به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ایّام ماه ذیالقعده، ایام زیارتی مخصوص امام رضا(ع) از راه دور یا نزدیک است، 23 ذیالقعده به روایتی روز شهادت امام رضا(ع) و روز زیارتی آن امام همام است، در باب زیارت روایتهای متعدد نقل شده است، به گونهای که در کتاب «کامل الزیارة» ابن قولویه که معتبرترین و کهنترین کتاب زیارتی است و در قرن چهار ، حدود هزار سال پیش نگارش شده، روایتهای متعددی درباره ثواب زیارت ائمه اطهار (ع) آمده است.
تقارن روز زیارتی امام رضا(ع) با پدر بزرگوارشانتقارن این روز با روز زیارتی پدر بزرگوار امام رضا(ع)، باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر(ع) نیز شوق زیارت در بین زائران و دلدادگان آن حضرت را مضاعف کرده و از این رو شایسته است در این ماه شریف، به ویژه در روز بیست و سوم این ماه، با خلوص نیت، کبوتر دل را بر بالای گنبد طلاییاش به پرواز در آوریم تا قطعه ای از بهشت را بار دیگر به نظاره بنشینیم و از خوان کرم سلطان خراسان بینصیب نمانیم.
در روایتی از حضرت جواد الائمه(ع) ایشان، ثواب زیارتی پدر بزرگوارش را بالاتر از ثواب زیارتی امام حسین(ع) دانسته و میفرماید: «زیارت پدرم افضل است، زیرا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را همه مردم زیارت مىکنند؛ اما پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمىکنند».
زیارت مرقد حضرت امام رضا(ع)، انسان را از غرق شدن در گرداب نومیدی باز میدارد و به تلاش بیشتر دعوت کرده و سبب میشود که زائر حرم رضوی، خود را نیازمند پروردگار منّان ببیند، تنها در برابر او خضوع کند، از مرکب غرور و تکبّر که سرچشمه تمام بدبختیها و سیهروزیها است، فرود آید و حضرت ثامن الحجج(ع)، آن امام رئوف را واسطه درگاه پروردگار عالمیان قرار دهد.
زیارت نشان دوستی و مودت اهلبیت(ع) حجتالاسلام مرتضی دهشت، عضو کمیسیون تخصصی ـ فرهنگی آستان قدس رضوی در گفتوگو با
ایکنا گفت: زیارت از نگاه دین در جایگاه بالایی است و در واقع یکی از مولفههای اصلی دین به شمار میرود.
وی با اشاره به آیه 23 سوره مبارکه شوری که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «قُل لا أَسئَلُكُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى »(ای پیامبر!) بگو من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىكنم جز دوست داشتن اهلبیتم» اظهار کرد: این دوستی با اهلبیت(ع) در سایه اطاعت و زیارت قبور مطهر ائمه هدی(ع) ظهور و بروز میکند.
وی با بیان اینکه واژه زیارت واژهای مقدّس در قاموس شیعه است، گفت: از جمله آداب و برنامههایی که در شریعت اسلام به آن بسیار سفارش شده، رفتن به زیارت تربت پاک است، ضمن اینکه ائمه اطهار(ع) در روایات و احادیث، پیروان خود را بر این امر مهمّ تشویق فرمودند و اجر و پاداش فراوانی برای آن بیان کردهاند.
روایات وارده و نقض اعتقاد وهابیت در باب زیارتدهشت با اشاره به اینکه اصل زیارت مختص همه مسلمانان است، بیان کرد: به اعتقاد وهابیت زیارت را امری شرک آلود بوده و حتی سفر برای زیارت حرام است، در صورتی که اسناد و روایات بسیار زیادی داریم که این قضیه را به سهولت نقض میکند.
عضو کمیسیون تبلیغ حوزه علمیه خراسان رضوی با استناد به حدیثی از وجود نورانی امام رضا(ع) اظهار کرد: هر امامی به گردن شیعیان خود حقی دارد و کسی که به زیارت قبر امام برود، نسبت به آن امام ادای دین کرده و به عهد خود با آن امام وفا کرده است.
وی در ادامه به اهمیت آداب زیارت اشاره کرد و گفت: در زیارت ائمه اطهار(ع) رعایت آدابی از جمله پوشیدن لباس تمیز و ادبیات گفتاری مناسب بسیار تأکید شده که باید مورد توجه زائران قرار گیرد.
زیارت اهلبیت(ع) یک طرفه نیستدهشت با بیان اینکه حضرت علی بن موسیالرضا( ع) فرموند: «مسافرت کردن برای زیارت قبور روا نیست، جز قبور ما، بیدار باشید که من با سمّ از روی ظلم کشته میشوم و در محل غریبی دفن میگردم، پس کسی که برای زیارت من کمر سفر ببندد، دعایش مستجاب و گناهانش بخشیده میشود» ادامه داد: زیارت اهل بیت(ع) زیارت یک طرفه نیست بلکه در روایات زیادی وارد شده که این بزرگوار نیز آماده برآورده کردن خواستههای ما هستند.
زهرا اسماعیلی