طرحی از شهید حججی در چنگال داعش؛ تداعی‌گر شرح حال شهید کربلا
کد خبر: 3630662
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷

طرحی از شهید حججی در چنگال داعش؛ تداعی‌گر شرح حال شهید کربلا

گروه هنر: اخیراً در فضای مجازی طرحی از حسن جعفرنیا با موضوع شهادت شهید مدافع حرم شهید محسن حججی منتشر شده است که مصداق این عبارت است که خون شهدا در امتداد خط سرخ کربلاست.

حسن جعفری‌نیا، هنرمند طراح، نقاش و گرافیست به مناسبت شهادت شهید مدافع حرم محسن حججی طرحی خلاقانه را با استفاده از عکسی که در فضای مجازی منتشر شد و در آن شهید حججی را در چنگال یکی از دژخیمان داعشی نشان می‌دهد پدید آورده است.

در این طرح نقاشی شهید حججی، به شکل زره‌پوش که تداعی‌گر یکی از یاران امام حسین(ع) است تصویر شده و تروریست داعشی که پشت سر او با دشنه‌ای برهنه قرار دارد، ظاهری شبیه به اشقیای دشت کربلا دارد که این شهید بزرگوار را به سمت مسلخ به پیش می‌برد.

نکته جالب توجه در این طرح نقاشی آن است که طراح هیچ تغییر حتی به شکل جزئی نه در چهره شهید حججی ایجاد کرده است و نه در چهره داعشی و تنها با استفاده از پوششی که بنا بر نقل معروف زره‌پوش دوران صدر اسلام بوده است ذهن مخاطب را به مصاف دو نیروی خیر و شر رهنمون می‌سازد. طرحی از شهید حججی در چنگال داعش؛ تداعی‌گر شرح حال شهید کربلا

در چهره شهید حججی، آرامشی و رضایتی به چشم می‌خورد همانند همان احوالی که از شهدای کربلا در تاریخ سراغ داریم و برعکس علاوه بر ظاهر خشن چهره داعشی، نوعی تشویق و نگرانی در چهره او هویداست؛ مصداق همان نقل معروف که هنگام جداسازی سر مبارک سیدالشهداء(ع) چنین حالاتی در سیمای شمر بن ذی‌الجوشن ملعون نیز مورخان ذکر کرده‌اند.

زمینه این طرح نقاشی نیز به خوبی در فضاسازی و معطوف کردن ذهن مخاطب به منظور نقاش از خلق این اثر کارکرد دارد، فضای پر از دود  در پس‌زمینه این طرح در اطراف  شهید حججی به تونالیته ای از رنگ سفید بدل شده است که آرام آرام فرم و شکل کبوتران سفیدی را به خود گرفته است که نشان از سبکبالی و رهایی به سوی ملکوت دارد.

 

captcha