مختصات گفتمان دینی در فضای مجازی
کد خبر: 3630436
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی واکاوی کرد:

مختصات گفتمان دینی در فضای مجازی

گروه شبکه‌های اجتماعی: یک کارشناس مسائل دینی گفت: در مختصات گفتمان دینی در فضای مجازی، باید میزان معلومات مخاطب و کیفیت سخن گفتن آنها را مدنظر قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب‌یزدی، کارشناس مسائل دینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به مشخصات گفتمان دینی و بیان مطالب مستند در فضای مجازی گفت: بدیهی است آنچه از مسائل دینی در سایر فضاها بیان می‌شود در فضای مجازی با همان رویکرد و با همان نوع گفتمان باید عنوان شود و با آن رفتار شود که معنایش این است که مسائل دینی ابتداعا باید یک استناد قوی داشته یا مستند به آیات قرآن، سنت رسول خدا و ائمه خدا مخصوصا آقا امیرالمؤمنین یا مستند به عقل و یا مستند باشد به اجماع باشد.

وی بیان کرد: مسائل دینی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، باید مستند، عقل‌مندانه و خردورزانه باشد، بگونه‌ای که عقل طبیعی آن را بپذیرند و قابل دفاع باشد. همچنین اگر قرار باشد سندی برای آن بیان کنیم، سند از منبعی برخوردار باشد که مورد وثوق و اعتماد عموم مسلمین باشد؛ این شرایط اگر رعایت شود اتفاقا فضای مجازی برای طرح مباحث دینی فضای مناسبی است و مردم می توانند نظر دهند و از ابعاد مختلف مسأله مطلع شوند.

لایه‌های پنهان جامعه در فضای مجازی مخاطب قرار می‌گیرند
حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی اظهار کرد: از مختصات فضای مجازی این است که همه اقشار به آن دسترسی دارند و روز به روز سیر نفوذ فضای مجازی بیشتر می‌شود؛ یعنی آحاد بیشتری از توده‌های بشر را فرا می‌گیرد لذا ضمن اینکه در فضای مجازی باید رعایت میزان معلومات مخاطب و کیفیت سخن گفتن مخاطب مدنظر قرار بگیرد، در عین حال برخورداری از نوعی عمومیت در خطابات و کلمات وجود دارد، به هرحال در فضای مجازی با همه اقشار مواجه هستیم که در جامعه حقیقی هویتی ندارند و در لایه‌های پنهان جامعه به سر می‌برند و کسی از آنها خبر ندارند اما مخاطب فضای مجازی خواهند بود؛ لذا باید عمومیات و کیفیت کلمات موردنظر قرار بگیرد.

ضرورت اهتمام به آمارگیری در فضای مجازی
وی بیان کرد: فضای مجازی آمار چندان مورد اعتباری ندارد، اما باید به اکثریت اکتفا کرد و به نوعی فن آمارگیری فضای مجازی مورد اهتمام سازمان‌های فرهنگی باشد یعنی این سازمان‌ها نباید نسبت به این فضا بی خیال باشد، زیرا فضای مجازی درحال فراگیری همه ابعاد اندیشه‌های بشریست و حتی صداوسیما را کنار گذاشته و در از او کیلومترها جلو زده است.

حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی اظهار کرد: سازمان‌های فرهنگی باید بسیار هنرمندانه در این عرصه ورود کنند تا اولا حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشند و مدل‌های جدیدی از مباحث مختلف را عنوان کنند که خود به خود ویترین جذاب فضای مجازی را به خود اختصاص دهد و البته تحقق این امر و خارج کردن رقیبان در فضای مجازی کار پرزحمت و نیازمند یاری نخبگان است. به هرحال رقابت در فضای مجازی، رقابت تنگاتنگی است.

وی بیان کرد: سازمان‌های فرهنگی نباید گول موقعیت سیاسی و سازمانی خودشان را در فرآیند اداره کشور بخورند یعنی صداوسیما نباید بر این تصور باشد که هر کاری انجام می‌دهد، نفر اول بوده چراکه این تصور به نوعی خودگولزدی است؛ سازمان‌های فرهنگی باید با نگاه عمیق و جدی و تخصصی‌تر و با استفاده از عموم طبقات تحصیلکرده کشور بتوانند به منویات اصلاحی خودشان برسند.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۰:۴۵
0
0
را اندازی از این دست اقدامات توسعه یابد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۱۰:۲۴
0
0
انتشار گفتمان دینی در فضای مجازی موجب استفاده راحتتر علاقمندان می‌شود
captcha