حق‌مداری و حقیقت‌گویی؛ مولفه‌های اخلاق رسانه‌ای
کد خبر: 3630283
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶

حق‌مداری و حقیقت‌گویی؛ مولفه‌های اخلاق رسانه‌ای

گروه اجتماعی: تهیه کننده برنامه شبکه تلویزیونی تبرستان با بیان اینکه خبرنگاران وجدان‌های بیدار جامعه‌اند، اظهار کرد: حق‌مداری و حقیقت‌گویی از مولفه‌هایی است که باید خبرنگار رعایت کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، رمضان کریمی نیا، تهیه کننده برنامه شبکه تلویزیونی تبرستان امروز 23 مرداد ماه در جمع خبرنگاران درباره اخلاق رسانه‌ای گفت: اخلاق رسانه‌ای  حکم می‌کند که خبرنگار مسیر درست را طی کند و خود و جامعه خود را به خطر نیندازد.
وی با بیان اینکه خودسانسوری به نوعی پوشیدن برخی واقعیت‌ها است، افزود: خبرنگار حق ندارد هر مطلبی را نشر دهد بلکه باید دروازه بانی خبر را رعایت کند و در موارد نیاز با مسئول بالادستی خود در انتشار مطلب هماهنگ باشد.
کریمی‌نیا با بیان اینکه نیاز مخاطب، میل مخاطب و مصلحت در اخلاق رسانه‌ای باید رعایت شود، تصریح کرد: ارزش‌های پایدار یک جامعه، قانون اساسی، قوانین منبعث از قانون اساسی و رعایت بخشنامه‌ها از مصالحی است که یک خبرنگار باید بدان توجه داشته باشد.
وی درباره سانسور افزود: در هر کشوری در برخی از زمان‌ها تشخیص داده می‌شود که برخی از مسائل مسکوت بماند و نمی‌توان هر مطلبی  و  عکسی را درج کرد.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه خبرنگاران وجدان‌های بیدار جامعه‌اند، اظهار کرد: حق‌مداری و حقیقت‌گویی از مولفه‌هایی است که باید خبرنگار رعایت کند.
وی افزود: ابهام در ارزش‌ها، ضرورت‌های حرفه‌ای، تحمیل و ارضای نیازهای کاذباز موانع اخلاقی است.
تهیه کننده برنامه شبکه تلویزیونی تبرستان با بیان اینکه رسانه‌ها هدایت‌کننده جامعه هستند، گفت:  احترام گذاشتن به حقوق شهروندی، دادن اطلاعات دقیق، انتشار خبر با منبع موثق به ویژه از قرآن، معصومین و مقام معظم رهبری از مولفه‌هایی است که باید خبرنگار رعایت کند.
وی افزود: خبرنگار باید به استقلال و حاکمیت ملی حرمت قائل شود و بعنوان یک روزنامه نگار از  تخریب دوری کند.
کریمی نیا شناخت نقاط آسیب و ضعف، رشد نقاط قوت، فعالیت تخصصی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه دیجیتال و داشتن گوشی اندروید و بالا بردن کیفیت تولید، توجه بیشتر به افکار عمومی و اندیشه عمومی از راه‌کارهای بقای خبرنگار است.
captcha