فاجعه کنونی محیط زیست نتیجه نا‌بخردی‌های گذشته است
کد خبر: 3630497
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷
کلانتری عنوان کرد:

فاجعه کنونی محیط زیست نتیجه نا‌بخردی‌های گذشته است

گروه سلامت: رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط زیست در مراسم معارفه خود عنوان کرد: فاجعه کنونی محیط زیست نتیجه نا‌بخردی‌های گذشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم تودیع و معارفه رؤسای پیشین و جدید سازمان حفاظت محیط زیست با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.
عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط زیست در مراسم معارفه خود که عصر امروز، 23 مردادماه، در سالن همایش‌های سازمان محیط زیست برگزار شد، ضمن ابراز نارضایتی از اقدامات احساسی دهه‌های پیشین ایران در امر کشاورزی بحران‌های کنونی محیط زیست را ناشی از نبود عقلانیت و علمی گرایی وصف کرد.

وی تصریح کرد: در بازدیدی که در سال 60 از یکی از مناطق کشور داشتم، اقدامات غیر علمی زیادی را شاهد بوده که نتیجه آن وضعیت اسف‌بار امروز در محیط زیست است. برای افزایش 40 تا 50 درصدی گندم، کاری کردند که امروز می‌بینید پایداری آب و خاک را از بین برده است.

کلانتری افزود: گرفتاری‌های امروز ما نتیجه عمل دهه‌های 60 و 70 است؛ همه شور انقلابی برای تولید بیشتر و رفع نیاز به خارج و اشتغال کوتاه مدت داشتند اما به دراز مدت فکر نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه بزرگترین مسئله کشور در حال حاضر آب است، گفت: دو روز تعطیلی هوا کشور را پاک می‌کند اما اصل فاجعه در آب کشور است، جنگل‌های زاگرس که در عصر یخبندان بخشی عمده از آن از بین رفت امروز در آتش بیماری می‌سوزد.

کلانتری عنوان کرد: زمانی 70 میلیون واحد دامداری داشتیم و می‌گفتیم خارج از ظرفیت کشور است اما امروز 120 میلیون واحد وجود دارد فکر نکردیم که پیامد آن حداقل یک میلیارد تن فرسایش خاک به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: امروز تنها کارون و سفید رود و چند رودخانه دیگر دائمی هستند، اکثر رودخانه‌های ما دچار کم آبی هستند؛ این را نمی‌توانیم گردن زمانه‌ پهلوی بیندازیم این اتفاقات پس از انقلاب افتاد، اگر دولت بخواهد، بخشی از این مسئله قابل جبران است. امروز هزینه‌های یکصد برابری استفاده نادرست از منابع را باید بپردازیم. اگر دولت و مردم به داد نرسند به تنهایی می‌خواهیم چکار کنیم. حدود 4 تا 5 هزار نفر پرسنل از 164 میلیون هکتار محیط زیست ایران حراست می‌کنند که این اصلا با هم همخوانی ندارد هر نفر در صد هزار هکتار حضور دارند که این اصلا با هم همخوانی ندارد.

کلانتری عنوان کرد: همه باید به هم کمک کنیم تا محیط زیست نیز همچنان سیاستش توسعه پایدار باشد.

در این مراسم همچنین معصومه ابتکار، رئیس پیشین سازمان محیط زیست نیز در مراسم تودیع خود ضمن تقدیر از همکاری‌های مختلفی که با این سازمان شد، عنوان کرد: حمایت‌های مقام معظم رهبری در امر محیط زیست بسیار دلگرم کننده بود.

وی در ادامه با بیان اینکه خداوند را شاکرم که بار دیگر توفیق خدمت را در جمهوری اسلامی به من اعطا کرد، گفت: لطف خدا موجب شد تا در قبال هجمه‌ها نشکسته و در برابر موفقیت‌ها مقرور نشویم.

ابتکار ضمن تقدیر از مردم، معاونان و همکاران خود در این سازمان اظهار کرد: باید از دولت و مجلس بایت مصوبات بی نظیر در حمایت از محیط زیست تشکر کرد البته هنوز راه طولانی در پیش داریم.

وی با اشاره به تلاش محیط بانان این سازمان یاد و خاطره 119 محیط بان شهید و به ویژه سه شهید دوران مسئولیت خود را گرامی داشت.

ابتکار سپس به اقدامات خود در این سازمان اشاره و عنوان کرد: با همکاری وزارت خارجه بیش از 20 تفاهمنامه بین‌المللی امضاء کردیم و بیش از 70 دوره توان افزایی برای محیط بانان داشتیم.

وی افزود: سازمان محیط زیست در طول چهار سال گذشته 100 هزار درخواست برای اخذ پروانه‌های مختلف داشت که در این راستا با ارزیابی‌های محیط زیستی 85 درصد آنها را جواب مثبت دادیم.

رئیس پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: برای حفظ محیط زیست بعضی وقت‌ها باید نه بگویم و از تصمیماتی که علیه طبیعت و محیط زیست هستند، جلوگیری کنیم.

وی افزود: مسئله رسیدن به توسعه پایدار از اولویت‌های ما است امیدواریم با حضور دکتر کلانتری به اهداف توسعه پایدار برسیم.

به گزارش ایکنا در این مراسم با اهدای لوح تقدیر از معصومه ابتکار به عنوان رئیس پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست تجلیل شد.

captcha