اهتمام به بومی‌سازی علوم انسانی؛ مهم‌ترین انتظار جامعه قرآنی از دولت
کد خبر: 3630507
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد:

اهتمام به بومی‌سازی علوم انسانی؛ مهم‌ترین انتظار جامعه قرآنی از دولت

گروه حوزه‌های علمیه: قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اهتمام به بومی‌سازی علوم انسانی و ترویج ارزش‌ها و فرهنگ قرآنی در سطوح مختلف جامعه مهم‌ترین انتظار جامعه فعالان قرآنی حوزه از دولت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی، قرآن‌پژوه و قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به سؤالی در مورد انتظار شما به عنوان یک فعال حوزوی در عرصه قرآنی گفت: آنچه که مهم و مسلم است این است که انقلاب اسلامی ما از فرهنگ قرآنی نشئت گرفته و برای تداوم هم نیازمند حاکمیت فرهنگی قرآنی است.

وی با بیان اینکه نیازمند فرهنگ قرآنی در تمامی ابعاد در جامعه هستیم اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ابعاد که زیربنای سایر عرصه‌هاست علوم انسانی است که متاسفانه بر مبنای الحادی غرب شکل گرفته است و نیاز به بازسازی برمبنای قرآنی دارد همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، باید علوم انسانی اسلامی از قرآن و روایات استخراج شود.

رجبی عنوان کرد: ما در کنار سفره قرآن نشسته‌ایم ولی از آن غفلت داریم در حالی که نیاز زیادی به تحقیقات و پژوهش‌های جدید، جدی و دقیق قرآنی برای رفع نیازهای دوره کنونی داریم و متاسفانه دل به تجربیات بشر آن هم در غرب بسته‌ایم تا آنان تولیدات علوم انسانی خود را به ما عرضه کنند.

قائم‌مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: تجربیات بشری اگر چه نقاط مفیدی دارد که می‌توان از آن استفاده کرد ولی این تجارب به صورت اندک و در طول سالیان طولانی به دست می‌آید و آزمون و خطا دارد در حالی که قرآن کلام الهی و وحیانی است.

رجبی با اشاره به انتظار از دولت جدید و رئیس‌جمهور بیان کرد: دولت جدید باید بر روی مقوله ذکر شده سرمایه‌گذاری کند و سیاست‌گذاری و راهبرد ویژه‌ای برای استنباط حقایق قرآنی و به‌کار گیری آن در علوم انسانی داشته باشد؛ زیرا این مسئله بنیادی است و اگر تحقیقات بنیادی خوبی برای علوم انسانی صورت بگیرد می‌توان به تغییر رویکردها نیز امیدوار باشیم.

مدیر گروه علوم قرآن و تفسیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: از دولت انتظار داریم که در فضای عمومی فرهنگی کشور نیز به ترویج فرهنگ قرآنی اعم از قرائت و مفاهیم و حفظ و ... بپردازد؛ زیرا ارتباطات قرآنی می‌تواند جامعه را از آسیب‌ها صیانت ببخشد، بنابراین بخش عمومی هم بسیار مهم است.

وی با اشاره به رسالت سازمان‌ها و نهادها در ترویج فرهنگ قرآنی در کشور عنوان کرد: نهادینه‌سازی ارزش‌ها و هنجارهای قرآنی و سیاست‌گذاری و پشتیبانی و حمایت از این امور جزء ضروری‌ترین کارهاست و به خصوص در زمینه علوم انسانی این کار باید با دقت و حساسیت بیشتری دنبال شود.

رجبی با بیان اینکه برای پیشرفت علم به خصوص علوم انسانی و هماهنگی آن با معضلات جامعه بر مبانی دینی توجه به مقوله علوم انسانی ضروری است بیان کرد: دولت باید از فرهیختگان حوزه قرآن‌پژوهی بخواهند تا طرح‌ها را ارایه کنند و سهم فرهنگ قرآنی را به عنوان یک  ضرورت در سطح بالا مورد توجه قرار دهد.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: امروز هزینه‌های بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف صورت می‌گیرد که در ارتقای فرهنگ و رشد علمی و ترویج ارزش‌های انسانی و الهی نقش چندانی ندارند اما چندین طرح ارزشمند قرآنی داریم که نه‌تنها در سطح جامعه خودمان بلکه برای جوامع اسلامی نیز مفید است ولی از آن حمایت لازم صورت نگرفته است.

رجبی ادامه داد: سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد ولی هنوز نه فرهنگ قرآنی در جامعه نهادینه شده و نه تحقیقات ما به سمت کارهای عمیق و هدفمند مورد نیاز جامعه پیش رفته است، لذا در فقر فرهنگ قرآنی به سر می‌بریم.

استاد حوزه علمیه در جمعبندی مباحث خود تاکید کرد: علوم انسانی و اسلامی سازی آن اولویت نخست کشور است لذا بنده به عنوان یک قرآن‌پژوه حوزوی از دولت انتظار داریم این مسئله را جدی بگیرند و هزینه لازم برای آن انجام شود.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مدیر گروه قرآن این موسسه تصریح کرد: علوم انسانی رویکرد و شخصیت نسل آینده را می‌سازد و کوتاهی در این زمینه نادیده گرفتن آینده کشور است، البته به عنوان مطالبه اورژانسی، ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ قرآنی در سطح خواص و عموم جامعه ضروری است و باید مورد توجه قرار گیرد که در هر دو عرصه با وجود کارهایی که صورت گرفته کمبودهای بسیار جدی داریم.

این قرآن‌پژوه عنوان کرد: در زمینه علوم انسانی در سال‌های اخیر با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه علمیه کارهایی صورت گرفته است اما انتظار این است که به صورت منسجم و ساماندهی شده و از سوی نهادهای حاکمیتی از این مقوله حمایت لازم و جدی صورت گیرد؛ زیرا تا به خصوص در دانشگاه‌های کشور این مسئله مورد توجه زیربنایی قرار نگیرد مبانی علوم انسانی غربی همان طور که آسیب وارد کرده است این آسیب‌ها تداوم خواهد یافت.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۱۲:۰۲
0
0
مجموعه این آقایان تا به حال صدها میلیارد دلار بودجه گرفته و ماموریت اصلی آنها نیز تولید علوم انسانی اسلامی در تراز انقلاب اسلامی با مقیاس جهانی بوده است.
تا الان چه کرده اند؟
چند کتاب از این مجموعه درآمد که یک رواج مقبولی نزد گروه قابل ذکری از نخبگان و اهل مطالعه - به صورت طبیعی نه به شکل اجبار مثل قرار دادن در دروس آزمون مدرسی نهاد رهبری - بیابد؟؟
این هم سوالی است از سوی بنده به عنوان یک استاد دانشگاه
و نیز سوال بسیاری از همکاران و دانشجویان دیگر.
captcha