در حوزه نماز و سایر مباحث و احکام ضروری به پرستاران آموزش داده شود تا بیمار تصور نکند در فضای بیمارستان خواندن نماز الزامی نیست.
وی گفت: این طرح در 15 بیمارستان اجر شده که زمان و مکان برگزاری توسط خود بیمارستان تعیین می‌شود و از سوی ستاد اقامه نماز یک مربی جهت ارائه مباحث به این کلاس‌ها اعزام می‌شود.
آموزش مهارت انتقال مفاهیم دینی به معلمان نهضت سواد آموزی
رئیس ستاد اقامه نماز اظهار کرد: با توجه به اینکه مشکل بی‌سوادی در جامعه امروز حل شده و آموزش در نهضت سواد‌آموزی، آموزش به صورت فرد به فرد انجام است، تلاش شده که به معلمان نهضت سواد آموزی نیز مسائل و مهارت زندگی مانند برکات آثار نماز و ... آموزش داده شود، تا علاوه بر آموزش حساب و کتاب نیز در طول 6 ماه آموزش، فرد کم‌سواد از این مباحث بهره‌مند شود.
وی افزود: همچنین مبلغان حاشیه شهر نیز آموزش و مهارت لازم در خصوص شیوه‌های انتقال مفاهیم دینی به افراد در رده‌های سنی مختلف را می‌بینند.
captcha